Wat goed was, bleef behouden

Wat goed was, is gebleven. De Stelvio’s hebben wat hun styling betreft, weinigen  teleurgesteld. Onderstel en wegligging, motoren en transmissies? Wij, en samen met ons tal van autokenners, hebben in de eerdere Stelvio’s die eigenschappen altijd weten te smaken. Alfa Romeo doet er bijgevolg goed aan om die pluspunten integraal te behouden voor de vernieuwde Stelvio. Uit onze eerste kennismaking met de vernieuwde Stelvio onthouden we vooral: De progressie die de Stelvio’s demonstreren op gebied van materiaalkeuzes en afwerkingskwaliteit. Een progressie die met name de Duitse concurrenten best niet onderschatten. 

Hoger kwaliteitsniveau

Immers, de interieurarchitectuur is grondig gewijzigd. We zien nieuwe en degelijker afwerkingsmaterialen, waardoor de interieurs een opmerkelijk hoger kwaliteitsniveau uitstralen. 

De middenconsole is hertekend en bevat ruimere en vlotter toegankelijke opbergvakken en voorziet in een gsm-ruimte met draadloze laadfunctie. Een blik op de nieuwe cockpit verklapt meteen dat de Stelvio met up-to-date multimedia, geconnecteerde functies en – niet in het minst – moderne rijhulp-systematica werd bedacht. Gaande van “intelligente” cruisecontrol en een actieve rijstrook-assistent tot dode-hoek-bewaking met koerscorrectie. 

Marelli

Marelli ontwikkelde voor de Stelvio het nieuwe 8,8 duim 3d HiRes aanraakscherm als infotainment en human-machine interface (HMI). Het wordt in het centrum van de boordplank geïntegreerd en kan (ook) in combinatie met een draaiknop op de middenconsole bediend worden. Dankzij een geoptimaliseerde spraakherkenning en Free Text Search kan intuïtief genavigeerd worden en kunnen gsm’s, smartphones en tablets (met Apple iOS en Android) altijd gekoppeld worden. Ook de verwarming/verluchting/airco (HVA-functies) kunnen voortaan bediend worden via het aanraakscherm. 

Alfa Connected Services

Dankzij Alfa Connected Services kan de Stelvio-rijder voortaan ook beroep doen op een aantal veiligheid en het comfort verhogende applicaties:  

Zo is er My Remote om op afstand en met smartphone (of smartwatch) de deuren te vergrendelen of ontgrendelen, om te communiceren met de spraakassistenten Alexa en Google Home, om de wagen te lokaliseren, om alarmen in te stellen. Verder is er ook 

My Navigation voor het opzoeken van bestemmingen, realtime verkeersinfo, weersverwachting, waarschuwing snelheidscontroles. Alfa Connected Services omvat ook ‘Send & Go’, waarmee bestemmingen die opgeslagen zitten in een smartphone rechtstreeks in het navigatiesysteem in de Stelvio te laden zijn. My Wi-Fi-service, maakt het mogelijk om tot 8 toestellen aan boord met het internet te connecteren. My Theft Assistance, waarschuwt bij diefstalpogingen terwijl My Fleet Manager het fleetbeheer een welgekomen hulp kan zijn. 

ADAS en autonoom, level 2

Gaspedaal, remmen en stuur kunnen onder bepaalde omstandigheden aan de deels automatische piloot worden toevertrouwd

Up-to-data ADAS rijhulp technologie stelt de vernieuwde Stelvio in staat tot level 2 autonoom rijden. Niveau 2 autonoom betekent dat de bestuurder de bediening van het gaspedaal, remmen en het stuur onder welbepaalde rijomstandigheden aan de deels automatische piloot kan overlaten. Dat wordt technologisch mogelijk dankzij o.m. Lane keeping assist of rijstrookbewaking. Ook dankzij Active blind spot dat voortdurend de dode hoeken controleert, de bestuurder attendeert op naderend achteropkomend verkeer, en autonoom corrigeert om aanrijdingen te vermijden. Met Active cruise control wordt de snelheid en een veilige afstand tot voorliggers bewaakt en in samenspel met  de verkeersbord-herkenning kan de snelheid altijd afgestemd worden op lokaal geldende snelheidslimieten. Als aanvulling op Active Cruise Control kunnen de Fileassistent en snelweg-assistent ook de zijdelingse stuurbewegingen controleren en bijsturen om in druk verkeer (Traffic Jam Assistant) of op de snelweg (Highway Assist) op de rijstrook te blijven. 

Business-versies voor de fleet 

Onmiddellijk boven de basisversie van de vernieuwde Stelvio wordt een Super-uitvoering gecommercialiseerd. Die laatste uitvoering geldt trouwens als basis voor fleet-georiënteerde Business-versies. Vanaf deze fleet-varianten evolueert het vernieuwde Stelvio-gamma naar de Ti—modellen (Turismo Internazionale) over de Sprint naar de op sportiviteit gerichte Veloce-uitvoeringen. De vernieuwde Stelvio Quadrifoglio zal pas in de loop van 2020  verschijnen. 

Business-versies worden voorzien van o.m. Ede actieve snelheidsregelaar, Apple CarPlay en Android Auto.

De Stelvio instapversies laten de keuze uit twee motoren in combinatie met een automatische versnellingsbak: de 2.0-benzine (200 pk) en 4-wielaandrijving en de  2.2-turbodiesel (160 pk) met achterwielaandrijving. De Super-versie wordt ook leverbaar met een 2.2 turbodiesel van  190 pk en 4-wielaandrijving. Deze krachtbronnen (op uitzondering van de achterwiel aangedreven 190 pk variant) zijn beschikbaar in de Business-versies, die dan worden voorzien van o.m. de actieve snelheidsregelaar, Apple CarPlay en Android Auto. 

De Ti wordt aangedreven door 2.0-benzinemotoren (200 of 280 pk) en diesels van 160, 190 en 210 pk. De Veloce krijgt een benzinemotor  (280 pk)  of een diesel van (210 pk) on het vooronder. De vernieuwde modellen staan begin volgend jaar bij de dealer, de prijzen zijn nog niet gekend.