Advertisement
Gepubliceerd op 30 April 2020 om 09h35
Door Marc Demoulin

Covid-19: carte blanche voor Alain Duez (Int’l Senior Business Advisor): “Een unieke kans om dingen in beweging te brengen”

Na 7 weken van totale blokkering wordt de eerste fase van de exit uit de lockdown ingezet in een autosector die zich langzaam weer op gang trapt. Daarbij worden uiteraard de veiligheidsregels die zijn uitgestippeld door de nationale veiligheidsraad strikt nageleefd. Het is het moment om een eerste balans op te maken. Ervaren internationaal consultant en Partner binnen Fleetcompetence Group Alain Duez sprak met link2fleet over de kans die ondernemingen hebben gekregen om veranderingen voor de lange termijn door te voeren.

|
| © |

De crisis van het coronavirus spaart niemand, en al zeker niet de auto-industrie en de wagenparken. In de huidige situatie moeten we ons richten op de gezondheid van mensen en tegelijk het vertrouwen behouden, want paniek leidt nooit tot goede oplossingen. Als professionals moeten we de economische gevolgen correct en in alle transparantie omschrijven om onze klanten op de korte en de lange termijn te ondersteunen. Bedrijven staan voor de moeilijke keuze tussen veranderingen die slechts tijdelijk zijn of wijzigingen voor de lange termijn. De gezondheidsexperts weten namelijk ook nog niet hoe lang deze ziekte aanwezig zal blijven.

Alain Duez is internationaal consultant in fleetmanagement en partner bij de Fleetcompetence Group.

Vandaag kunnen we de gevolgen van de lockdown op de auto- en fleetsector herkennen en goed begrijpen.

Gevolgen voor de auto-industrie

De constructeurs en de autosector worden geconfronteerd met massale economische werkloosheid. In Frankrijk gaat het om 440.000 mensen, in Duitsland om 800.000 en in België om meer dan 125.000 personen.

Omdat de Europese constructeurs veel in China geproduceerde onderdelen gebruiken en vrezen voor een tweede golf van Covid-19 hebben ze het tempo verlaagd en zijn ze vervolgens volledig tot stilstand gekomen. Dat was niet alleen omdat ze onderdelen tekort kwamen, maar ook omdat het hele logistieke netwerk zwaar getroffen is. Het probleem is dat we weten wanneer de epidemie is begonnen, maar niet wanneer ze voorbij zal zijn. In functie van de nationale exitplannen zien we toch al langzame maar positieve herstarten in de auto-industrie bij Toyota, FCA en Volvo. Tegelijk oefent ook de autosector in Duitsland en Frankrijk druk uit om ten laatste in mei weer op te mogen starten, om te vermijden dat de economische ontwrichting nog groter zou worden dan tijdens de Tweede Wereldoorlog.

De robots in de fabrieken staan klaar om weer aan de slag te gaan.

Een kleine zonnestraal in deze chaos is dat constructeurs waarschijnlijk geen boetes meer zullen moeten betalen omdat ze de door de Eurepese Unie vastgelegde CO2-grenzen niet zullen overschrijden. Door de forse daling van de verkoopcijfers vandaag heeft Covid-19 een grote impact op de vastgelegde quota. Dat verlies wordt niet meer ingelopen, waardoor de straffen worden ontlopen.

De vertraging in de productie en dus in de verkoopcijfers hebben gevolgen voor de overheidsinkomsten uit voertuigbelastingen. Hetzelfde geldt voor de accijnzen op brandstof, waarvan het verbruik spectaculair is gedaald.

Barometer voor fleetbeheer

Goed om weten is dat het wagenpark gemakkelijk 20 procent van de indirecte kosten van een bedrijf kan uitmaken. Na verloning en vastgoed is dit vaak de categorie die financieel het zwaarst doorweegt.

