SHELL – JLR – FevMars2019

2de fiscale update voor plug-in hybrides

Teneinde toe te laten dat er minder plug-in hybrides fiscaal als “fake” worden beschouwd heeft het kabinet van financiën begin deze week beslist de fiscale normen voor plug-in hybrides zoals beschreven in het Staatsblad van 29 december 2017 op bepaalde details verder uit te werken. Voor een aantal constructeurs is dit zeker goed nieuws.

Dit betekent concreet dat de huidige norm van 0,5 kWh per schijf van 100 kg wagengewicht de facto wordt verlaagd naar 0,45 kWh per schijf van 100 kg maar dat men anderzijds wel moet rekening houden met de EU-norm voor de bepaling van wagengewicht dus incl. 90% volle tank en 75 kg bestuurdersgewicht. Er is dus een verschil tussen “massa leeg” van een voertuig en “rijklaar gewicht”. Dit zou goed nieuws kunnen betekenen voor bepaalde modellen zoals de Volvo XC60 T8 Twin Engine (diesel, 408pk 49 g CO2) die zich net onder de grens van 0,5 kWh bevindt.

 

Bijkomende verduidelijkingen in de formule voor plug-in hybrides op basis van de 2de fiscale update :

  1. Met autogewicht wordt bedoeld: de “massa in rijklare toestand” (90% volgetankt en een chauffeur van 75 kg). Men mag geen rekening houden met het zuivere “leeggewicht”. Thans worden twee categorieën gebruikt om het gewicht van een personenwagen  te bepalen :
    • de DIN-norm  (het voertuig incl. alle smeermiddelen, vloeistoffen en accessoires (bijv. krik)
    • de vaak toegepaste EU-norm waar voor het gewicht met een bestuurder van 68kg + 7kg bagage plus een brandstoftank voor 90% vol, wordt rekening gehouden.

De EU-norm is voor de fiscale plug-in formule van belang.

  1. Bijkomende afrondingsregels toegepast op de ratio van 0,5 kWh/100 kg.

Voorbeeld:

  • Indien ratio tussen 0,401 et 0,449, wordt tot 0,4. naar beneden afgerond
  • Indien ratio tussen 0,450 en 0,499, wordt tot 0,5. naar boven afgerond

Dit betekent concreet dat de huidige fiscale minimumnorm van 0,5 kWh per schijf van 100 kg wagengewicht in realiteit wordt verlaagd naar 0,45 kWh per schijf van 100 kg.

(bron kabinet financiën) Michel Willems, MOBILITAS

Toon meer nieuwsjes