In 2020 groeide het leasewagenpark van Arval met 6,4%* ten opzichte van 2019 en bereikte het een totaal van 1.381.555 voertuigen. De door bedrijven gefinancierde vloot (corporate-segment) kwam in 2020 aan een miljoen voertuigen. Het retail-segment groeide met 15,7%, inclusief 100.000 voertuigen via privéleasing. Het segment van mid-term rental groeide met 6%. De 7.200 Arval-werknemersbedienen 300.000 klanten in 30 landen.

2020, een sterk jaar ondanks de pandemie

Tijdens de gezondheidscrisis werden de teams van Arval over de hele wereld gemobiliseerd om de continuïteit van de dienstverlening aan de klanten te garanderen. Dankzij een sterke IT-infrastructuur kon vanaf maart 2020 meer dan 99% van de Arval-werknemers veilig van thuis werken. Het bedrijf leverde ook bijna 350 wagens gratis aan gezondheidswerkers in 12 landen. In deze context heeft Arval haar klanten actief ondersteund tijdens de crisis door flexibiliteit te bieden bij contractuele voorwaarden en contractverlengingen. Arval heeft de remarketingstrategie tijdens de COVID-19-crisis versneld en de B2B-verkoopactiviteiten aangevuld met een op retailklanten gerichte strategie die wordt ondersteund door een volledig digitaal klanttraject. Als reactie op de nieuwe mobiliteitstrends na de lockdown lanceerde het bedrijf in mei 2020 ‘The Journey Goes On’, een baanbrekend aanbod om klanten van Arval bij het heropstarten van hun activiteiten te helpen met veilige, duurzame en kosteneffectieve mobiliteitsoplossingen.

 Overzicht hoogtepunten 2020

Na haar 30-jarig jubileum in 2019 heeft Arval een belangrijke stap gezet met de voorstelling van het nieuw strategisch plan Arval Beyond in oktober 2020. Zo maakt het bedrijf zich op om gestaag te groeien in een nieuwe wereld, waarbij het steunt op haar belangrijkste troeven maar het bedrijfsmodel opnieuw uitvindt om tegemoet te komen aan de behoeften van de klanten.

Arval Beyond bestaat uit vier aanbodtypes: extra mobiliteit boven op de wagen, met bijvoorbeeld de recente lancering van fietsleasing in 8 landen (360° Mobility), technologie ten voordele van de Arval-klanten (Connected & Flexible), sterke partnerships (Arval Inside) en duurzaamheid als middelpunt van alles (Good for you, Good for all).

Gedreven door haar gevoel van verantwoordelijkheid tegenover de samenleving en haar klanten heeft Arval in 2020 een sterke MVO-strategie ontwikkeld als antwoord op milieukwesties, en heeft het ongeziene ambities geformuleerd voor 2025: een half miljoen geleasete geëlektrificeerde voertuigen en een vermindering van de gemiddelde CO2-uitstoot voor het totale wagenpark met 30%. In 2020 nam Arval de rol van pleitbezorger voor elektrische mobiliteit op zich en groeide het twee keer zo snel als de markt, rekening houdend met de wereldwijde markt per land, in termen van bestellingen van elektrische voertuigen op batterijen. Arval pakt ook diversiteitskwesties aan. Een voorbeeld is het loopbaanprogramma ‘Arval Women in Action’, waarmee Arval ervan is overtuigd dat de vrouwen van vandaag ongetwijfeld het pad zullen effenen voor de vrouwen van morgen.

In lijn met het nieuwe aanbod Arval Inside werd in 2020 de samenwerking met belangrijke partners over de hele wereld gestart of verlengd, zoals met SIXT (te beginnen met Duitsland, Frankrijk, Nederland, het Verenigd Koninkrijk en België) en CaixaBank Payments & Consumer group in Spanje en Portugal. Er is ook een nieuwe samenwerkingsovereenkomst ondertekend met Unicredit Bank Austria: op die manier wordt de positie van Arval in het land versterkt, met de overname van UniCredit Leasing Fuhrparkmanagement GmbH. Al deze partnerships worden gekenmerkt door een sterke focus op de digitalisering van de klantervaring en de uitbreiding van het aanbod van producten en diensten met gedeelde, verbonden en geëlektrificeerde mobiliteitsoplossingen.

