Voor deze benzine-hybrides doet Peugeot uiteraard beroep op bij PSA ontwikkelde technologie. Alle deeltijds elektrisch gepowerde modellen van zowel Peugeot, Citroën, DS en Opel confronteren trouwens met aandrijftechniek waarvan systeemopstelling en karakteristieken sterk op elkaar lijken. Om niet te zeggen, identiek zijn. Zo steekt onder de kap van de Opel Grandland X  Hybrid4 een aandrijflijn waarvan het principeschema en de diverse bouwstenen opvallende gelijkenis vertonen met de DS 7 Crossback E-Tense 4X4. Ook de “oplaadbare” Peugeot 3008 hybrid4 gebruikt dit aandrijfplatform en kan daardoor genieten van een  –theoretische –  “zero emissie” actieradius van van circa 50 km. Dit gemeten volgens de striktere WLTP-standaard. Volgens de verouderde NEDC-richtlijnen zou dat zelfs van 60 km bedragen.  Zoals in de Opel stekker hybride, Grandland X Hybrid4 en de DS7 Crossback E-tense 4X4 zal men ook in de Peugeot 3008 Hybrid4 kunnen kiezen uit vier verschillende rijprogramma’s: hybride, 100% elektrisch, sport en AWD.. lees 4-wielaandrijving. 

Off road rapport 

Enkele dagen nadat we de Opel Grandland X Hybrid4  over besneeuwde bergwegen stuurden, leerden we in de 4-wiel aangedreven Peugeot 3008 “stekker hybride” de ware terreincapaciteiten appreciëren van de door PSA-ontwikkelde, deeltijds-elektrische, 4-wiel aangedreven systeemopstelling.

Stoppen en opnieuw vertrekken tijdens een steile klim of veilig remmen bij stevige Afdalingen? Het wordt elektronisch perfect geregeld met Hill Climb – & – Descend rijassistentie die in het 4WD-rijprogramma beschikbaar zijn

Dat gebeurde op het heuvelachtige binnenterrein van de oude Autodromo Terramar (nabij Sitges). De Peugeot 3008 Hybrid4 trotseerde er de steile hellingen als een volwaardige terreinwagen.   Stoppen en opnieuw vertrekken tijdens een steile klim of veilig remmen bij het afdalen van stevige hellingen? Het wordt elektronisch perfect geregeld met Hill Climb – & – Descend rijassistentie die in het 4WD-rijprogramma beschikbaar zijn. Uiteraard maken loodzware terreintaken niet meteen de hoofdtaak uit van de doorsnee 3008 klant. Maar gunstige terreineigenschappen zijn doorgaans wel synoniem voor een veilig weggedrag op slecht en glad wegdek. Anderzijds valt er ook weinig op te merken over de stuureigenschappen in dagelijkse verkeersomstandigheden. De wegligging is prima, demping en vering – ondanks het meergewicht – ontgoochelen nooit.. 

3008 Hybrid4: 300 pk systeemvermogen   

De 3008 Hybrid4 puurt 220 kW/300 pk systeemvermogen en 520 Nm werklust uit drie motoren. Vooreerst is er de 200 pk 1.6 THP interne verbrandingsmotor die geassisteerd wordt door  twee e-motoren van respectievelijk 81,2 kW/110 pk en 83 kW/112 pk. De eerste e-motor (110 pk) zit geïntegreerd tussen de verbrandingsmotor en de automatische (eATN8)transmissie en drijft dus mee de voorwielen aan.

De tweede e-motor (112 pk) drijft de achterwielen aan. Het is die laatste e-motor die deze 3008 over integrale vierwielaandrijving laat beschikken. Zolang er voldoende energie in de batterij aanwezig is, zal men met de 3008 Hybrid4 altijd elektrisch wegrijden en – met e-rijmodus ingeschakeld – ook elektrisch blijven rijden tot een snelheid van 135 km/h. Met de Hybrid-modus geactiveerd, draait de benzinemotor enkel indien er extra power gevraagd wordt. Dit bij forse acceleratie, bij snelheden hoger dan 135 km/u en van zodra de batterij bijna is uitgeput. Bijna, omdat men bewust altijd 5% tot 10% batterijreserve behoudt. 

