Advertisement
Gepubliceerd op 20 October 2021 om 16h26
Door Damien Malvetti

Caroline Ceustermans (SWIFT) is Fleet Owner of the Year 2021

Voor deze editie van de link2fleet forum & awards, die opnieuw live plaatsvonden, ontvingen we goed onderbouwde dossiers voor de titel van Fleet Owner of the year 2021. Caroline Ceustermans (Fleet & Mobility Manager van Swift) haalde het daarbij van Luminus en EY.

|||
||| © |||

1/ Caroline Ceustermans – SWIFT

De rode draad in het beleid van Caroline Ceustermans is sinds jaren alternatieve en duurzame mobiliteit. Het actuele aanbod bij Swift is al zeer uitgebreid: twee dagen per week telewerk, flex time, privé pendelbussen vanuit Brussel en het treinstation van La Hulpe, elektrische fietsen ter beschikking van de werknemers op de site, car allowance (ter vervanging van een wagen), fietsplan (hulp bij het aanschaffen van een fiets), bike allowance en een hele infrastructuur voor de fietsers met douches, lockers, fietsparking alsook een derden betaalabonnement. Swift wil een zo groot mogelijk alternatief aanbod om aan alle behoeften van zoveel mogelijk profielen te voldoen. Bovendien participeert het bedrijf actief aan de Week van de Mobiliteit en wordt er regelmatig en intens intern gecommuniceerd om alternatieve mobiliteit te leren kennen en te pushen.

Het mobiliteitsbudget werd ook overgoten met deze’Swift-saus’. Het budget wordt aan iedereen voorgesteld vanaf de eerste dag van tewerkstelling om ook de nieuwe werknemers de kans te geven om mee in te stappen. Het is een hiërarchisch systeem waarbij ook gecombineerd kan worden met bv, fietsen of een step.

Swift was één van de eerste Belgische bedrijven die het een aantal jaren geleden aandurfde om elektrisch te gaan rijden. Vandaag hebben zij 84 EV’s in de vloot. Er is ook een strikte profielpolitiek voor de PHEV’s om zoveel mogelijk full electric te promoten. De gemiddelde CO2-uitstoot bedraagt nog 122 gr/km maar de uitstoot van de nu in 2021 bestelde wagens was nog amper 88gr/km.

Dinsdagavond ontving Caroline Ceustermans haar trofee uit handen van Annick Nemetz, voorzitster van de link2fleet awards jury.

 

2/ Linda Kumps – EY 

Wat maakt EY zo anders? Deze onderneming is een koploper op het gebied van mobiliteit want reeds meer dan 15 jaar lang wordt er naar alternatieve oplossingen gezocht. En 5 jaar geleden werd het mobiliteitsplan nog meer uitgebreid om dusdanig te evolueren van een car policy naar een echte mobility policy. De voornaamste doelstelling is om de medewerkers te laten nadenken over de manier waarop zij zich verplaatsen.

Zo werd in april 2019 besloten het personeel de mogelijkheid te geven om voor professionele verplaatsingen het openbaar vervoer te gebruiken als aanvulling op de company car. In oktober van datzelfde jaar werden de medewerkers gestimuleerd om te kiezen voor kleinere wagens en zelfs voor een volledige opt out voor diegenen die geen auto meer wensten.

In 2020 werden de eerste hybrides en fietsen in het wagenpark opgenomen. En vandaag biedt EY ook een zeer kwalitatief aanbod aan PHEV’s en elektrische wagens waarbij ook een laadpaal thuis wordt voorzien.

Intern wordt er een heuse sensibiliseringscampagne gevoerd om de medewerkers aan te moedigen hun ecologische voetafdruk te verminderen. Het objectief van EY is om gedurende de volgende vier jaar de ecologische voetafdruk van het bedrijf met 3.200 ton uitstoot per jaar te verlagen. Om dat te realiseren, zal de elektrificatie worden geboost en moet een duurzaam en flexibel mobiliteitsplan de overhand nemen.

Linda Kumps ontving haar prijs uit handen van Stefaan De Ganck, Director Mobility & New Energies bij TotalEnergies.

2/ An Van Waes – Luminus

Luminus wil op lange termijn klimaatneutraal worden. En daarom moet het wagenpark tegen 2025 volledig elektrisch worden.

Midden 2019 werd het pilootproject EV60, de eerste stap in de volledige elektrificatie, gelanceerd. Er werd een aantrekkelijk gamma van elektrische wagens aan het personeel voorgesteld met de mogelijkheid om op het werk en ook thuis elektrisch te laden. Ook de starters binnen het bedrijf kregen al de mogelijkheid om voor een Opel Corsa-e te kiezen. Nu rijdt reeds 30% van het personeel elektrisch en vanaf januari 2022 zal elke bestelde wagen elektrisch moeten zijn.

Luminus investeert ook in alternatieve mobiliteit. De medewerkers kunnen hun company car combineren met het openbaar vervoer en met een fiets. Het federale mobiliteitsbudget én een cafetariaplan werden in voege gebracht met zeer veel succes.

In januari 2022 gaat bij Luminus “Mobility for all” in voege. Om het gebruik van alternatieve vervoersmiddelen en om een flexibele oplossing te bieden voor de terugkeer naar kantoor in “het nieuwe normaal”, krijgen de werknemers toegang tot een MaaS applicatie.

Via een dashboard op het web, zullen zij alternatief vervoer kunnen reserveren en beheren. Bij het registeren van dit alternatief, zullen zij een overzicht krijgen van de kosten en ook een berekening van de vermeden CO2-uitstoot in vergelijking met het gebruik van hun firmawagen.

An Van Waes kreeg haar prijs van Bart Van Rossen, Fleet Director van Ford Belgium

3/ Linda Kumps – EY 

Wat maakt EY zo anders? Deze onderneming is een koploper op het gebied van mobiliteit want reeds meer dan 15 jaar lang wordt er naar alternatieve oplossingen gezocht. En 5 jaar geleden werd het mobiliteitsplan nog meer uitgebreid om dusdanig te evolueren van een car policy naar een echte mobility policy. De voornaamste doelstelling is om de medewerkers te laten nadenken over de manier waarop zij zich verplaatsen.

Zo werd in april 2019 besloten het personeel de mogelijkheid te geven om voor professionele verplaatsingen het openbaar vervoer te gebruiken als aanvulling op de company car. In oktober van datzelfde jaar werden de medewerkers gestimuleerd om te kiezen voor kleinere wagens en zelfs voor een volledige opt out voor diegenen die geen auto meer wensten.

In 2020 werden de eerste hybrides en fietsen in het wagenpark opgenomen. En vandaag biedt EY ook een zeer kwalitatief aanbod aan PHEV’s en elektrische wagens waarbij ook een laadpaal thuis wordt voorzien.

Intern wordt er een heuse sensibiliseringscampagne gevoerd om de medewerkers aan te moedigen hun ecologische voetafdruk te verminderen. Het objectief van EY is om gedurende de volgende vier jaar de ecologische voetafdruk van het bedrijf met 3.200 ton uitstoot per jaar te verlagen. Om dat te realiseren, zal de elektrificatie worden geboost en moet een duurzaam en flexibel mobiliteitsplan de overhand nemen.

Linda Kumps ontving haar prijs uit handen van Stefaan De Ganck, Director Mobility & New Energies bij TotalEnergies.

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: News

Gelijkaardige artikels