Vanaf nu zal onze elektrificatie snel gaan, zo horen we bij Mercedes. Tegen 2022 al zullen 10 EQ-modellen in de showroom staan. Na de EQC zullen we over enkele maanden reeds de introductie van compacte e-berlines moeten aankondigen. Gebaseerd op A- en B-klasse, logisch bedacht met de namen EQA en EQB.

Synchroon & asynchroon

Tegen 2022 hoopt Mercedes Benz 10 EQ-modellen in het aanbod te hebben

De EQC wordt aangedreven door twee asynchrone e-motoren van 204 pk, een op de vooras, een op de achteras. Samen ontwikkelen die e-motoren 408 pk en zijn ze goed voor een maximale werklust van 760 Nm. In normale verkeersomstandigheden en bij een behouden rijstijl drijft de (elektronisch) op energiezuinigheid afgestelde e-motor op de vooras de EQC aan.

Waarom geen permanente magneten?

De achterste e-motor, (elektronisch) afgestemd op extra reactiviteit zal de e-motor bijstaan waar en wanneer nodig. Stuurelektronica beheert de arbeidsverdeling tussen beide motoren en kan, afhankelijk van de reële rijomstandigheden, de koppelverdeling tussen voor- en achteras continu aanpassen. Rest de technisch belangrijke vraag; waarom de EQC (net als e-tron en Tesla X) beroep doen op asynchrone e-motoren. Dit in tijden waarin compactere -, energie-zuinigere – en minder wegende synchrone types, technisch evidenter lijken. Synchrone e-motoren gebruiker immers permanente magneten, waardoor geen elektrische energie (ruimte en gewicht voor extra spoelen) nodig zijn om magnetisme te genereren. Of hebben ze bij Mercedes, Audi en Tesla ingezien dat permanente magneten die heel veel zeldzame grondstoffen vergen, sneller dan verwacht een economische domper kunnen zetten op de milieuheilzame elektrificatie-dromen?

650 kg voor 80 kWh energie-stock

Rustend op versterkte GLC-structuur

De EQC rust op versterkte GLC-structuren om het meergewicht van de lithium-ionbatterij die onder de vloer en tussen voor- en achteras zit, te kunnen dragen. Het zit onder de vloer – beschermd door een kooi – tussen de voor- en de achterwielen. De batterij weegt 650 kg en daarin kan 80 kWh aan elektrische energie gestockeerd worden. In totaal weegt de EQC 2.425 kg en om die massa ordentelijk af te veren en te dempen opteerde Mercedes alvast niet voor een luchtdruk ondersteunde ophanging. Wel voor passieve demping met niveauregeling op de achteras.

Interessante e-vergelijkingen

De EQC-batterij heeft een energiecapaciteit van 80 kWh

Met de EQC mikt Mercedes op het sterk uitdijende marktsegment van premium luxe-wagens die niet langer beroep doen op aandrijfkracht uit de klassieke interne verbrandingsmotor. Het zijn batterij-auto’s die hun power puren uit electro-magnetische toepassingen. Dat doen binnen dit e-specifieke marktsegment ook de Audi e-tron, Jaguar I-Pace en Tesla Model X. De EQC is alvast 25 cm korter dan de e-tron en weegt met zijn 2.425 kilo – en ondanks de grotere e-tron – maar weinig minder dan de 2.565 kg wegende Audi.
De e-krachtbronnen van de EQC ontwikkelen gezamenlijk een maximale werklust van 760 Nm. De e-tron ontwikkelt 561 Nm aan trekkracht en kan tijdelijke maximum 664 Nm boosten. Daar waar bv de I-Pace 696 Nm aan werklust produceert. Het batterijpakket van de EQC heeft een energiecapaciteit van 80 kWh, de I-Pace 90 kWh en de e-tron zelfs 95 kWh.

