Advertisement
Gepubliceerd op 11 September 2020 om 15h00
Door Bert Troubleyn

Case-Study – Janssen Pharmaceutica: “Het personeel bij de mobiliteit betrekken”

Janssen Pharmaceutica heeft een heel knappe en progressieve mobiliteitsstrategie uitgewerkt, waarbij duurzaamheid, veiligheid en het welzijn van werknemers centraal staan. De Covid-19-crisis heeft een aantal maatregelen tijdelijk onder druk gezet, maar daar laat Mobility Manager Hilde Vanbaelen zich niet door uit haar lood slaan.

|||||
||||| © |||||

We hadden een gesprek met Hilde Vanbaelen via de videoconferentie-app Teams. Sommigen ontdekken dit soort systemen nu dankzij de lockdown en de pandemie, maar voor de mensen van Janssen Pharmaceutica hebben dergelijke oplossingen al lang geen geheimen meer. Het bedrijf zet namelijk al een hele tijd in op een toekomstbestendige visie op mobiliteit, en thuiswerken met onder meer videoconferenties maakt daar deel van uit.

Janssen Pharmaceutica heeft een missie om zijn activiteiten uit te voeren met respect voor zijn werknemers en voor het milieu. Op het vlak van mobiliteit vertaalt zich dat in een waaier aan maatregelen die medewerkers moeten helpen bij hun keuze voor comfortabele, veilige en milieuvriendelijke oplossingen. Hilde Vanbaelen is de persoon die maakt dat al die maatregelen op een harmonieuze en overzichtelijke manier toegankelijk zijn voor de collega’s en dat ze in de juiste richting blijven evolueren.

Opties voor iedereen

Vandaag veruit het meest succesvolle mobiliteitsinitiatief voor het personeel van Janssen Pharmaceutica is de fiets: “Van de 5.000 werknemers van het bedrijf in België rijden er liefst 1.000 met een leasefiets en nog eens 400 met een eigen tweewieler. Ook thuiswerken is zeer goed ingeburgerd, want nog voor er van het coronavirus sprake was, werkten liefst 3.000 werknemers geregeld van in de eigen woning,” zo vertelt Mevrouw Vanbaelen. Recenter heeft de dochteronderneming van Johnson & Johnson ook nog een ‘wifi-bus’ ingevoerd. Die vertrekt aan het station van Berchem bij Antwerpen en laat werknemers onderweg al aan de slag gaan dankzij een krachtige draadloze internetverbinding aan boord. Wie niet van thuis uit wil of kan werken, maar ook niet op een comfortabele manier op kantoor geraakt, kan terecht in een flex-office in de buurt van het station van Berchem. Op korte termijn zullen er nog meer van dit soort flexibele werkplaatsen komen in heel Vlaanderen. En dan zijn er ook nog eens 400 werknemers die ervoor kiezen om naar het werk te carpoolen. Volgens de berekeningen van het bedrijf leiden alle maatregelen samen jaarlijks tot een CO2-besparing die overeenkomt met de uitstoot van 60 gezinnen.

Bereikbaarheid

Om al die opties overzichtelijk te houden voor alle werknemers heeft het bedrijf zogenaamde bereikbaarheidsfiches opgesteld voor elk van zijn vestigingen. Op die fiches vindt iedereen voor elke locatie een overzicht van de fietspaden en fietsostrades in de buurt, het aanbod aan openbaar vervoer en de andere opties die Janssen Pharmaceutica biedt. De bedoeling is heel expliciet om de ‘mindset’ van de mensen te veranderen en hen te doen nadenken over hun verplaatsingsgedrag. Niets wordt opgelegd maar veel wordt aangeboden, en mensen kiezen steeds vaker spontaan voor duurzame oplossingen. Het resultaat is er ook naar: de voorbije vier jaar kwamen er gemiddeld 250 werknemers per jaar bij, maar toch konden 1.000 parkeerplaatsen worden uitgespaard.

Een en ander is ook het gevolg van een nauwe samenwerking met de stadsregio Turnhout en de vervoersregio Kempen. Het bedrijf is bezig om samen met hen plannen op te maken om de moeilijke knooppunten aan te pakken in de mobiliteit van een onderneming met zoveel werknemers.

