link2fleet: Denkt u dat de Covid-19-crisis zal leiden tot een ander gedrag in de professionele mobiliteit? 

Mathieu de LophemUiteraard zal deze crisis een gigantische impact hebben op de manier waarop mensen zich in de nabije toekomst gaan verplaatsen. Ik verwacht een reactie in twee fases. Eerst komt er een vrij vloeiende fase, die is begonnen met de exit uit de lockdown. Thuiswerken blijft overal aanwezig en het openbaar vervoer wordt ongetwijfeld gemeden. Voor wie nog naar kantoor moet, wordt de eigen auto de logische reflex. Bij de heropstart zullen we dus meer personenwagens op de weg zien. 

Die situatie zal stabiel en rustig blijven tot september, wanneer het wegennet volgens mij weer volledig verzadigd zal geraken. Het samenvallen van een massale terugkeer van auto’s op de weg met een verminderde capaciteit van de infrastructuur – aanleg van fietspaden, voetgangerszones en zones 30 – zal leiden tot een gigantisch trechtereffect waardoor het verkeer verlamd zal geraken. Nadat pendelaars maandenlang zonder schrik voor files hebben geleefd, zal niemand nog willen terugkeren naar die hel. Op dat moment zullen velen gaan nadenken over een manier om zich zo efficiënt en stressvrij mogelijk te verplaatsen.

Covid-friendly” app 

l2f: Denkt u met andere woorden dat deze crisis de duw in de rug zal geven waar het hele MaaS-ecosysteem op zit te wachten? 

M.d.L.: Onvermijdelijk. En de shift is al begonnen. Kijk maar naar de explosieve groei van het aantal duurzame vervoersmiddelen zoals de fiets, de step of de scooter. Of ze nu in een deelsysteem zitten, geleased zijn of aangekocht, tweewielers vallen in de smaak. Ook in de professionele wereld. Als bewijs volstaat het naar de etalages te kijken van fietsverkopers. Die zijn bijna allemaal leeg, zo hevig was de stormloop tijdens de lockdown. 

Parallel is er een echte politieke wil in bepaalde grote steden om een duurzaam ecosysteem voor mobiliteit in te voeren. Antwerpen is daar het mooiste voorbeeld van. De tijd dat elke operator onafhankelijk zijn eigen diensten aanbood, is daar voorbij, want je moet eerst een toelating bekomen van de stad om actief te mogen zijn. Die strategie zal de sector professionaliseren en nieuwe, betrouwbare exploitanten aantrekken. De B2B- en B2C-gebruikers plukken er de vruchten van.

l2f: Bestaat er niet een soort angst om gedeelde vervoersmiddelen te gebruiken? 

M.d.L.: Die vrees bestaat inderdaad en op dit moment is ze legitiem. Daarom hebben we een “Covid-proof” versie ontwikkeld van onze app. Samengevat betekent dit dat als de gebruiker dat wil enkel vervoersmiddelen worden voorgesteld die 100 procent veilig zijn op het vlak van gezondheid. De app werkt live en is dus des te handiger in deze crisisperiode omdat ze gebruikers op de hoogte brengt van beperkingen bij het gebruik van bepaalde vervoersmiddelen (verplichting om mondmasker te dragen, bewaren van social distance, vermindering van bepaalde diensten enzovoort). 

l2fOverweegt u om nieuwe diensten te ontwikkelen in het licht van wat er is gebeurd? 

M.d.L.Op dit moment zijn we een aantal nieuwe operatoren aan het integreren om een zo compleet mogelijk mobiliteitspalet aan te kunnen bieden. De kracht van ons concept is ook dat we alle mobiliteitskosten kunnen samenbrengen in één enkele factuur. Dat is een element dat ondernemingen op prijs weten te stellen. We werken achter de schermen bovendien aan een module waarmee de gegevens van Skipr op automatische wijze naar sociale secretariaten kunnen doorvloeien. Dat is een essentieel element voor alles wat met payroll en btw-recuperatie te maken heeft.