SHELL – JLR – FevMars2019

De lichte bedrijfswagenmarkt in cijfers: doorgetrokken vooruitgang

Globaal gezien stelt men vast dat de markt van de lichte bedrijfsvoertuigen – gemeenzaam bekend als LCV’s of vans – jaar na jaar stijgt en dat al sinds de crisis van 2008. Deze groei is des te spectaculairder sinds 2016, het moment waarop de invoering van de kilometerheffing voor zware voertuigen het vervoer van goederen met kleinere voertuigen – en dus ook met meer voertuigen - een stevige boost gaf.

U vindt de markante cijfers, die deze markt ook steeds interessanter maken voor de fabrikanten, in enkele samenvattende tabellen.

Deze tabellen schetsen een beeld van de globale markt van de lichte bedrijfsvoertuigen. In België werden 745.000 lichte bedrijfswagens tot 3,5 ton ingeschreven en dat tegenover 5.700.000 personenwagens. Het aandeel van leasing in de LCV-markt bedraagt momenteel 5,6% of 42.000 voertuigen.

 

Tussen 1 januari en eind oktober 2018 werden bijna 67.000 lichte bedrijfsvoertuigen ingeschreven. Het record van 76.397 voertuigen uit 2017 komt dus duidelijk in zicht. 2018 zal dus waarschijnlijk opnieuw als een recordjaar in de analen terechtkomen.

De occasiemarkt doet het eveneens uitstekend, zoals deze grafiek duidelijk maakt. Het valt op dat zowel in Vlaanderen als Wallonië meer occasievoertuigen dan nieuwe bestelwagens worden ingeschreven. In het Brussels Hoofdstedelijk Gewest is de toestand net omgekeerd.

Het totale bestelwagenpark bereikte in 2017 een marktaandeel van 10% van het volledige Belgische wagenpark. Dit cijfer zou gemeten naar de resultaten van de eerste tien maanden van dit jaar in 2018 nog lichtjes moeten stijgen.

In het klassement per merk valt op dat de Franse constructeurs Renault en Peugeot de eerste twee plaatsen bezetten. Ford volgt hen van erg dichtbij en palmt het 3detrapje van het podium in. De 4deplaats gaat met Citroën dan weer naar een Frans merk.

(Cijfers van 31/10/2018)

Toon meer nieuwsjes