SHELL – JLR – FevMars2019

Autosalon van Brussel: onze selectie van fleetnieuwigheden

Jaargang 2019 van het salon van Brussel mag dan wel vooral op lichte bedrijfsvoertuigen en motorfietsen gericht zijn, toch neemt ook de auto er een belangrijke plaats in. Zo kan je in de hallen van Brussels Expo nog tot 27 januari een aantal Europese en wereldpremières gaan ontdekken.

Audi e-tron

De e-tron is het eerste volledig elektrische model van het Audi-gamma en hij loopt van de band in Vorst. Hij biedt een rijbereik van 400 kilometer en ontwikkelt een vermogen van 408 pk. Ook de prestaties mogen er zijn, met een sprint van 0 naar 100 km/u in slechts 5,7 seconden ondanks de forse afmetingen. Audi heeft er namelijk voor gekozen om zijn intrede op de elektrische automarkt te maken met een grote, gezinsgerichte SUV. Dat voel je ook aan het prijskaartje: reken op 82.000 euro inclusief btw voor de instapversie.

 

BMW X7

De X7 is de nieuwe top-SUV die het gamma van BMW moet bekronen en is de Duitse neef van de Rolls-Royce Cullinan, waarmee hij trouwens zijn platform deelt. De X7 beleeft in Brussel zijn Europese debuut. In zijn koetswerk van 5,15 meter lang – 20 centimeter meer dan de recente X5 – is plaats voor tot 7 passagiers. Hij neemt het dashboard van zijn kleinere broer over en het digitale instrumentenbord BMW Live Cockpit met een scherm van 12,3 duim. In maart 2019 komt hij op de markt.

 

Ford Mondeo Clipper Hybrid

De hybride aandrijflijn die al een paar jaar verkrijgbaar is in de Ford Mondeo berline heeft nu ook zijn weg gevonden naar de breakversie (Clipper). Net zoals in de berline is deze versie opgebouwd rond een 2.0-benzinemotor van 187 pk die wordt gecombineerd met een elektromotor van 88 kW. Het elektrische rijbereik is echter zeer beperkt, maar volstaat om het verbruik en de CO2-uitstoot lichtjes te drukken, wat uiteraard de fiscaliteit ten goede komt.

 

Hyundai i40 & i40 Wagon

Hoewel dit een wereldpremière is, moeten we toegeven dat je een arendsoog nodig hebt om deze nieuwe i40 van zijn voorganger te onderscheiden. Temeer omdat de gezinswagen van Hyundai nu al zijn tweede facelift ondergaat. De i40 en zijn breakversie (Wagon) zijn belangrijke fleetmodellen en meten zich nu het kenmerkende radiatorrooster van het merk aan, terwijl ze ook hun design verfijnen. Verder zit de meeste evolutie hem in de technologie en de nieuwe rijhulpsystemen.

 

Mazda3

In Europese première stelt Mazda zijn nieuwe 3 voor. Die start een nieuwe fase van het beroemde KODO-design in is geïnspireerd op de conceptcar Kai. Hij komt er weer in een hatchback- en in een berlineversie en mag uitpakken met het nieuwe motorengamma van Mazda. Naast de uitrustingsniveaus Sportline en Inspiration komt er ook een Business-afwerking die speciaal gericht is op professionele klanten.

 

Opel Zafira Life

Dit is dé verrassing van het salon van Brussel. We wisten al dat de Zafira in zijn huidige versie op pensioen mocht. maar waar we nog niet van op de hoogte waren, is dat het hele concept overhoop zou worden gegooid. Gedaan met de familiale en praktische eenvolumer: de Zafira Life – dat is zijn nieuwe naam – is voortaan een neef van de Citroën SpaceTourer en Peugeot Traveller. De overname van Opel door de PSA-groep laat zich hier duidelijk voelen. De Zafira Life positioneert zich dus eerder als een bestelwagen waarmee je mensen kan vervoeren.

 

Range Rover Evoque

De in 2010 op de markt gebrachte Range Rover Evoque is een onvoorstelbaar succesnummer gebleken voor het merk. Na een carrière van iets meer dan 8 jaar ruimt hij nu baan voor een nieuwe generatie. Het merk heeft ingezet op een zachte evolutie en behield de algemene lijnen van het model, maar voegde wel een reeks details toe die bij de jongste producten zijn geleend, zoals de Velar. Een succesformule? Dat zal de toekomst uitwijzen…

 

Skoda Scala

Skoda heeft zijn Rapid Spaceback op pensioen gestuurd om hem te vervangen door deze Scala, die in Brussel zijn werelddebuut beleeft. Hij is compact en past in het gamma tussen de Fabia en de Octavia, maar klimt een paar flinke trappen hoger op het vlak van binnenafwerking en materiaalkwaliteit. De binnenruimte is voorbeeldig, zoals we van Skoda gewoon zijn. Er zou trouwens heel binnenkort een CNG-versie volgen.

 

Volvo S60

Terwijl de break V60 al een paar maand op de markt is, maakt nu ook de berlineversie zijn opwachting. De S60 is nauw afgeleid van de break, oogt als een soort mini-S90 en beantwoordt aan alle standaarden van Volvo: een comfortabele en luxueuze gezinswagen. Binnenkort komt een hybride variant naar de catalogus, aangezien de Zweden tegen 2025 een volledig geëlektrificeerd gamma willen hebben.

Toon meer nieuwsjes