Advertisement
Gepubliceerd op 24 March 2020 om 11h13
Door Charles Demoulin

Covid-19: fleet & mobility-industrie in zwaar weer

De auto-industrie en al haar nevensectoren worden midscheeps getroffen door de onverwachte komst van Covid-19. Overal ter wereld sluiten productiefaciliteiten een voor een de deuren. Als gevolg daarvan komen hun toeleveranciers in dezelfde staat van winterslaap terecht en moeten ook zij hun verschillende sites sluiten.

|||
||| © |||

Een verdieping lager draaien de nationale invoerders op een laag pitje. Zij krijgen geen munitie om hun voorraden aan te vullen en snoeien drastisch in hun personeel om de vaste kosten te drukken. De situatie ziet er nauwelijks beter uit bij de concessiehouders, die ook gedwongen zijn om hun showroom te sluiten. Zij mogen enkel nog actie ondernemen bij dringende gevallen.

We horen dezelfde alarmkreten bij de leasingbedrijven, die geen bestellingen meer kunnen plaatsen en die van op afstand hun best doen om de bezorgdheid van hun klanten te milderen. En dan is er nog de sector van de kortetermijnverhuur, die onder normale omstandigheden al onder druk staat en die nu moet wachten tot wanneer de reissector terug aantrekt voor er weer licht in het duister kan schijnen.

Maar wat is er echt aan de hand achter de schermen? Welke beschermings- en zelfs overlevingsmechanismen activeren de diverse spelers in onze sector? Wij spraken met verschillende betrokken partijen.

Bart Van Rossen, Fleet Director Ford Motor Company

“Contact blijven houden met de klanten en de verdelers”

Bart Van Rossen

“Onze eerste reflex was om alle mogelijke middelen op te zoeken om onze concessiehouders in deze moeilijke tijden te ondersteunen,” zo vertelt Bart Van Rossen, die nog maar pas is aangeworven als Fleet Director bij Ford Motor Company Belgium. Omdat de marges van de dealers zwaar onder druk staan is deze bevreemdende periode, waar de leegte van de agenda enkel kan worden opgevuld met een paar strikte noodinterventies, een echte catastrofe. We mogen dit jaar een duizelingwekkende val in de autoverkoopcijfers verwachten. “We moeten rekening houden met de situatie van elke verdeler en hen helpen om alle bestaande beschermingsmaatregelen te activeren,” zo gaat onze gesprekspartner verder. “We zetten ook alles in het werk om te maken dat klanten zich niet de steek gelaten voelen. Ons team is beschikbaar – 95 procent via thuiswerk – om te antwoorden op alle mogelijke vragen. We hebben ook de vrijheid genomen om automatisch de fleetcondities te verlengen voor klanten die door de bijzondere omstandigheden zouden vergeten zijn om dat te doen,” zo besluit hij. Hij vermeldt ook nog dat prospectie op dit moment geen prioriteit meer heeft.

Guy Valckenier, beheerder van de Valckenier-concessies

“4 mensen om 8 garages te laten werken”

Guy Valckenier

De situatie van concessiehouders, die een essentiële schakel zijn in de automobiele ketting, staat duidelijk onder druk. Maar niet iedereen zit in hetzelfde schuitje. De Valckenier-groep (Fleet Dealer of the Year 2019) met zijn 8 vestigingen kan rekenen op een solide basis waardoor ze ongetwijfeld beter deze tsunami zal kunnen doorstaan dan de kleine familiale garage op de hoek. En toch… “De situatie is gewoonweg surrealistisch,” vertelt Guy Valckenier, de beheerder, “We hebben onze organisatie moeten aanpassen aan het weinige werk. 4 mensen – een receptioniste, een magazijnier en twee mechaniekers – doen vandaag onze 8 garages draaien. De rest van het personeel is economisch werkloos gemaakt”.

Wanneer we aan Guy vragen of iets van ondersteuning te verwachten valt, antwoordt hij zonder omwegen: “Die beslissing valt in principe deze week, maar wij verwachten uiteraard een ondersteuningsplan van de invoerder, zoals bijvoorbeeld coulantie bij de betaling van voertuigen die we nog niet kunnen leveren”. Verder zegt Guy zich al in zekere mate voor te bereiden op de herstart: “Met alle werk dat ons op het hoofd zal vallen zodra de lichten weer op groen springen verwacht ik chaos. Nieuwe auto’s die moeten worden geleverd, bandenwissels, technische inspecties van tweedehandswagens,… Ik denk dat we zullen moeten spartelen om het hoofd boven water te houden”.

