SHELL – JLR – FevMars2019

Coca-Cola European Partners Belgium zet in op elektrisch dankzij Hyundai en Arval

Maandag 3 december was een bijzondere dag voor een tiental medewerkers van Coca-Cola European Partners Belgium. Zij mochten namelijk de eerste elektrische auto’s in ontvangst nemen die het bedrijf had besteld bij zijn verhuurder Arval. Het gaat om 10 Hyundai Kona’s EV. Met deze auto’s wil Coca-Cola European Partners Belgium wat eerste ervaring opdoen met elektriciteit om in de toekomst eventueel nog meer in de technologie te gaan investeren.

“Twee jaar geleden hebben we de drie belangrijkste bottelbedrijven van Coca-Cola in West-Europa gefusioneerd onder de naam Coca-Cola European Partners,” zo vertelt Marc Devos, Senior Manager Fleet EU. “Eens deze groep was opgericht uitte Noorwegen al snel de wens om elektrische voertuigen te mogen opnemen in zijn wagenpark. Daarom voerden we een onderzoek naar het percentage bestuurders dat in dit project geïnteresseerd zou zijn en organiseerden we een roadshow waarbij een aantal medewerkers elektrische auto’s onder diverse omstandigheden konden testen. Dit pilootproject leidde tot de invoering van 100 zuiver elektrische auto’s in onze Noorse vloot.

In België was de wil om een dergelijk project op te starten er ook. Daarom legden we onze doelstellingen en visie voor de toekomst vast en hebben we onze medewerkers ondervraagd om te bepalen wie in aanmerking zou komen voor een elektrisch voertuig”.

Die medewerkers moesten thuis kunnen herladen en moesten aanvaarden om hun rijgewoontes aan te passen, aangezien een elektrische auto niet rijdt zoals een model met verbrandingsmotor. “Op basis van de resultaten hebben we 10 voertuigen besteld. Onze keuze viel op de Hyundai Kona EV en zijn rijbereik van 449 kilometer op de WLTP-cyclus, wat voldoende is voor ons bestuurdersprofiel en past in de voertuigcategorie waar ze recht op hebben”.

De auto’s gaan naar commerciële vertegenwoordigers en team leaders en worden in operationele leasing bij Arval betrokken voor een periode van 4 jaar en 30.000 kilometer per jaar. Via een samenwerking met EV-Box kunnen werknemers de stroom die ze thuis gebruiken om hun auto te herladen aanrekenen aan het bedrijf.

Marc Devos benadrukt dat dit een eerste stap richting elektrisch is. “Als groot bedrijf moeten we het voorbeeld geven zodat andere structuren de beweging volgen. Over een paar maand maken we een eerste balans op van de ervaring, en als die positief blijkt, dan blijven we dit type aandrijving verder in ons wagenpark integreren”.

Naast vertegenwoordigers van Arval en EV-Box waren ook Olivier Sermeus (Managing Director van Hyundai Benelux) en Kaat Van Severen (Fleet Manager) aanwezig bij de sleuteloverhandiging. “Als vijfde grootste autobouwer ter wereld investeert Hyundai fors in moderne motoriseringen, en niet enkel in EV’s,” zo gaf Sermeus aan. “De bedoeling is om zo goed mogelijk tegemoet te komen aan de wensen van onze klanten. Het is voor ons zeer belangrijk dat bedrijven een stap in de richting van deze technologie zetten en ook wij zijn zeer benieuwd naar hun feedback”.

De bestuurders die hun auto in ontvangst mochten nemen, bleken in elk geval te staan trappelen om deze aandrijving van de toekomst te mogen gaan uittesten.

Toon meer nieuwsjes