Tijdens de coronacrisis

Door de sluiting van fabrieken en kantoren en de verplichting om waar mogelijk van thuis uit te werken stonden talloze bedrijfswagens de voorbije maanden stil en legden ze hoogstens enkele tientallen kilometer per week af. Dat zal natuurlijk zorgen voor een aanzienlijke afwijking ten opzichte van het gebudgetteerd aantal kilometers en voor wagens in verhuur op lange termijn dus voor een terugbetaling van de minder gereden kilometers of contractherberekeningen. Minder gereden kilometers leidt natuurlijk ook tot een daling van de verbruikskosten, met als kers op de taart de historisch lage brandstofprijzen die niet alleen het gevolg zijn van de verminderde vraag, maar ook van een handelsconflict tussen de olieproducerende landen.

Voor wagenparkbeheerders betekenen die fenomenen op korte termijn natuurlijk een daling van de TCO. De huurprijs wordt aangepast, de verbruikskosten dalen en ook de verworpen uitgaven op de huur en het verbruik vallen lager uit.

Die tendens is op korte termijn dus meer dan welkom, aangezien ook de omzet en de winst van de meeste ondernemingen door de economische terugval worden aangetast. Jammer genoeg lijkt dit effect slechts tijdelijk te zijn, waardoor de vraag rijst: wat na de coronacrisis?

Na de coronacrisis

Nu we de lockdown stilaan achter ons laten zal duidelijk worden hoe de economie herleeft. Daarbij moeten wagenparkbeheerders inspelen op een ongekende situatie waar geen draaiboeken voor bestaan.

Hoewel er niets aan de principes verandert en de samenstelling van de Total Cost of Ownership niet wijzigt zal het gewicht van bepaalde onderdelen ervan mogelijk wel veranderen.

Zo zal de huidige situatie waarbij in talloze bedrijven voor telewerk werd geopteerd mogelijk eerder norm dan uitzondering worden. Dat is althans de hoop van velen, en niet in het minst van zij die vroeger de dagelijkse files van en naar het kantoor moesten trotseren.

Als meer werknemers vaker van thuis uit kunnen werken of vanuit nabijgelegen coworking-spaces zal dit een gunstig effect hebben op de filezwaarte en zal het aantal afgelegde kilometers dalen. Mooi meegenomen is dat dit niet alleen leidt tot minder stress, maar ook tot minder ongevallen en lagere uitgaven voor brandstof. Ook de TCO vaart er wel bij, want minder kilometers betekent ook een lagere huur.

Een uitbreiding van telewerken is een realistische situatie die perfect bestendigd kan worden. Zelfs indien de lagere brandstofprijzen slechts tijdelijk blijken en weer stijgen wanneer de economie opveert en de conflicten tussen de olieproducenten bijgelegd worden, dan nog is de kans groot dat de TCO van de vloot door de minder afgelegde kilometers lager blijft.

Wat met elektrificatie?

Heel wat vlootbeheerders zullen zich de voorbije maanden ongetwijfeld afgevraagd hebben of de voorgenomen en door de overheid gestimuleerde overschakeling naar elektrische of plug-inhybride wagens nog de moeite loont. Met de huidige brandstofprijzen is die vraag niet onterecht, maar door dat waarschijnlijk slechts tijdelijke effect en de fiscale bevoordeling van (semi-)elektrische auto’s blijft een omslag richting “lage emissie” voor bepaalde gebruikssituaties aangewezen. Daarbij moet ook gekeken worden naar de Europese verplichting voor de constructeurs om gemiddeld niet meer dan 95 g CO2/km uit te stoten, waardoor zij er alles aan gaan doen om hun elektrische en plug-inhybride modellen zo aantrekkelijk mogelijk te maken.

Door de veralgemening van telewerken daalt het aantal afgelegde kilometers, waardoor meer bestuurders in aanmerking komen voor een elektrische of plug-inhybride wagen. Plug-inhybrides zullen ook veel vaker zuiver elektrisch kunnen rijden. Dat zorgt opnieuw voor een daling van de TCO en – mooi meegenomen – voor een lager VAA voor de gebruiker.