De Belgische Alcomotive groep (onderdeel van de Alcopa holding) is vandaag een belangrijke internationale speler in de markt van distributie van auto’s en motorfietsen. Maxus is het eerste Chinese merk dat in Europa haar activiteiten wilt uitbouwen. Dat het daarvoor kiest voor Alcomotive, mag niet verbazen. Alcomotive heeft een indrukwekkende staat van dienst en heeft voor de SAIC (de moedermaatschappij van Maxus) de juiste kennis en know-how om van Maxus een succes te maken.

Zo heeft Alcomotive recent nog 2 succesverhalen geschreven; in 2011 blies het nieuw leven in het Zuid-Koreaanse SsangYong en met succes, want Alcomotive is nu verantwoordelijk voor het grootste SsangYong-volume in Europa. In 2017 werd het motormerk Benelli nog aan de Alcomotive portfolio toegevoegd in 4 landen. Ook met de gevestigde waarden (o.a. Hyundai, Suzuki, SYM, Derbi,…) toont Alcomotive haar expertise in een concurrentiële marktomgeving. Dit jaar wordt andermaal een mijlpaal gezet, want Alcomotive neemt met Maxus voor het eerst een Chinese speler op in zijn portefeuille.

Internationale speler met portfolio van 11 merken

Alcomotive is overigens niet alleen actief op de markt van personenwagens en bedrijfswagens, maar is ook historisch gezien een belangrijke speler op vlak van gemotoriseerde tweewielers. De groep telt ongeveer 370 medewerkers en verdeelt momenteel 10 merken (met Maxus erbij 11) waaronder vijf autoconstructeurs (Hyundai, Suzuki, SsangYong, Maxus en Isuzu) en zes tweewielfabrikanten (Peugeot Scooters, Suzuki, Benelli, SYM, Derbi en Askoll). Jaarlijks worden ongeveer 44.000 vierwielers en 40.000 tweewielers verkocht in acht markten (België, Luxemburg, Nederland, Duitsland, Frankrijk, Polen, Zwitserland en Portugal), wat goed is voor een totale omzet van 1.000 M euro.

Maxus is onderdeel van belangrijkste Chinese automotive groep SAIC

Maxus is een onderdeel van het Chinese concern SAIC (Shanghai Automotive Industry Corporation) waartoe ook de merken Roewe en MG behoren. SAIC is op de Chinese markt de belangrijkste automotive groep en wereldwijd is het de 7e speler op de markt, want SAIC verkocht in 2018 maar liefst 7,05 miljoen voertuigen.

Nieuwe Maxomotive organisatie bouwt op ervaring

De Alcomotive groep heeft veel ervaring met het verdelen van de producten die door Aziatische merken worden gebouwd. Die expertise wordt nu aangewend om de voertuigen van een Chinese constructeur op de Europese markt te lanceren. Alcomotive engageert zich immers om Maxus via de nieuwe Maxomotive organisatie te verdelen in België, Luxemburg en Zwitserland.

De Maxus-voertuigen zullen ondermeer via een te benoemen verdelersnetwerk worden verkocht waarbij Alcomotive vanzelfsprekend kan kijken naar reeds bestaande partners. Met het interessante gamma elektrische voertuigen viseert Maxus voornamelijk openbare besturen, koerierbedrijven en bedrijven die zich ecologisch willen profileren. Een belangrijke troef van Maxus is het uitstekende garantiepakket van 5 jaar en 5 jaar pechverhelping. Herman Claes staat als Managing Director aan het hoofd van Maxomotive.

EV80 is meteen bestelbaar, tot 15% beterkoop dan directe concurrenten

Forklift driver and colleague in warehouse, view through door

Maxomotive zal ondermeer elektrische Maxus-bestelwagens verkopen. Dat segment is vooral interessant voor bedrijven en organisaties die hun mobiliteit in de steden op een ecologische manier willen organiseren.

In een eerste fase zal de EV80 (die nu al wordt geproduceerd) op de markt komen. Deze grote bestelwagen biedt qua technologie en proporties een alternatief voor bijvoorbeeld de Volkswagen e-Crafter maar is wel ongeveer 15% goedkoper dan voornoemde concurrent, en bovendien met een betere autonomie. Hij wordt als bestelwagen met lange wielbasis geleverd en is beschikbaar met een medium of hoog dak. Er bestaat ook een chassis-cabine combinatie met een laag dak. Het laadvermogen bedraagt maximum 950 kg en afhankelijk van de versie haalt de bestelwagen een autonomie (volgens de NEDC-meetmethode) tot 192 km. De lithium-iron fosfaat batterij met een capaciteit van 56 kWh kan aan een wisselstroomlader van 6,6 kWh worden opgeladen in 8,5 uur. Via een gelijkstroom (DC) snellader wordt de laadtijd beperkt tot 2 uur. Maxus voorziet een elektromotor met permanente magneet die 100 kW en 310 Nm levert en de topsnelheid wordt elektronisch begrensd op 100 km/u. De prijs bedraagt € 54.990 excl. BTW en de voertuigen zijn snel leverbaar zonder volumebeperkingen.

Compactere EV 30 en grootste EV90 volgen in 2020

Vanaf maart volgend jaar zal Maxus ook een compactere EV30 bestelwagen aan het gamma toevoegen. Dit model zal beschikbaar zijn met een lange of korte wielbasis. Hier heeft de klant de keuze uit een batterij met een capaciteit van 35 of 52,5 kWh. De elektromotor levert 85 kW en 255 Nm. De versie met de kleine batterij haalt een rijbereik van 220 km, terwijl de variante met 52,5 kWh tot 300 km ver komt met één batterijlading (gemeten volgens de NEDC-procedure). Via een DC-snellader kan men de batterij voor 80% laden in amper 45 minuten.

Vanaf juni 2020 wordt tevens de EV90 verwacht die in het L2H3 en L3H3-segment past. Deze grote bestelwagens bieden een laadvolume van respectievelijk 9 en 11 m3. Hier biedt de constructeur de mogelijkheid voor een batterij van 52 kWh of een exemplaar van 73 kWh die de 150 kW (310 Nm) sterke elektromotor voeden. Het rijbereik bedraagt 200 km (kleine batterij) en 260 km (grote batterij) volgens de NEDC-rijcyclus.