De definitieve doelstellingen vertrekken van de norm die de autobouwers in de periode 2020 – 2021 reeds moeten bereiken. Tegen dan moet de gemiddelde vlootuitstoot beperkt worden tot 95 gram CO2 per kilometer berekend volgens de NEDC 2.0 norm. Het huidig Europees vlootgemiddelde situeert zich vandaag op 118,5 gram en heeft de neiging opnieuw licht te stijgen door de massale belangstelling voor SUV modellen. De norm van 95 gram kan in de praktijk enkel gehaald worden door een hogere verkoop van plug-in hybrides en van 100% elektrische voertuigen die voor een beperkte periode kunnen genieten van een bonussysteem bij de berekening van de grens van 95 gram. De beslissing voor de nieuwe norm tegen 2030 volgt in de nasleep van het klimaatakkoord van Parijs en de slotverklaringen van de recente wereld klimaatconferentie in het Poolse Katowitz.  De Europese Commissaris voor Energie en Klimaatactie Miguel Arias Canete toonde zich tevreden. De definitieve norm voor 2030 is uiteindelijk een compromis geworden tussen wat het Europees Parlement aanvankelijk voorstelde(verlaging van 40% bij personen- & bestelwagens), maar is wel hoger dan wat de Ministers van Milieu van de verschillende lidstaten wensten (verlaging van 35% voor personenwagens en 30% voor bestelwagens). De nieuwe Europese norm 2030 behoort tot de scherpste op wereldvlak. Het VDA, de lobbygroep van de Duitse automobielindustrie, noemde de doelstelling onrealistisch en vreest voor zware economische gevolgen op de werkgelegenheid. De ACEA (European Automobile Manufacturers’ Association) reageerde inmiddels in dezelfde richting. Er wordt gevreesd dat de nieuwe normen 2030 aan de socio-economische realiteit voorbijgaan waarbij een deel van de bevolking geen kleine en goedkope voertuigen meer zal kunnen aanschaffen. Aan de politiek wordt gevraagd om begeleidende maatregelen te voorzien.

Michel Willems

Mobilitas