Om al zijn werven optimaal te kunnen beheren heeft de Eloy-groep 310 voertuigen in dienst, waarvan 160 personeelswagens en 150 utilitaire voertuigen zoals vrachtwagens met een kiepbak of graaflaadmachines maar ook 64 bestelwagens van verschillende types. “Het gaat, om precies te zijn, om 30 zware (Iveco Daily), 14 middelgrote (Ford Transit) en 20 lichte bestelwagens van het type Peugeot Partner en Bipper of Renault Kangoo. Die kopen we allemaal met eigen middelen aan. Voor deze utilitaire voertuigen stellen we immers geen vast aantal kilometers of leeftijdsgrens voorop. Onze huidige politiek bestaat erin ze eenvoudigweg te vervangen wanneer hun kostenplaatje te hoog oploopt”, verduidelijkt Geoffrey Dittmann, de aankoopverantwoordelijke binnen de groep die samen met een collega ook instaat voor fleet.

Dat deze manier van werken haalbaar is, is enkel te danken aan het feit dat de voertuigen – inclusief de utilitaire voertuigen – bij Eloy meer dan de nodige aandacht genieten. “Bij ons is het de gewoonte dat alle utilitaire voertuigen iedere avond terugkeren naar de site. Geen enkele arbeider keert dus met zijn werkbestelwagen naar huis. Er wordt een uitzondering gemaakt voor de teamchefs die over een voertuig beschikken zonder Eloy-bestickering en die met dat voertuig de woon-werkverplaatsing mogen afleggen. We hanteren deze politiek omwille van verschillende redenen. In de eerste plaats kunnen we op die manier regelmatig een visuele controle van de voertuigen doen en op de hoogte blijven van kleine schades die hersteld moet worden. Bovendien brengt deze manier van werken communicatie met zich mee tussen de verschillende teams op de werven. Tot slot doen we het voor een beter tijdsbeheer. De voertuigen met laadbak worden ’s nachts in een grote hangar immers geladen en klaargezet. Zo verliezen de arbeiders ’s morgens en ’s avonds geen tijd met het laden en lossen van hun bestelwagen en vermijden we het risico dat het materiaal op de werven zelf wordt gestolen.”

 

Eigen onderhoudsatelier

Zelfs al zijn een aantal utilitaire voertuigen bij Eloy duidelijk niet meer van de nieuwste, toch verkeren ze in een perfecte staat. De onderneming streeft daar expliciet naar. “Wij stellen onze personeel het juiste en kwaliteitsvolle materiaal ter beschikking. Wij verwachting dat met dit materiaal op een respectvolle manier wordt omgesprongen en dat er altijd zorg voor wordt gedragen. Daarom hebben we op onze site in Sprimont een eigen onderhoudsatelier uitgebouwd. Dat atelier beschikt over een brug en een werkput en stelt fulltime 3 mecaniciens en een atelierverantwoordelijke aan het werk. Dankzij dit atelier kunnen wij bijna alle ‘ingrepen’ ter plaatse doen: onderhoud, vervangen van remblokken of banden enz. Enkel verregaande ingrepen aan een motor bijvoorbeeld, doen we niet zelf. Onze teams nemen ook kleine esthetische herstellingen voor hun rekeningen zoals het vervangen van een buitenspiegel of een beschadigde bestickering. Op het ogenblik dat het bedrijf zijn jaarlijkse sluiting heeft, draait het atelier net op volle toeren, inclusief een aantal interims die het team komen ondersteunen zodat alle voertuigen helemaal zijn doorgelicht en voor 100% operationeel zijn van zodra de verlofperiode is afgelopen. Bovendien wordt van die gelegenheid gebruik gemaakt om alle materiaal grondig te reinigen aan de binnen- en de buitenzijde.”

“Om snel en efficiënt te kunnen werken beschikt ons atelier over een voorraad onderdelen en vervangstukken die binnenkort zullen worden opgeslagen in een magazijn dat ons zal toelaten om te controleren wat er binnenkomt en wat er buitengaat. Zo kunnen we exact inschatten wat er wanneer moet worden aangevuld. Wij maken nu al van dit systeem gebruik voor onze stock van onderdelen en vervangstukken voor de werven, en dat functioneert perfect.”