Veel vermogen, maar brandstof-zuinig

Met dat minimum aan batterijcapaciteit is er altijd E-power voorradig om via de achteras de 4-wielaandrijving blijvend te verzekeren. Rijden met deze 3008 Hybrid4 leert (net als in de Opel Grandland X Hybrid4) men heel veel extra vermogen moet vragen,  vooraleer de benzinemotor en de automatische transmissie worden ingeschakeld. Niet dat de e-EAT8 transmissie te traag reageert.

Maar de van nature, werklustige (bij zeer lage toeren) en snel reagerende e-motoren geven meteen gevolg aan de minste beweging van de rechtervoet. En omdat verbrandingsmotoren meer tijd nodig hebben om in plotse vermogen-boosts te kunnen voorzien…. In de  Peugeot 3008 HYbrid4 accelereert men dus vrijwel onmiddellijk maar wordt het extra vermogen van de 1.6 PureTech benzinemotor en de transmissie altijd wat later en weliswaar subtiel inkomend, op de wielen losgelaten. Nog dit:  de 3008 Hybrid4 is de strafst gepeperde 3008, maar met een theoretische CO2-uitstoot van 36 g/km (brandstofverbruik van 1,4 l/100 km) is hij voorzeker de beste van de klas. 

Zuinig, ook met (bijna) lege batterij 

En wat is er van het echte brandstofverbruik van deze vierwiel-aangedreven PSA PHEV, zodra de laatste stroomstoot uit de batterij is gepuurd en de verbrandingsmotor op zijn eentje het meergewicht (aan batterijen en e-motoren) richting reisdoel moet torsen? De tests met de door deze PHEV-opstelling aangedreven Grandland X en Peugeot 3008 leerden ons verrassend genoeg dat beiden tot de zeldzame soort behoren, waarvan dat brandstofverbruik niet ‘beangstigend’ de hoogte in gaat. Het reële brandstofverbruik met uitgeputte batterij schommelde in beide tests rond de 7l /100 km. Gezien wagenklasse en gewicht is dat redelijk. Wetende ook dat dezelfde auto, tijdens kortere trips (+- 50km) veel minder tot geen (fossiele) brandstof consumeert. 

3008 Hybrid: Basis PHEV met een e-motor minder

Zoals Opel neef Grandland X Hybrid4 weldra het gezelschap krijgt van een “basis” plug-in hybride zal ook van deze 3008 Hybrid4 een minder krachtige variant op de markt komen. Minder krachtig betekent dan één e-motor minder, geen vierwiel maar wel voorwielaandrijving. Of hoe deze basis PHEV’s de e-motor op de achteras zien verdwijnen uit de oorspronkelijke PSA hybrid4-opstelling.  

 De overige systeemcomponenten blijven fysiek behouden, mits enkele gewijzigde instellingen. Zo wordt het vermogen van de 1.6 PureTech benzinemotor in dit laatste geval gereduceerd van 147 kW tot 133 kW. Dit terwijl het koppel koppel van 300 Nm blijft. De eATN8 transmissie en geïntegreerde 81,2kW krachtige e-motor vooraan blijven ongewijzigd. De hoogspanningsbatterij heeft in de basishybride 80 kW vermogen en 11,6 kWh capaciteit  (tegen 90kW/13,2 kWh voor de Hybrid4). Het systeem vermogen bedraagt voor de tweewiel aangedreven 3008 PHEV 165 kW/225 pk terwijl het maximum systeemkoppel van 360 Nm terugvalt. Dit tegen 222 kW/520 Nm voor de Hybrid4. 