Stefan Delaet, CEO KBC Autolease

“Communicatie blijft het belangrijkste”

Ook voor leasingbedrijven beperkt de activiteit zich tot het beheer van dringende gevallen en tot het bieden van antwoorden op alle vragen van de klanten. “Wij proberen in de eerste plaats te zorgen dat alle klanten en werknemers zo goed mogelijk beschermd zijn en dat essentiële dienstverlening blijft bestaan. Alle zaken die niet essentieel zijn, zijn uitgesteld,” vertelt Stefan Delaet, CEO van KBC Autolease ons. “Er is dus geen sprake meer van eindecontractbeheer of andere ‘nevenactiviteiten’ van dit genre. Elke prospectie of proactief klantenbezoek wordt ook tijdelijk opgeschort. We stellen ons erop in om klanten een concreet antwoord te kunnen bieden op hun talrijke vragen”.

Stefan Delaet, KBC Autolease

Alle personeel is overgeschakeld op thuiswerken en de verschillende teams lijken zich goed te hebben aangepast aan deze nieuwe werkomgeving. “Dit verandert onze hele manier van samenwerken. Het is essentieel om efficiënt in contact te blijven op digitale wijze,” zo gaat de baas van KBCAL verder. “Vandaag werpt onze politiek van te investeren in digitale technologie zijn vruchten af qua interne communicatie. Aan de andere zijde geven alle digitale tools die onze klanten ter beschikking hebben hen de mogelijkheid om hun mobiliteit efficiënt te blijven beheren, hoe sterk die vandaag ook ingeperkt is”. Stefan Delaet bevestigt ons bovendien dat er in zijn organisatie geen sprake is van tijdelijke werkloosheid.

Michael Xhonneux, sales & marketing manager, Europcar Belgium

“Nieuwe succesvolle niches vinden”

Michael Xhonneux

Als er één sector is die bijzonder hard is getroffen door Covid-19 en de crisis, dan is het wel die van de kortetermijnverhuur. Op alle locaties staan talloze auto’s stil zonder dat er een toerist opduikt om ermee te rijden. “Een belangrijk deel van onze business hangt inderdaad samen met de reisindustrie,” vertelt Michael Xhonneux, sales & marketing manager voor Europcar in België. “Nu de stations bijna verlaten zijn, de luchthaven van Charleroi gesloten is en Brussels Airport nog maar 5 procent van zijn gebruikelijke activiteit draait kan u zich inbeelden hoe zwaar het verlies voor onze sector is”.

Zoals in de meeste bedrijven heeft de verhuurder eerst thuiswerken en economische werkloosheid ingevoerd om de schade te beperken. “We hebben beslist om de zeilen te strijken om zo de schade in deze moeilijke tijden zo veel mogelijk te beperken. Minder activiteit, dus minder personeel, dat is logisch voor iedereen,” zo bevestigt onze gesprekspartner. Maar tussen alle slecht nieuws gloort ook een beetje hoop: “Ons contract om voertuigen te leveren aan bpost is nu plots veel groter geworden omdat het aantal pakjesleveringen explosief is toegenomen door het coronavirus. Onze commerciële teams blijven trouwens actief om andere groeiniches te vinden waar we een deel van het verloren zakencijfer zouden kunnen recupereren”.

We gaan in de komende dagen verder met onze interviews in het kader van Covid-19. Op het menu voor episode 2 staan reacties van fleet & mobility-managers die zich moeten aanpassen aan de gewijzigde of zelfs bijna verdwenen mobiliteitsbehoefte.

Wil u meer weten over hoe u uw wagenpark en mobiliteit efficiënt kan beheren tijdens deze lockdownperiode?

Vergezel ons dan op donderdag 23 april bij onze webinar rond het thema.

Meer informatie en inschrijvingen: www.link2fleet.be/dating

Charles Demoulin

Charles Demoulin, redacteur van dit artikel

Dit artikel gaat over: News

Gelijkaardige artikels