link2fleet: Mijnheer Gérard, vertel ons eens iets over uw wagenpark.

Marc Gérard: Omdat alle gebruikers hun voertuig ook mogen gebruiken voor privédoeleinden staan vier modellen op onze car policy: Citroën C3, Renault Clio, Toyota Yaris en Peugeot 208. Sinds twee jaar zijn al onze modellen, die enkel een vijfdeurskoetswerk mogen hebben, overgestapt op benzine en moeten ze een airco, Bluetooth, parkeersensoren en een draaikussen op de bestuudersstoel hebben. Dat laatste item is nodig omdat ons verzorgend personeel zo vaak moet in- en uitstappen in hun auto.

l2f: Verwerft u al uw voertuigen via leasing?

M.G.: We willen niet al onze eieren in één mandje leggen. Daarom is 50 procent van ons wagenpark aangekocht en 50 procent geleased (4 jaar/80.000 kilometer). Alle voertuigen zijn omnium verzekerd. Jaarlijks kost ons park ons 450.000 euro aan lasten. Dat is 10 procent van onze uitgaven en dus onze grootste kostenpost na de verloning van ons personeel.

l2f: Waarom de Peugeot 208?

M.G.: Peugeot is een vaste waarde in ons wagenpark. Maar sinds 2 jaar, met de komst van de herwerkte 208, gaven onze gebruikers unaniem aan dat hij een veel betere wegligging vertoonde op sneeuw. Bij de vernieuwing van een deel van ons wagenpark hebben we er daarom 45 van besteld in leasing bij Belfius AutoLease. Onze vzw hangt af van het RIZIV en dus van de overheid, waardoor we een openbare aanbesteding hebben moeten uitschrijven. En aangezien de prijs van de 208 het meest aantrekkelijk was en heel wat van onze leden erg tevreden waren over Peugeot was de beslissing snel genomen. Temeer omdat Peugeot-garage Schyns voor onderhoud en andere vragen vestigingen heeft in Verviers, Eupen en Malmedy, met een uiterst klantgerichte dienst na verkoop.