Elektrisch voor 2025

Ook voor de mensen die toch nog willen of moeten met de auto naar kantoor komen, zijn grote veranderingen op komst. Vandaag staan in de car policy al een paar plug-inhybrides, maar de bedoeling is om vanaf 2021 volop in te zetten op elektrische auto’s. “De overheid heeft haar voornemen bekend gemaakt om tegen 2025 bedrijfswagens met een verbrandingsmotor veel zwaarder te gaan belasten. We moeten dus nu omschakelen als we willen vermijden dat over 5 jaar zowel het bedrijf als onze werknemers fiscaal worden afgestraft,” zo vertelt Hilde Vanbaelen ons.

Betrokkenheid

Janssen Pharmaceutica heeft dus een duidelijke en efficiënte mobiliteitsstrategie uitgewerkt, maar dat betekent niet dat het bedrijf op zijn lauweren rust. Hoewel sommige maatregelen nog maar heel recent zijn ingevoerd, heeft de dienst van Hilde Vanbaelen recent een mobiliteitsenquête georganiseerd onder het personeel om te kunnen bijsturen waar nodig.

“De collega’s bleken sterk betrokken, want liefst 3.000 van de 5.000 werknemers namen deel aan het onderzoek. Daaruit bleek dat velen een sterke interesse voelen voor elektrische auto’s. Ook thuiswerken blijkt een hit,” zo vertelt Mevrouw Vanbaelen trots. Verder wil het bedrijf de mensen die wat minder snel voor nieuwe oplossingen kiezen toch proberen te overtuigen. Zo zijn er meer recent naast elektrische fietsen ook zogenaamde speed pedelecs in het aanbod opgenomen, waardoor ook medewerkers die op 20 à 30 kilometer van kantoor wonen zonder auto kunnen pendelen.

Covid-19

De coronacrisis heeft aangetoond hoe toekomstbestendig al die maatregelen het bedrijf maken. Sinds het einde van de lockdown kiezen nog meer mensen om met de (elektrische) fiets naar kantoor te komen, en uiteraard is de populariteit van thuiswerken enorm toegenomen. Zowel werknemers als managers die voordien nog sceptisch stonden tegenover werken van thuis uit, hebben er nu de voordelen van ingezien. Het bedrijf heeft mensen zelfs een budget gegeven waarmee ze eventueel kantoormateriaal voor thuis konden kopen: een printer, een bureaustoel, een extra scherm en klavier om aan de laptop te koppelen…

Een aantal mobiliteitsmaatregelen moesten echter wel tijdelijk worden opgeschort door de gezondheidscrisis. Om voor de hand liggende redenen van social distancing moesten het carpoolen, de wifi-bus en het flex-office in Berchem tijdelijk dicht. Het is namelijk te moeilijk om die zaken te laten functioneren binnen de strenge gezondheidsnormen die Janssen Pharmaceutica zichzelf heeft opgelegd naar aanleiding van de pandemie.

Hilde Vanbaelen, Senior Manager Business Case Support/J&J Belgium mobility responsible

Mobiliteitsmanager met een duidelijke missie

Hilde Vanbaelen werkt al 24 jaar voor Janssen Pharmaceutica, een onderdeel van Johnson & Johnson. De eerste 23 jaar was ze aan de slag in Onderzoek en Ontwikkeling, en het is pas vorig jaar dat zij de overstap maakte naar het Campus Strategy Office. Daar wordt de toekomststrategie van het bedrijf uitgewerkt. Eind 2019 kreeg zij binnen dat departement de verantwoordelijkheid over de mobiliteitsstrategie. Janssen Pharmaceutica had toen reeds een aantal toekomstgerichte initiatieven genomen. De taak van mevrouw Vanbaelen was om al die zaken te stroomlijnen, op elkaar af te stemmen en te coördineren, en om het personeel voor alle maatregelen enthousiast te maken. Dat doet zij met veel drive, en de cijfers tonen aan dat het werk loont.

Bert Troubleyn

Bert Troubleyn, redacteur van dit artikel

Dit artikel gaat over: News , Vlootbeheer , Best Practices

Gelijkaardige artikels