Eind januari 2019, na minder dan 3 jaar activiteit, besliste de Brusselse tak van Zipcar, een bedrijf van freefloating-deelwagens, om zich uit onze hoofdstad terug te trekken. Het besluit kwam er “na een reguliere doorlichting van de operaties door ons moederbedrijf”. Brussel was trouwens geen uniek geval, want op 28 februari van dit jaar verdween Zipcar ook uit Barcelona en Parijs.
Zipcar heeft zijn activiteiten in Parijs en Brussel gestaakt, maar overleeft in Brussel dankzij Poppy.
In hetzelfde segment van deelwagens zonder vaste parkeerplekken vinden we DriveNow (BMW-groep) en Car2go (Daimler). Eveneens in februari 2019 kondigden beide rivalen aan dat ze zouden fusioneren tot Share Now. Daimler en BMW hebben namelijk beslist om de handen in elkaar te slaan voor de ontwikkeling van mobiliteitsdiensten en om samen de zelfrijdende auto van de toekomst te gaan ontwikkelen. “We beleven bijna een revolutie wanneer het over mobiliteit gaat. De uitdagingen zijn immens. Constructeurs zullen dus veel moeten investeren om aangepaste oplossingen aan te kunnen bieden. Om te investeren staan we met twee sterker dan apart”, zo vertelt Christian Lambert, CEO van DriveNow Belgium.
De fusie tussen DriveNow en Car2go leidt tot de geboorte van Share Now.
Groeiende sector, maar… In 2016 goot de stad Brussel freefloating in een wettelijk kader. De eerste jaren waren moeilijk, maar het tweede semester van 2018 leek bemoedigend: “Na de zomervakantie van 2018 is het klantenbestand verdubbeld tot ongeveer 32.500 gebruikers. En uit een gesprek met mijn collega bij Zipcar weet ik dat het ook met hen beter ging. De beslissing van hun aandeelhouders is dus betreurenswaardig”, zo geeft de CEO van DriveNow Belgium toe. Gelukkig kwam het Antwerpse Poppy Zipcar te hulp. Het nam het wagenpark over en hielp de deelwagendienst om het hoofd boven water te houden. “We zijn heel blij dat we ons avontuur in Brussel kunnen verderzetten,” zo verklaarde Valentin Haarscher, de nieuwe CEO van Poppy. “Hoewel de Belg sterk verknocht blijft aan zijn bedrijfswagen, zien we sinds 2016 een toenemend gebruik van deelwagendiensten in Brussel,” zo horen we van Michaël Grandfils, bestuurder van Lab Box, het ‘moederbedrijf’ van Poppy.
Veel had Poppy niet nodig om zich in Brussel te kunnen inplanten.
De spelers in de freefloating-deelwagensector lijken dus optimistisch, zeker met de komst van het mobiliteitsbudget. “In een stad als Brussel geven twee bedrijfswagens voor een gezin meer problemen dan oplossingen. Ik ben er daarom van overtuigd dat de komst van het mobiliteitsbudget ons zal helpen,” zo vertelt Christian Lambert. Maar hij gaat verder: “onze gebruikers doen 4,5 keer per maand een beroep op onze dienst, wat betekent dat ze zich multimodaal verplaatsen. Autodelen werkt goed in steden waar het openbaar vervoer een goede reputatie heeft”. Michaël Grandfils volgt hem daarin: “Deelwagens zijn zeer complementair met het openbaar vervoer. Hoe meer het openbaar vervoer verbetert, des te beter zullen deelwagens functioneren. Het vormt een positieve stimulans voor elke deelwagen”. Mogen we daaruit besluiten dat Brussel minder klaar is voor carsharing dan andere steden? Neen, maar het openbaar vervoer moet wel efficiënt zijn. De komst van nieuwe initiatieven zoals het mobiliteitsbudget moet het concept een duw in de rug geven. Maar zoals de CEO van DriveNow Belgium ons toevertrouwde, betekent dit niet dat er onmiddellijk winst zal kunnen worden gemaakt. De Amerikanen achter Zipcar zijn op dat vlak misschien te ongeduldig geweest en mogen de Belgische startup Poppy dankbaar zijn.