Uiteraard hangt er een prijskaartje aan het feit dat Eloy over een eigen atelier beschikt, maar Geoffrey Dittmann weet dat de rendabiliteit buiten kijf staat. “In de eerste plaats kunnen alle interventies heel snel worden uitgevoerd, want er is geen tijdverlies met verplaatsingen naar een garage en het voertuig staat dus nooit onvoorzien stil. Een bijkomend voordeel om over je eigen mecaniciens te beschikken is dat zij de facturen kunnen nagaan wanneer een interventie in een garage toch noodzakelijk is. Zo vermijden wij om te veel te betalen voor een ingreep. Er moet natuurlijk ook rekening worden gehouden met de verborgen kosten. Wanneer de werklast in de loop van het jaar wat minder hoog is, kan ons team van mecaniciens preventieve controles uitvoeren op de voertuigen (voor-onderhoud, smering enz.). Zo vermijden we soms zware kosten op de langere termijn of kunnen we een onderdeel vervangen voor het helemaal begeeft.”

 

Zelfs een carwash!

Het devies dat ze al 50 jaar lang alles aan doen om goed werk af te leveren, trekt de Eloy-groep door naar zijn personeel en materiaal. Precies daarom hecht het bedrijf er zoveel belang aan dat de voertuigen permanent in een perfecte staat verkeren. Maar het is lang niet de enige reden. “De medewerkers krijgen binnen de politiek van de groep een erg belangrijke plaats. Bij het aankoopproces van nieuwe utilitaire voertuigen worden de gebruikers ervan, vanaf het begin betrokken. Hun advies is primordiaal bij het kiezen van een nieuw voertuig want wij willen dat het voertuig is aangepast aan hun noden en hun het nodige comfort biedt. Standaard zijn onze voertuigen uitgerust met een vinyl interieur – dat zich makkelijk laat reinigen – met klimaatregeling, gps indien nodig, een radio-cd, een handenvrije kit, een trekhaak en centrale vergrendeling. Daar kunnen op vraag van de bestuurder bepaalde comfortopties aan worden toegevoegd. Op die manier kunnen wij aansluitend de bestuurder responsabiliseren. Verder beschikken we intern over een carwashinstallatie met hogedrukreiniging waarvan het water wordt behandeld en de koolwaterstoffen worden gescheiden. Wij vragen onze medewerkers dat ze hun voertuig regelmatig laten carwashen zodat ze proper de baan op zouden gaan. Zoiets draagt bij tot het positieve imago van ons bedrijf.” Vanuit hetzelfde oogpunt bestudeerd Eloy momenteel de mogelijkheid om de CO2-uitstoot te integreren in de keuze van toekomstige utilitaire voertuigen om zo de ecologische voetafdruk van de vloot in te dijken.

Last but not least zijn alle utilitaire voertuigen uitgerust met een geolocalisatiesysteem. Dat dient niet enkel om het voertuig na diefstal makkelijk terug te vinden of om bepaalde informatie zoals het verbruik terug te koppelen naar de vlootbeheerder, het wordt ook benut om de werkuren van de medewerkers optimaal te benutten. “Bij een dringende interventie kunnen we meteen zien welk voertuig zich in de nabijheid bevindt en kunnen we vooral zien welk team tijd kan vrijmaken voor de interventie”, verheldert de vlootbeheerder nog.

Kortom, bij Eloy staat alles in het teken van het personeel en van een optimaal vlootbeheer. Dat bewijzen de resultaten meer dan afdoende!

Elektrische fietsen op de site

Om het transport van kleine goederen op de site van Sprimont te vergemakkelijken, investeerde de Eloy-groep recent in drie elektrische fietsen. Dankzij een kleine laadbak vooraan op de fiets, kunnen arbeiders makkelijk en zonder het zelf te hoeven dragen, kleine pakketten of licht materiaal vervoeren tussen de verschillende gebouwen op de site van Sprimont.

 


De Eloy-groep in een paar woorden

De Eloy-groep werd in 1965 opgericht door Robert Eloy. Vandaag telt de groep 370 werknemers en dekt ze een ruime waaier aan activiteiten voor een beter beheer van de eindkwaliteit van haar realisaties. De groep, die onder leiding staat van de tweede en derde generatie van de Eloy-familie, bestaat vandaag uit vier entiteiten: Eloy Travaux (realisatie van infrastructuurwerken, gebouwen en milieu-elementen), Eloy Projets (studies en ontwerp van immobiliënprojecten), Eloy Béton (betoncentrale), Eloy Water (oplossingen pour waterzuivering).

In de loop van de voorbije 10 jaar steeg het zakencijfer van 30 naar 80 miljoen euro.

Een aantal grote realisaties van Eloy zijn onder meer de Esplanade van het station Guillemins in Luik, de noordelijk gelegen zone van de luchthaven van Bierset, de Trilogiport (Oupeye), de parking en de inrichting van de IKEA-site in Hognoul en het hotelcomplex R Hotel Experiences (Aywaille).