Audi
Der neue Audi Q7

Het Audi-aanbod is misschien erg uitgebreid, maar het merk met de vier ringen rekent zijn klanten voor Bluetooth vandaag nog 363 euro extra aan (vb. A3)! Om gebruik te kunnen maken van Audi Connect is naast de Bluetooth-optie ook het MMI-plus navigatiesysteem vereist (3.315 euro voor A3). Audi Connect wordt 605 euro aangerekend en biedt het ‘myAudi’ app-portaal met Audi online verkeersinformatie, Google Maps en Google Earth als aanvulling op de gebruikelijke kaartnavigatie, internetradio, Facebook & Twitter. Een aantal van deze mogelijkheden staat ook ter beschikking van de passagiers achterin, voor zover het optionele ‘rear seat entertainment’ wordt aangevinkt. Ten slotte vermeldt de optielijst ook nog een WiFi hotspot waarmee alle inzittenden via hun laptop, tablet of smartphone met het internet kunnen connecteren.

BMW
ConnectedDrive_June_2013

De Beierse aardsrivaal was waarschijnlijk het eerste premiummerk dat zich volop op de connected car richtte. Bluetooth is hier standaard, zoals dat volgens ons ook hoort, gezien het vandaag als een veiligheidsuitrusting dient te worden beschouwd. Om de mogelijkheden van BMW’s ConnectedDrive te kunnen genieten volstaat het ‘Business’-navigatiesysteem (1.620 euro voor een 3-Serie) al is het reuzenscherm van de ‘Professional’-navigatie (2.625 euro voor een 3-Serie) wel een aanrader. Het ‘ConnectedDrive Services Pack’ kost 900 euro voor 3 jaar gebruik van online verkeersinformatie, diverse informatiediensten als weerberichten en Google Local Search, eCall (zie kader) en ‘remote services’. Dat laatste houdt in dat de smartphone toelaat op afstand de status van de auto te controleren, deze te vergrendelen, de lichten te laten knipperen, enz.
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz C 300 BlueTEC HYBRID, (W205), 2013

Ook hier is Bluetooth® standaard. Om ‘connected’ te gaan is het COMAND Online navigatiesysteem nodig, wat bij een actuele C-Klasse met 3.570 euro in de optielijst genoteerd staat. Het omvat dan wel navigatie met harde schijf (100 Gb), een TFT-kleurendisplay met 17,8 cm schermdiagonaal, een gecombineerde dvd-/cd-speler, SD-geheugenkaartslot, een USB-poort, een internetbrowser, een communicatiemodule inclusief SIM-kaart voor ontvangst van Live Traffic verkeersinformatie (drie jaar gratis), het Mercedes-Benz noodoproepsysteem (eCall), een muziekspeler (10 Gb), RDS-radio met dubbele tuner, LINGUATRONIC spraakbediening audio, telefoon, navigatie en bediening van de Mercedes-Benz apps.

De Mercedes-Benz Apps kunnen naar eigen keuze vanuit de Mercedes portaalsite door de gebruiker geïnstalleerd worden. Hieronder bevindt zich ook ‘remote control’ functionaliteit, internetradio, Google Local Search, Google Street View, maar ook het checken van uw vluchtstatus, financieel nieuws en het snel vinden van een beschikbare parkeerplaats.
Opel
connectedcars_Opel

Opel gaat midden dit jaar serieus in het offensief met ‘OnStar’. Er is de 24/24 assistentie bij pech en noodgevallen (eCall) en wordt daarom op alle Opel-modellen beschikbaar. Het is bovendien gratis gedurende het eerste jaar. Via de smartphone is allerhande informatie over de auto raadpleegbaar, zoals bandendruk, levensduur van de olie, tot zelfs een volledige voertuigdiagnose en maandelijkse rapportering met de belangrijkste gegevens. Verder kan het sluiten en openen via de app op afstand worden geactiveerd.

Nu al voorziet de radio RF900 Navi op de Insignia (optie van 1.730 euro) in Bluetooth, de IntelliLink-koppeling met een smartphone, een touchpad voor bediening met vingerschrift, een DAB-tuner en comfortabel 8” kleurenaanraakscherm. Goed gevonden is de elektronische handleiding in myOpel app: het scannen van een bepaald bedieningselement in de auto met de smartphonecamera geeft meteen de verklaring.

Volkswagen
Innovationsworkshop 2014

Met de introductie van de nieuwste (8e) Passat-generatie stelde VW ook een gloednieuw ‘modulair infotainmentplatform’ voor met accent op ‘connected’ via Car-Net en MirrorLink™. Er is keuze tussen de GPS Discover Media met 6,5” beeldscherm (1.320 euro) en de GPS Discover Pro met 8” beeldscherm en MirrorLink™ (2.145 euro). MirrorLink™ is ook als optie toe te voegen op het basis navigatiesysteem (+170 euro) en ‘spiegelt’ het smartphonescherm naar het veel grotere scherm in het dashboard om zo een optimale integratie van de apps en functies van een aantal Android-smartphones in het infotainmentsysteem toe te laten. Daarnaast is er ‘Car-Net’, wat staat voor tal van mobiele onlinediensten die VW voorstelt, waaronder online verkeersinformatie voor integratie in de dynamische routegeleiding, online openbare of gepersonaliseerde points of interest (POI), Google Street View en Google Earth™’ voor fotorealistische kaartweergave via Google Maps, het zoeken van beschikbare parkeerplaatsen, het opvragen van de actuele brandstofprijzen en nabijgelegen tankstation, weersinformatie en nieuwsupdates. Voor beide navigatiesystemen is het mogelijk om bestemmingen en routes via een PC, tablet of smartphone voor te bereiden en vervolgens naar het navigatiesysteem door te sturen.

Standaard of toch niet ?
De Bluetooth®-technologie mag dan wel als standaard gelden, haar ontwikkeling gaat onverminderd verder en dat heeft ertoe geleid dat ‘standaard’ niet altijd standaard blijkt te zijn… Om de beoogde verbinding en synchronisatie tot stand te kunnen brengen moeten de zenders/ontvangers van de toestellen dezelfde taal spreken. Dat is om verschillende redenen helaas niet altijd het geval. Wil men vanuit een smartphone (stereo) muziek streamen naar het audiosysteem van de auto, dan moeten in de Bluetooth®-standaard de onderliggende Bluetooth®-audioprofielen A2DP (Advanced Audio Distribution Profile) en AVRCP (Audio Video Remote Controle Profile) ondersteund worden. Dat laatste zorgt voor het bedienen via bv. de stuurwieltoetsen van de zoekfuncties. Om een smartphone als modem te gebruik voor het tot stand brengen van een internettoegang in de auto, moeten de onderliggende Bluetooth®-profielen DUN (Dial-Up Networking) of PAN (Personal Area Network) ondersteund worden. Is dat niet het geval voor de smartphone of auto, dan zal het niet lukken.