Waarom rijhulpsystemen het herstel duurder maken

Nieuwe automodellen worden ieder jaar verfijnder en dat geldt ook voor de rijhulpsystemen die worden ingebouwd. Schadeherstelbedrijven moeten zich voortdurend aanpassen aan de steeds veranderende omgeving en daarbij moeten ze ook bij ieder herstel blijven streven naar de beste service. De kosten daarvoor zijn in de laatste jaren steeds hoger geworden. Daar zijn verschillende redenen voor:

1. De kwetsbaarheid van de sensoren van rijhulpsystemen 

Sensoren voor rijhulpsystemen zitten verspreid in de panelen en andere onderdelen van het voertuig en ze zijn behoorlijk gevoelig voor de externe omgeving. Meestal worden ze ondergebracht in bumpers, windschermen, banden en zijspiegels, met andere woorden alle plaatsen die bij een aanrijding gemakkelijk geraakt kunnen worden. Als een onderdeel een ingebouwd rijhulpsysteem heeft, is het simpelweg herstellen of vervangen van dit onderdeel niet voldoende – ook de sensoren binnenin hebben speciale aandacht nodig. Als de voorbumper bijvoorbeeld wordt binnengebracht met deukschade, moet de carrosserie de sensor die in de bumper is gehuisvest, verwijderen, opnieuw installeren en vervolgens kalibreren. Dit alles om er zeker van te zijn dat de sensor correct functioneert.

Bovendien hoeven botsingen met andere voertuigen niet per se de reden te zijn dat het rijhulpsysteem opnieuw gekalibreerd moet worden. Als u per ongeluk een stoeprand, een muur of een boom raakt of in een hagelbui terecht komt, kunnen de sensoren zich verplaatsen. Zelfs als een van deze omstandigheden ervoor zorgt dat de sensor slechts een paar millimeter wordt verplaatst, kan dit nog steeds de nauwkeurigheid van de sensor beïnvloeden.

2. De fabrikant vereist originele onderdelen (OEM)

Als een onderdeel met een geavanceerd rijhulpsysteem moet worden vervangen, is de kans groot dat het vervangende onderdeel van de original equipment manufacturer (OEM) moet zijn. In tegenstelling tot in massa geproduceerde aftermarket-onderdelen, worden deze OEM-onderdelen, die de functionaliteit van het rijhulpsysteem ondersteunen, specifiek voor een voertuig gemaakt. Autofabrikanten veranderen continu details in de manier waarop hun modellen worden gefabriceerd. Soms zijn de veranderingen die worden doorgevoerd erg klein en wordt bijvoorbeeld alleen de maat van de schroeven aangepast. Deze kleine details maken het voor de aftermarket moeilijk om bij te blijven. Bovendien zijn veel rijhulpsystemen een optionele toevoeging en daardoor hebben niet alle vergelijkbare modellen dezelfde (of evenveel) rijhulpsystemen. Bijvoorbeeld: aan de buitenkant ziet een Volkswagen Golf met parkeersensor onder de bumper er hetzelfde uit als een Volkswagen Golf zonder. Maar de bumper is in feite anders, omdat hij een geavanceerde sensor huisvest. Het is niet gemakkelijk voor een schadeherstelbedrijf om voorbereid te zijn op elk type voertuig en de verschillende rijhulpsystemen.

Voor een carrosserie is het de beste optie om te vertrouwen op (duurdere) OEM-onderdelen die de perfecte pasvorm voor het voertuig garanderen. Bovendien heeft een carrosserie voor sommige OEM-onderdelen speciale diagnosetools nodig en in sommige gevallen moet er ook een ervaren specialist aan te pas komen. De kosten voor een dergelijk herstel zijn natuurlijk hoger en niet elk schadeherstelbedrijf heeft toegang tot alle middelen die nodig zijn.

 

3. Het belang van kalibratie

Nadat het herstel is voltooid, moet het schadeherstelbedrijf ervoor zorgen dat het rijhulpsysteem correct is uitgelijnd. Hiervoor moeten verschillende kalibratietests worden uitgevoerd. Rijhulpsystemen zijn ontworpen om een berijder vroegtijdig te waarschuwen en als het systeem na het herstel niet goed wordt gekalibreerd, bestaat het risico dat het voertuig in een gevaarlijke situatie te laat reageert.

Het kalibratieproces vereist een verscheidenheid aan vaardigheden en apparatuur, afhankelijk van het type rijhulpsysteem. Sommige kalibratieroutines zijn vrij eenvoudig, terwijl andere een verscheidenheid aan tools, kennis en methoden vereisen. Zo moeten carrosseriebedrijven in sommige gevallen bijvoorbeeld een speciale scanner gebruiken om het rijhulpsysteem te testen en in andere gevallen moeten carrosseriebedrijven uitgebreide en nauwgezette tests uitvoeren. Voorbeelden daarvan zijn een dynamische herkalibratie, waarbij de carrosserie de auto moet besturen om te controleren of alles goed werkt, of een statische herkalibratie, die moet worden uitgevoerd in een specifiek op maat gemaakte omgeving.

Sommige fabrikanten hebben strikte en gecompliceerde vereisten voor het kalibreren van bepaalde rijhulpsystemen. Om in aanmerking te komen voor het uitvoeren van sensorkalibraties, moeten schadeherstelbedrijven een aanzienlijke investering doen in een aantal verschillende tools en trainingen.