Rijden
Eerste vaststelling: We rijden sinds ‘92 met e-auto’s maar toch kan de EQC ons nog verrassen met een hoogst efficiënte geluidsdemping. De rol en koetswerkgeluiden – die zich in elektrisch aangedreven wagens en bij gebrek aan een ronkende verbrandingsmotor beter laten aanhoren – worden doeltreffend afgezwakt in het EQC interieur. Ook de zacht fluitende geluiden, eigen aan snel in toerental oplopende e-motoren, worden in de EQC tot een nauwelijks hoorbaar niveau afgeroomd.
Tweede vaststelling: Ondanks zijn 2,5 Ton aan lichaamsgewicht blijkt de eerder traditionele ophanging voorbeeldig op haar taak berekend. Niet te zacht, niet te stug. Voldoende comfortabel en convenabel dempend om het zware koetswerk ook in snellere bochten voldoende ondersteuning te geven.
Derde vaststelling: Het aanzienlijke gewicht en de adequaat functionerende ophanging doen de EQC getuigen van een oerdegelijke wegligging. Een zware SUV dus die zich haarfijn als een lichtgewicht en zonder complexen door een snelle bocht laat loodsen.

Boordcomputer: 21 kWh/100 km reëel verbruik

Met een volle batterij moet men onder normale omstandigheden 380 km ver kunnen

Volgens Mercedes-Benz tekent de EQC voor een gecombineerd energieverbruik van 20,8-19,7 kWh/100 km. Cijfers die bepaald werden op basis van de meetnorm VO 692/2008/EG waarbij – dat is intussen geweten – energieverbruik en actieradius afhankelijk blijven van de voertuigconfiguratie maar nog sterker afhankelijk van het rijgedrag. Gemeten naar WLTP-norm wordt door Mercedes voor de EQC een actieradius van 417 km vooropgesteld. Volgens de verouderde NEDC-normering mag men spreken van een actieradius van 445 tot 471 km.
Onder normale gebruiksomstandigheden op doorregende Duitse snelweg en bergwegen gaf de boordcomputer een gemiddeld energieverbruik van 21 kWh/100 km. Wat wil zeggen dat je met volle batterij en onder normale verkeersomstandigheden 380 km kan overbruggen. Verder alvast dan de met een straffere batterij uitgeruste e-tron, waarvan praktijkervaring op Belgische wegen ons bijbracht dat die – ook volgens de boordcomputer – een energieverbruik liet noteren dat flirte met de 30 kWh/100 km indicatie (95 kWh is dan opgebruikt na 350 km).

Omvangrijke standaarduitrusting
Tot de omvangrijke standaarduitrusting van de EQC behoren o.m. het Keyless-Go comfortpakket, Burmeister Soundsysteem, dodehoekassistent, achteruitrijcamera, Easy -Pack achterklep, transparant schuifdak, wireless GSM-laden, Air-balance, Energizing comfort, Multibeam LED koplampen. Daarbij vertegenwoordigt deze wegbereider van het toekomstige Mercedes-Benz EQ-gamma de vier basispakketten van de CASE-digitaliseringsstrategie: Connected, Autonomous, Shared & Services en Electric Drive. Dit alles met een vooruitstrevend infotainment en actuele rijassistenties.
De standaardprijs begint bij € 79.860 btw inbegrepen. Gunstiger dan zijn zijn marktspecifieke concurrenten met vanaf € 80.800 (I-Pace) en € 82.400 (e-tron).

TECHNISCHE FICHE

CO2-emissie: 0 g/km Lokale emissie
Verbruik (NEDC): 20,8 – 19,7 kWh/100 km
Gemeten verbruik (volgens boordcomputer): 21 kWh/100 km
Actieradius (WLTP/NEDC): 417/471 km
Reëel rijbereik tijdens test (volgens Boordcomputer): 380 km
Topsnelheid: 180 km/h (begrensd)
Acceleratie 0-100 km/h: 5,1 s

Accu: lithium-ion
Energieinhoud (NEDC): 80 kWh
Gewicht accu: 652 kg

Laadtijden:
Wallbox & openbaar laadstation (AC-laden): 11 uur.
(10-100% volledige lading bij gebruik van een Wallbox of een openbaar laadstation (lader 7,4 kW, 16A of 32A per fase)
Laadtijd bij snellaadstation (DC-laden): +/- 40 min.
(10-80% volledige lading bij DC-snellading 400V/300A minimaal

Aandrijving: 2 asynchrone e-motoren, vierwielaandrijving
Vermogen: 300 kW (408 pk)
Max. koppel:760 Nm

Leeggewicht / max. toegelaten gewicht/belading: 2.495/2.940/445 kg
Toegelaten trekgewicht (12% stijging): 1.800 kg