De groei van Arval in 2020 steunde niet enkel op sterke partnerships, maar ook op geografische expansie. Het bedrijf versterkte haar aanwezigheid in Latijns-Amerika met de opening van een nieuwe dochteronderneming in Colombia, in samenwerking met Relsa. Dit is een bevestiging van de groei van Arval samen met haar partners in Latijns-Amerika.

Horizon uitbreiden in 2021 met het eerste jaar van Arval Beyond

In 2021 zal Arval haar strategie verder uitrollen door middel van concrete verwezenlijkingen met het oog op de doelstellingen. Tot de projecten voor dit nieuwe jaar behoren:

  • Nieuwe diensten om beter tegemoet te komen aan de behoeften van bedrijven: Mobility Hub, Mobility App, Mobility Consulting, in het kader van het 360° Mobility-aanbod van Arval Beyond.
  • Een hernieuwde ambitie om de ordermarkt voor elektrische voertuigen op batterijen te verdubbelen, ondersteund door een transformatief MVO-project dat in juni 2021 van start gaat
  • Een ambitieuze partnershipagenda om nieuwe populaties te bereiken en grenzen te verleggen.
“De crisis in 2020 heeft bevestigd dat de prioriteiten die we voor Arval Beyond hebben bepaald iets zijn waar onze klanten nood aan hebben. Arval is vandaag de dag nog sterker en onderscheidt zich op de markt in termen van prestaties, pioniersgeest en MVO-ambitie. Ik heb er alle vertrouwen in dit jaar; we hebben veel projecten en initiatieven voor de boeg. De investering die we vandaag doen zal onze visie in 2021 en de komende jaren versterken, en we streven ernaar om de prestaties van 2020 op het vlak van wagenparkgroei dit jaar te overtreffen”, aldus Alain van Groenendael, voorzitter en CEO van Arval.

Naast de resultaten van de activiteiten in 2020 zal Arval op 10 maart 2021 de jaarlijkse financiële resultaten aan de pers meedelen.

Arval België, het loopt op rolletjes!

Ondanks de COVID-19-pandemie kondigt Arval België een sterke groei aan van 7,9% en overschreed bijna de kaap van 82.000 wagens eind 2020. Dit mooie resultaat is te danken aan de toename van het aantal inschrijvingen van EV’s en PHEV’s. Dus noteert Arval een stijging met 93% ten opzichte van 2019 van het aandeel van 100% elektrische voertuigen in haar inschrijvingen en een stijging met 122% van hybride voertuigen.

De exponentiële groei van bestaande mobiliteitsproducten zoals Arval Bike Lease mag zeker niet worden vergeten, en kende een toename van +71%.

2021 is net begonnen en Arval België werpt zich op als één van de toonaangevende leveranciers van duurzame mobiliteitsoplossingen waarin de auto wordt geïntegreerd. Arval België blijft haar aanbod, producten en teams versterken en ontwikkelen en streeft er steeds naar om innovatiever en digitaler te zijn. Laurent Loncke, general manager van Arval België voegt hieraan toe: “We ondersteunen onze klanten al geruime tijd op het vlak van energietransitie en mobiliteitsmix met onze SMaRT-aanpak en onze consulting experts. Ons uitgebreide aanbod beantwoordt aan de vraag naar multimodaliteit en elektrificatie. 2021 wordt weer een mooi jaar, gekenmerkt door onze wil om de situatie te veranderen en een meer verantwoordelijke dimensie te geven!”

 

*Groei eind 2019-2020 op vergelijkbare basis.
***multibrand full service leasing