In de verhuur zien we gedurende een korte periode een stijging van 10 tot 15 procent in de kosten van een wagenpark door de volatiliteit van de financiële markten, de instabiele intrestvoeten en de onzekerheid rond de herverkoopwaarde, waardoor nieuwe contracten bij verhuurders zijn verminderd. We merken een aantal trends op basis van recent beschikbare studies op de markt die worden ondersteund door onze klanten, waardoor we acties op korte en middellange termijn beter kunnen richten.

Bijna 80 procent van de fleetverantwoordelijken is beginnen anticiperen op de toekomstige gevolgen, terwijl 70 procent advies nodig meent te hebben; 30 procent overweegt om offerteaanvragen uit te sturen en 50 procent vraagt meer communicatie. Tegelijk verwacht 30 procent van de klanten dat hun wagenpark zal krimpen en hebben zij beslist om de elektrificatiestrategie van hun vloot uit te stellen.

Meer dan 80 procent van de fleetverantwoordelijken is beginnen anticiperen op de gevolgen van de Covid-19-crisis.

De acties die fleetverantwoordelijken op korte en middellange termijn prioritair willen invoeren zijn:

  • Besparingen (TCO)
  • Efficiëntie
  • Herwerken van de Car Policy
  • Nieuwe kansen op het vlak van Mobiliteit

Welke kansen bieden zich aan voor bedrijven?

Onze eerste prioriteit is ons ervan vergewissen dat de leden van onze respectieve ondernemingen in alle veiligheid kunnen werken. We moeten hen daarom alle nodige tools aanbieden om thuiswerken mogelijk te maken – iets wat ook na de crisis waarschijnlijk nog zal blijven duren – en om mobiliteitsgerelateerde projecten te blijven ondersteunen. Als begeleiders daarvan moeten wij nog dichter bij onze klanten staan en de strategie op de juiste manier bijsturen, want we weten niet hoe lang deze crisis nog zal duren.

Thuiswerk belooft een belangrijk gegeven te worden in het beheer van een wagenpark.

Deze periode van onzekerheid vereist transparantie en kalmte van bedrijfsleiders. De fleetverantwoordelijken van hun kant zijn op dit moment bezig met dagelijkse operaties. Zij moeten nu vooral problemen op de korte termijn aanpakken. In deze ongeziene en verwarrende tijd lijkt het voor wagenparkbeheerders meer dan ooit belangrijk om op de hoogte te blijven van elke nieuwe evolutie. Daarbij moeten nauwe banden worden behouden met de sector (autoconstructeurs, leasebedrijven, brandstofleveranciers, experts enzovoort).

Het eerste gevolg van deze stormachtige periode is dat hun wagenpark veel minder actief is, wat uiteraard leidt tot kostenbesparingen op de korte termijn (brandstof, minder kilometers onder het contract, ongevalbeheer, verlenging van contracten) en waarschijnlijk tot meer ‘vrije tijd’.

Deze ‘vrije tijd’ biedt de mogelijkheid om de verschillende invalshoeken van de fleet strategisch te herwerken:

  • Herzien van de autopolitiek in haar geheel
  • De markttrends, benchmarks en aantrekkelijkheid van het pakket evalueren
  • De tijd nemen om de beste alternatieve motoriseringen en hun fiscale impact (volledige TCO) analyseren
  • De mobiliteitsaanpak herwerken nu de Covid-19-crisis uiteraard nieuwe perspectieven opent voor de werknemer en het bedrijf

Onze huidige ervaring en de commentaren van onze klanten gaan dezelfde richting uit:

  • Nu handelen
  • De strategie aanpassen
  • De volgende golf van de ‘Fleet & Mobility’ voorbereiden

In deze moeilijke tijden is het meer dan ooit essentieel om solidair te blijven om de uitdagingen op korte en lange termijn te kunnen herkennen.

Alain Duez zal zijn expertise en zijn visie op de opportuniteiten voor de fleet & mobility delen tijdens het webinar dat link2fleet organiseert op donderdag 28 mei. Alle informatie en gratis inschrijven via www.link2fleet.be

Marc Demoulin

Marc Demoulin, redacteur van dit artikel

Dit artikel gaat over: Vlootbeheer , Consultancy & Fleet Management

Gelijkaardige artikels