SHELL – JLR – FevMars2019

Beperkte modelkeuze voor wie bedrijfswagen opneemt in mobiliteitsbudget

Het wetsontwerp dat momenteel klaar ligt voor parlementaire behandeling, voorziet dat een werknemer die een bedrijfswagen wil houden als onderdeel van een mobiliteitsbudget (“pijler 1”), een voertuig moet kiezen met een maximale uitstoot van 95gr CO2/km. Met het huidige aanbod, beperkt dat sterk de keuzemogelijkheden.

Dataleverancier JATO ging op vraag van Renta, de Belgische federatie van voertuigenverhuurders, na welk aanbod er momenteel is dat aan dit criterium voldoet.

Ronny van Gerwen (JATO België) : “Van de 5928 modelcombinaties van nieuwe personenwagens die momenteel aangeboden worden in ons land, hebben er 249 een CO2-uitstoot van 95gr/km of minder, 4.2% dus van het totale aanbod. Van die 249 zijn er 55 zero-emission auto’s, 25 full hybrides, 49 Plug-in hybrides, 16 wagens op aardgas, 61 benzines en 43 diesels.”

Vooral interessant voor werknemers die geen bedrijfswagen meer wensen

Frank Van Gool (Renta) vult aan: “Voor werknemers die nog een bedrijfswagen willen opnemen in het mobilteitsbudget is de keuze dus beperkt. Zeker als we er rekening mee houden dat de TCO, de totale kostprijs van het voertuig in het mobiliteitsbudget, substantieel lager moet liggen dan die van de bestaande bedrijfswagen.”

 

Ronny van Gerwen : “Door de nieuwe testmethode voor de bepaling van CO2-uitstoot (WLTP) die sedert afgelopen september van kracht is, zijn de uitstootwaarden gemiddeld toegenomen met 10 gr/km. Dat heeft de keuzemogelijkheden nog verder beperkt uiteraard. Na een overgangsperiode, vanaf 2020, zullen de volledige WLTP testwaarden gelden en zullen we nogmaals een stijging kennen. Ondertussen doen constructeurs er wel alles aan om hun motoren steeds efficiënter te maken, dat kan de keuze wel weer vergroten in de toekomst.”

 

Frank Van Gool (Renta): “Het mobiliteitsbudget zal vooral interessant worden voor werknemers die geen bedrijfswagen meer wensen en volledig overschakelen op alternatieven. We verwachten dat slechts een klein deel van gebruikers deze stap zal zetten.”

Uiteindelijk gaat het over een wetgeving die nog niet is gestemd en waarop (theoretisch) nog amendementen mogelijk zijn.

Toon meer nieuwsjes