Ik herinner mij dat we in het begin moesten uitleggen wat autoleasing was. Vandaag weet elk bedrijf, groot en klein, natuurlijk wat het is en we zien dat de behoeften van klanten evolueren. Tegenwoordig zien we dat klanten meer complexe multimodale behoeftes hebben en dat ze ook meedenken in het proces. Waar de vraag vroeger draaide om de auto op zich, is er vandaag een vraag naar een totaaloplossing waarbij advies rond car policy, terugbetaling van elektriciteit en de installatie van laadpalen e.d. worden meegenomen in het gesprek met de klant.” zegt Erik Swerts, Managing Director Alphabet België.

Toen Alphabet in 2001 van start ging waren er zes medewerkers. Het bureau was amper 15m2 groot en de processen werden gaande weg ontwikkeld op basis van de vragen van elke klant, het was echt pionierswerk. Er heerste een grote collegialiteit waarbij iedereen, directie en medewerkers, intens samenwerkte vanuit entrepreneurship en elkaar hielp om er een succes van te maken. Nu zijn we ondertussen 20 jaar later en tellen we bijna 200 medewerkers. We hebben nog steeds een open bedrijfscultuur met ruimte voor eigen mening en ideeën en een familiale, vriendelijke en gemoedelijke sfeer. De grote mate aan flexibiliteit en het groepsgevoel blijven één van de belangrijke waarden binnen Alphabet. Ons aanbod is dan ook samen met de eisen van de klant geëvolueerd: de vragen van de klant zijn gewijzigd, de aanpak van een wagenpark is geëvolueerd, we geven meer advies en de klant zelf is ook beter op de hoogte.” zegt Tine Beckx, Indirect Sales Manager die na 20 jaar nog steeds bij Alphabet werkt.

Mobiliteit: een trend en crisisgevoelige sector.

De leasewagen was aanvankelijk enkel weggelegd voor medewerkers die een auto nodig hadden voor het uitvoeren van hun job, zoals vertegenwoordigers. Ondertussen is de bedrijfswagen in vele gevallen uitgegroeid tot een salariswagen en maakt het een integraal deel uit van de verloning van werknemers. Dit verklaart ook waarom leasewagens nog steeds in aantal toenemen, ongeacht de huidige economische situatie waarbij een groot deel van de actieve bevolking thuis werkt.

De leasesector is niettemin een crisis- en trendgevoelige sector: in de beginjaren draaide het vooral om benzinewagens, vervolgens kwam de volledige ommezwaai naar diesel. Een aantal jaren terug, kreeg de reputatie van dieselwagens een sterke deuk en dacht men opnieuw aan benzine. Ondertussen is het milieubewustzijn bij de gemiddelde chauffeur heel erg aangescherpt en betreft  één derde van alle uitgebrachte offertes vandaag een hybride- of elektrische wagen.

Een uitdaging waar de sector vandaag voor staat is hoe de nieuwe generatie werknemers omgaan met mobiliteit. De auto heeft niet langer de aantrekkingskracht op jongere mensen zoals  op vorige generaties. De visie op mobiliteit bij bedrijven wordt logischerwijze gestuurd vanuit de visie van de leiding van dat bedrijf. Eenmaal de nieuwe, jongere generatie werknemers mee aan de beleidstafel zit, zal dit een invloed hebben op het mobiliteitsbeleid van een bedrijf en kan dit er heel anders gaan uitzien. De leasesector moet hier aandachtig voor zijn en op die veranderende noden ook anticiperen. De auto zal een centrale rol in het leasebeleid blijven innemen, maar het zal gecombineerd worden met andere mobiliteitsoplossingen, zoals bv. Een fiets of openbaar vervoer.

De coronacrisis, net als de crisis van 2008 heeft zijn invloed op de mobiliteitssector. “Het recept om met een crisis om te gaan is steeds hetzelfde. Je kan er niets aan veranderen , maar het draait om hoe je er mee omgaat. Je moet zorgen dat je als organisatie voldoende wendbaar bent en je kan veranderen wanneer nodig.”  zegt Erik. “Je moet jezelf willen aanpassen, je moet kunnen analyseren wat er aan de hand is en kijken hoe je vanuit je business model, product en dienstverlening, beter kan inspelen op wat er aan de hand is bij de klanten. Tot op heden is ons dat vrij aardig gelukt en hebben we van de uitdagingen ook vaak opportuniteiten kunnen maken.”

Op naar de volgende 20 jaar.

Mobiliteit zal in de komende 20 jaar nog sterk evolueren: de zelfrijdende auto komt er aan, het model van shared mobility zal zich verder ontwikkelen…  In deze snel evoluerende en steeds complexer wordende wereld wil Alphabet een vooraanstaande rol blijven spelen binnen de mobiliteitsbeleving.

Mobiliteit wordt anders. Hoe zal zich dit vertalen op vlak van fiscaliteit en infrastructuur? Het is onze ambitie om toonaangevend te zijn en te blijven en de maatschappelijke veranderingen inzake mobiliteit succesvol om te buigen in operationeel beleid en winstgevendheid.” besluit Erik Swerts.

Geschiedenis.

2001 Ontstaan van Alphabet België als dochteronderneming van BMW Group Belux.

2004 Ontstaan van AlphaRent Short Term Rental, maakte sinds 1984 deel uit van CW Lease.

2011 Fusie met ING Car Lease.

2012 Nieuwe dienst BikeLease.

2013 Nieuwe dienst AlphaCity, onze car sharing oplossing.

2013 Eerste AlphaElectric propositie voor elektrische mobiliteit.