BMW

Alles wat u moet weten over de Volvo-fabriek in Gent!

In november 2017 startte de Volvo-fabriek in Gent met de productie van de huidige Auto van het Jaar, de XC40. Half september rolt hier nog een ander nieuw model van de band dat erg belangrijk is voor de fleetsector: de V60. Link2fleet biedt u een exclusieve blik achter de schermen van een van de twee Belgische autoassemblagefabrieken.

Laat ons begin met een goede reden voor wat Belgisch chauvinisme: de hoogstaande knowhow in onze lokale autoassemblagefabrieken, zowel Audi in Vorst als Volvo in Gent.

 

Geen motoren

In de fabriek in Gent komt iedere week een trein aan uit Zweden die al het vooraf geperste staal aan boord heeft. Ook de motoren komen volledig geassembleerd toe in e Gentse fabriek: die hoeven dus enkel onder de motorkap te worden gemonteerd, tussen de voorwielen.

 

 

Robots voor meer precisie

Voor die montage wordt steeds nadrukkelijker een beroep gedaan op robots. In de lasafdeling zijn dan ook minder dan 600 medewerkers aan de slag volgens deze dubbele ratio: 7 operatoren voor 54 robots en 3 operatoren voor 22 robots. De reden ligt voor de hand. Machines zijn, onder meer, een stuk preciezer wanneer er tot op een tiende van een millimeter moet worden gelast.

 

 

Onafgebroken

In totaal telt Volvo Gent vandaag zowat 5.500 werknemers, waarvan 17% vrouwen. De fabriek draait 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 volgens een systeem van drie ploegen. Dankzij dit onafgebroken werkritme rolt er quasi iedere minuut een Volvo van de band. U maakt de rekening zelf maar: dat zijn dagelijks vlot meer dan 1.000 Zweedse modellen. Iedere dag worden die geproduceerde auto’s op een boot geladen om ze te vervoeren naar de vier hoeken van de EMEA (Europa, Midden-Oosten, Afrika) en de USA. Wist u trouwens dat een auto die op het Oude Continent blijft, 9 liter brandstoof meekrijgt terwijl een auto die een eindbestemming aan de andere kant van de Atlantische Oceaan heeft, 12 liter aan boord krijgt?

 

Sinds kort draaien robots ook de wielbouten vast.

 

Een uitgesproken ‘fleetmerk’

70% van de Volvo-verkoop in ons land wordt gerealiseerd door bedrijfswagens, wereldwijd heeft driekwart van deze Scandinavische auto’s een link met leasing. Kortom, de meeste Volvo’s hebben een ‘neutrale’ koetswerkkleur zoals wit, grijs of zwart. Het weerhield de XC40 er alvast niet van om het beschikbare kleurenpalet uit te breiden. Toegegeven, de auto’s in een ‘neutrale’ kleur geraken makkelijker verkocht op de tweedehandsmarkt…

 

Vanaf week 38 zal in Gent de V60 van de band rollen.

 

Steeds groener

Last but not least moeten we het hebben over de ecologische voetafdruk van deze assemblagefabriek: hoewel er tijdens de waterdichtheidstest maar liefst 3.000 liter water per minuut over de auto wordt uitgestort, neemt de Volvo-fabriek in Gent zich tot doel om in 2025 ‘klimaatneutraal’ te zijn zijn. Zo wordt momenteel al een deel van de verbruikte energie aangeleverd door windmolens.

 

 

Toon meer nieuwsjes