Peugeot 508 Hybrid en 508 SW Hybrid

Met de basis PHEV-opstelling van deze voorwiel aangedreven 3008 Hybrid belanden we  bij de aandrijflijn van de 508 en 508 SW Hybrid. Het combineren van de PureTech-benzinemotor (180 pk/132 kW) met een e-motor (110 pk/80 kW) voorziet de voorwiel aangedreven 508 Hybrid dus in een systeemvermogen van 225 pk/165 kW. Net als in de PSA Hybrid4 uitvoeringen wordt de 508 Hybrid uitgerust met een vernieuwde- en speciaal voor PHEV-ontwikkelde EAT8 achttrapsautomaat en een natte, meerplaten koppeling die tot 60 Nm extra motorkoppel kan verteren. Ook hier kan men kiezen uit meerdere rijprogramma’s, gaande van (theoretisch) zero emission of full elektrisch, over hybrid tot sport en comfort. 

Het laden van de batterijen in de 3008 Hybrid4, 3008 Hybrid, 508 hybrid en 508 SW Hybrid kan via een huishoudstekker (8 A/3,3 kW) in 8 uur. In een stekker van 14 A/3,3 kW vraagt het complete laadproces 4 uur en met een Wallbox (32 A /6,6 kW) is een leeg-gereden batterij in minder dan 2 uur geladen.

Besluit

Met (theoretisch) extreem gunstige CO2 cijfers en dito (fossiele) verbruikscijfers en (eveneens theoretisch” mogelijkheid tot rijden in zero-emissie modus, beschikt Peugeot met deze plug-in hybrides over modellen die wij al langer appreciëren voor hun kwaliteiten op het vlak van stuureigenschappen, wegligging, comfort en  plaatsaanbod. Daar wordt, met tussenkomst van een fijnzinnig besnaarde en efficiënte, deeltijdse elektrificatie een belangrijke kwaliteit aan toegevoegd: brandstof- en CO2 zuinigheid. Meer is vandaag niet nodig om de interesse van mening vlootbeheerder te wekken. 

Kort technisch: Peugeot 3008 Hybrid 225 e-EAT8

Systeem: PHEV 4×2

Systeemvermogen: 165 kW/225 pk

Transmissie: e-ATN8

ICE inhoud: 1.598 cc

Max. Vermogen ICE:  133 kW/6000 opm

Max. Koppel ICE: 300 Nm/3000 opm

Vermogen e-motor : 81,2 kW (2500 opm)

Max koppel e-motor : 320 Nm (500 – 2500 opm)

Elektrische autonomie: van 54 tot 49 km (WLTP)

Vermogen hoogspanningsbatterij: 80 kW

Capaciteit hoogspanningsbatterij: 11,6 kWh

CO2: 35 g/km

Prijs: vanaf EUR 36.842 zonder btw. 

Kort technisch: Peugeot 508 Hybrid, 508 SW Hybrid (225 e-EAT8)

Systeem: PHEV 4×2 

Systeemvermogen: 165 kW/225 pk

Transmissie: e-ATN8

ICE inhoud: 1.598 cc

Max. Vermogen ICE:  133 kW/6000 opm

Max. Koppel ICE: 300 Nm/3000 opm

Vermogen e-motor : 81,2 kW (2500 opm)

Max koppel e-motor : 320 Nm (500 – 2500 opm)

Elektrische autonomie: van 54 tot 49 km (WLTP)

Vermogen hoogspanningsbatterij: 80 kW

Capaciteit hoogspanningsbatterij: 11,6 kWh

CO2: 32 tot 35 g/km

Prijs: vanaf EUR 38.84” zonder btw. 

Kort technisch: Peugeot 3008  Hybrid4 (300 e-EAT8)

Systeem: PHEV 4×4 

Systeemvermogen: 222 kW/300 pk

Transmissie: e-ATN8

ICE inhoud: 1.598 cc

Max. Vermogen ICE:  147 kW/6000 opm

Max. Koppel ICE: 300 Nm/3000 opm

Vermogen e-motor voor : 81,2 kW (2500 opm)

Max koppel e-motor voor : 320 Nm (500 – 2500 opm)

Vermogen e-motor achter : 83kW (14.000  opm)

Max koppel e-motor achter : 166 Nm (0 – 4.750 opm)

Elektrische autonomie: van 54 tot 49 km (WLTP)

Vermogen hoogspanningsbatterij: 90 kW

Capaciteit hoogspanningsbatterij: 13,2 kWh

CO2: 36 g/km

Prijs: vanaf EUR 43.538,   zonder btw.