Door de toevoeging van een verscheidenheid aan zeer verfijnde en geavanceerde rijhulpsystemen zijn de herstelkosten van deze voertuigen de afgelopen jaren gestegen. Het extra kalibratieproces heeft ook in belangrijke mate bijgedragen aan langere cyclustijden, wat op zichzelf hogere kosten met zich meebrengt.

‘’Normaal gezien duurt het kalibratieproces ongeveer anderhalf uur, maar dat is nog niet alles. Het uitlijnen voegt daar nog eens een 30 á 45 minuten aan toe. In totaal is de gemiddelde hersteltijd van een onderdeel met een rijhulpsysteem dus 2 uur langer dan bij andere onderdelen.’’

– Theo Ruygt, Eigenaar, Schadeherstelbedrijf Autotaalservice Oudshoorn & Ruygt

4. Benodigd extra vloeroppervlak

Het repareren en (her)kalibreren van rijhulpsystemen brengt voor schadeherstelbedrijven extra kosten met zich mee. Een van die extra begrotingslijnen zijn de uitgaven voor faciliteiten. Er is extra vloeroppervlak nodig om een nauwkeurige kalibratie van een rijhulpsysteem uit te voeren. Het vloeroppervlak mag bijvoorbeeld geen reflecterende oppervlakken hebben en om te kunnen controleren of de sensoren nauwkeurig werken, mag de ruimte ook maar beperkt zonlicht toelaten. Bovendien moet de ruimte groot genoeg zijn om voertuigen van verschillende maten te kunnen testen. Er zijn verschillende regels en richtlijnen voor de hoeveelheid ruimte die nodig is voor het herstel van elke OEM, dus schadeherstelbedrijven moeten hun faciliteiten uitbreiden om verschillende modellen en onderdelen te kunnen herstellen.

Voorbereiden voor de toekomst

De vooruitgang in de technologie van rijhulpsystemen is geen tijdelijke trend. In de hoop het aantal dodelijke slachtoffers en gewonden door menselijke fouten te verminderen, heeft de Europese Commissie een verordening ingevoerd waarbij rijhulpsystemen moeten worden geïnstalleerd in alle voertuigen die vanaf 2022 worden geproduceerd. Daarbij heeft een recent rapport van PwC laten zien dat autonome voertuigen, die weinig tot geen menselijke tussenkomst vereisen, in 2030 vaker zullen voorkomen.

Binnen een paar jaar zal het aantal fleets in Europa met rijhulpsystemen drastisch groeien, waardoor complexe herstellingen vaker voorkomen en de kosten drastisch kunnen stijgen. Uit de gegevens van Fixico blijkt dat tussen 2016 en 2019 de gemiddelde kosten van bumperherstel bij een voertuig met rijhulpsystemen 44% hoger waren dan die aan een voertuig zonder rijhulpsystemen. Bedrijven moeten voorbereid zijn op de komende veranderingen. Dit is wat u nu al moet doen:

 

Stap 1: Onderzoek de specificaties van het rijhulpsysteem van uw voertuigen

Wanneer u alle specifieke kenmerken en vereisten van elk voertuig in uw wagenpark kent, kunt u de tijd die u nodig heeft voor het zoeken naar een geschikt schadeherstelbedrijf aanzienlijk verkorten. Zeker als uw wagenpark uit verschillende modellen bestaat die elk een individuele benadering vereisen bij het omgaan met rijhulpsysteem- en OEM-onderdelen.

Aangezien niet alle schadeherstelbedrijven in staat zijn om zomaar ieder herstel uit te voeren, is het belangrijk dat wagenpark- of claimmanagers de specifieke kenmerken van hun wagenpark kennen.

 

Stap 2: Ken de mogelijkheden binnen uw netwerk

Nadat u heeft bepaald welke speciale eisen het voertuig heeft, is het belangrijk om de herstelling nauwkeurig toe te wijzen aan het meest geschikte schadeherstelbedrijf.

Verschillende soorten schade vereisen verschillende specialisten, hulpmiddelen voor diagnostische tests en kalibratie, certificering en extra vloeroppervlakte. Niet alle schadeherstelbedrijven kunnen aan al deze criteria voldoen. Als u weet welk bedrijf het beste bij u past, kunt u zowel tijd als kosten besparen.

 

Stap 3: Digitaliseer uw herstelproces

Zoals u zich kunt voorstellen, kan het behoorlijk tijdrovend zijn om alle voertuigspecifieke informatie te bewaren en op de hoogte te blijven van de dichtstbijzijnde en meest geschikte schadeherstelbedrijven. Zeker als u een grote en diverse fleet heeft die zo efficiënt mogelijk moet werken. Wagenpark- en claimmanagers kunnen veel baat hebben bij het overstappen op digitale oplossingen in plaats van handmatig zoeken naar een geschikt schadeherstelbedrijf. In plaats van dat ze het schadeherstelbedrijf moeten bellen of zelfs bezoeken, niet-transparante prijsopgaven ontvangen en het risico lopen dat het herstel wordt uitgesteld, kunnen managers hun zoektocht digitaliseren en het herstel toewijzen aan het meest geschikte schadeherstelbedrijf.

U kunt tijd en geld besparen door het Fixico-platform te gebruiken. Met behulp van de geavanceerde systemen en schade-experts van Fixico wordt het herstel toegewezen aan de optimale carrosserie die volledig is uitgerust om het herstel uit te voeren en tevens voldoet aan de specifieke behoeften van uw organisatie.

Een opiniestuk van Paul Verkinderen, Sales Director Belux en Frankrijk