ALD Automotive doet er alles aan om in te spelen op de noden en behoeftes van bedrijven en hun werknemers. Het biedt al sinds 2015 de mogelijkheid om fietsen te leasen. Het aantal fietsleasingen blijft stijgen. 179 bedrijven doen hier al een beroep op bij ALD Automotive en die stuurden al zo’n 5.000 werknemers met de tweewieler van hun keuze op pad.

Uniek op de markt
ALD vereenvoudigde dit proces gevoelig door het quasi volledig te digitaliseren. “Automatisatie en digitalisering zijn voor ons belangrijke agendapunten en kerndoelen voor 2025”, zegt Benjamin Daels, Sales & Marketing Director bij ALD Automotive. “Dat we onze fietsleasing vandaag helemaal via ons online platform My ALD kunnen laten plaatsvinden, is uniek op de markt én een stap voorwaarts die de bal aan het rollen brengt om die op termijn ook door te trekken naar andere processen.

Een fietsleasing verloopt voortaan bij ALD Automotive in een handvol eenvoudige stappen. Met het advies van ALD kan een bedrijf gratis en op korte termijn een fietsplan voor haar werknemers laten samenstellen. Daarbij beschikt het bedrijf over de mogelijkheid om zelf in te vullen welke types (stadsfiets, pedelec, racefiets, mountainbike…) en welke merken het voor haar werknemers beschikbaar wil maken. Van zodra zo’n fietsplan is afgerond, kunnen werknemers naar één van de honderden fietsenwinkels waarmee ALD Automotive samenwerkt om de fiets van hun voorkeur samen te stellen of te bestellen. De verkopers hebben daarbij ter plekke digitaal al zicht op het budget en de policy-regels van de klant en kunnen zich daar op baseren bij het opmaken van hun offerte.

Ontzorgen van klanten
ALD Automotive onderwerpt die offerte vervolgens aan een automatische controle. Na goedkeuring belandt deze in het overzicht van de fleetmanager op het platform My ALD. Hij/zij kan de offerte nakijken en met één druk op de knop goedkeuren. Daarna wordt de fiets automatisch besteld bij de geselecteerde fietsenwinkel. “Het was onze ambitie om de fietsleasing zo toegankelijk mogelijk te maken”, zegt Benjamin Daels. “Met deze automatisering zijn we erin geslaagd om de mogelijkheid om een fiets te leasen voor duizenden werknemers een stuk eenvoudiger te maken. Zo wisten we onze klanten gevoelig te ontzorgen en achter de schermen blijven we werken aan nieuwigheden voor ons fietsproduct.