link2fleet: Welke impact heeft de Covid-19-crisis op jullie activiteiten gehad? 

Bart MoensHet zal niemand ontgaan zijn dat er gedurende de lockdown heel wat minder verkeer en beweging op de baan was. Uiteraard heeft dit een impact gehad op de afzet van onze brandstof. Vlak na Pasen zagen we terug een heropleving van de volumes. Ook de vraag naar huisbrandolie is sterk toegenomen door de daling van de prijzen op de internationale markt. 

Er zijn gedurende deze periode geen leveringsproblemen geweest. Niet qua brandstof, noch wat betreft de producten voor onze Shop&Go-stations, die we samen met onze partners Delhaize en Panos uitbaten.

l2f: Welke maatregelen hebben jullie genomen om dit aan te pakken? 

B.M.: De veiligheid van de medewerkers, uitbaters en klanten heeft vanaf dag één centraal gestaan. Aan het merendeel van de collega’s is gevraagd om van thuis uit te werken en geen verplaatsingen meer te doen. Onze blendingfabriek is wel actief gebleven, uiteraard met alle nodige voorzorgsmaatregelen. 

In onze winkels werden onmiddellijk alle maatregelen genomen rond hygiëne en social distancing. Onze klanten werden hier zowel ter plaatse als via andere kanalen over geïnformeerd zodat een snelle en veilige tankbeurt of shopervaring steeds mogelijk was.

Belangrijk was ook dat je brandstof bij Q8 mobiel kan betalen via smartphone. Hierdoor vermijd je fysiek contact met de terminal en wordt de pomp vrijgegeven via je smartphone, en dit veilig van in de wagen. Een duidelijk pluspunt in deze tijd.

l2f: Zijn jullie nu 100 procent operationeel ? 

B.M.: Ja, wij zijn en waren gedurende de gehele periode volledig operationeel. Door de snelle en flexibele aanpak van de uitbaters en van het personeel achter de plexischermen konden we vanaf dag één klanten veilig blijven bedienen. 

Efficiëntere verplaatsingen 

l2f: Welke veranderingen/opportuniteiten op lange termijn denkt u dat deze crisis voor de leasing en mobiliteitssector tot stand kan brengen? 

B.M.: We verwachten dat veel bedrijven ontdekt hebben dat thuiswerken lukt en dat zij dit dus ook (althans gedeeltelijk) zullen aanhouden na de crisis. Dit zal mensen waarschijnlijk meer doen nadenken of verplaatsingen wel echt nodig zijn. Tegelijk zullen ze ook meer het openbaar vervoer mijden omdat je daar dicht op elkaar zit. Het blijft dus afwachten of we echt minder wagens op de baan zullen zien.  

Wel verwachten we dat we onze verplaatsingen mogelijk efficiënter zullen timen en dat bedrijven hier beter over gaan nadenken door een deel van de werkuren via telewerk te laten presteren. Zo zouden werknemers bijvoorbeeld ‘s morgens eerst thuiswerken om in dan in de loop van de voormiddag naar kantoor te gaan, of ze kunnen in de namiddag vroeger stoppen en ’s avonds thuis doorwerken. Dit zou ook al zorgen voor een verbetering van de verkeersdoorstroming.

Verder zullen we de komende tijd waarschijnlijk ook minder verre verplaatsingen zien en zal er nog meer nagedacht worden over duurzame mobiliteit. We verwachten dan ook dat elektrisch rijden een boost zal krijgen.