Advertisement
Gepubliceerd op 7 September 2021 om 10h13
Door Damien Malvetti
Experten gelinkt :

ALD stapt in het kapitaal van Skipr om zo zijn mobiliteitsaanbod een boost te geven

De groeiende vraag naar alternatieve mobiliteitsoplossingen zet leasingmaatschappijen aan om zich te transformeren tot mobiliteitsleveranciers. Ook ALD Automotive ontsnapt niet aan die trend en neemt een participatie van 17% in het kapitaal van de Belgische start-up Skipr, dat actief is op mobiliteitsvlak (Maas). “Een win-winoperatie,” zegt een enthousiaste Miel Horsten, CEO van ALD Automotive Belgium.

|||
||| © |||

Ontsproten uit de D’Ieteren Lab Box, levert Skipr een startklare oplossing aan bedrijven om hun mobiliteit makkelijk te beheren, plannen, reserveren en betalen via een applicatie, een beheerplatform en een betaalkaart. Dankzij dit product biedt Skipr een beheerdienst voor het Belgische mobiliteitsbudget aan bedrijven die hun werknemers flexibiliteit willen geven door hen bijvoorbeeld toe te laten om een bedrijfswagen in te ruilen voor een flexibel en duurzaam mobiliteitsbudget. De mobiliteitsactiviteit en de daaruit voortvloeiende kosten worden opgevolgd via een dedicated gecentraliseerd beheerplatform.

Sinds enkele jaren ontwikkelde ALD Automotive een mobiliteitsaanbod voor zijn klanten, en dat in het kader van zijn strategische ‘Move 2025’ plan. “We krijgen enorm veel aanvragen van klanten die interesse hebben in mobiliteit,” zegt Miel Horsten. “Het beslissingsproces neemt echter wat tijd in beslag. Maar weinig bedrijven hebben de stap al gezet om mobiliteitsoplossingen of een echt mobiliteitsbudget te integreren, behalve diegenen van grote omvang. Maar het is als leverancier belangrijk dat we nu al goed voorbereid zijn. Want ik denk dat de ontwikkeling op dezelfde manier zal gebeuren als die van de ontplooiing van elektrische vloten. De vraag zal een plotse boom kennen. Enkele jaren geleden investeerden bedrijven in mobiliteit om zich een positief en duurzaam imago aan te meten. Vandaag maakt het deel uit van hun core business om talenten aan te trekken.”

 

Het akkoord zorgt ervoor dat Skipr en ALD Move beiden hun expertise kunnen verrijken. ALD Move is de MaaS-oplossing van ALD Automotive, die in Nederland al raadgevende MaaS-ondersteuning biedt, een applicatie voor realtime reisadvies en toegang tot het ruime mobiliteitsaanbod van ALD Automotive. Dit nieuwe partnership zorgt ervoor dat toptechnologie gekoppeld kan worden aan een solide expertise op mobiliteitsvlak om het op die manier voor bedrijven mogelijk te maken om te evolueren naar flexibelere, efficiëntere en rendabelere duurzame mobiliteitsoplossingen. “Het voordeel van Skipr is dat het toegang biedt tot heel wat mobiliteitspartners. Ons doel bij ALD is om mensen, en niet enkel zij die beschikken over een bedrijfswagen, toegang te bieden toe een alternatieve mobiliteit. Dat is helemaal in lijn met onze strategie om een mobility provider te worden,” vervolgt Miel Horsten. “Het gaat echt om een win-winpartnership aangezien Skipr ons zijn expertise op technologisch vlak kan bijbrengen, terwijl ALD, met zijn aanwezigheid in 73 landen en meer dan een miljoen voertuigen in beheer, zijn kennis op internationaal vlak meebrengt. Dat zal echt bijdragen aan de ontwikkeling van de twee bedrijven. Skipr behoudt bovendien zijn onafhankelijkheid en zijn ontwikkelingsmogelijkheden, alsook zijn bestaande aandeelhouders, met name Belfius en Lab Box. Dat zal het competentieniveau verhogen. In het licht van een wereld waarin de mobiliteit in volle evolutie is, heeft niemand de waarheid in pacht. Het is dus bijzonder belangrijk om hand in hand te kunnen werken met andere partners.”

“Onze visie bij Skipr is om van flexibele en duurzame mobiliteit de standaardkeuze te maken van professionals. De Move 2025-strategie van ALD, gecombineerde met de nieuwe fiscale hefbomen, maakt dit partnership vanzelfsprekend. Onze technologie combineren met de ambities en het netwerk van ALD brengt ons in een ideale positie om de impact te hebben die we in Europa ambiëren,” legt Skipr-CEO Mathieu de Lophem uit.

Het initiële objectief is om de Franse, Belgische en Nederlandse markt te ontwikkelen. De Europese ontplooiing is voorzien vanaf 2023, met een implementatie in alle grote Europese steden die gepland is tegen 2025. “Brussel zal als één van de eerste steden aan de beurt zijn,” verzekert Miel Horsten.

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Experten gelinkt :

Gelijkaardige artikels