Advertisement
Gepubliceerd op 3 April 2020 om 14h37
Door Marc Demoulin

Covid-19: SEAT, van auto’s bouwen naar het maken van beademingstoestellen

SEAT werkt samen met de gezondheidszorg en maakt automatische beademingstoestellen met aangepaste motoren van ruitenwissers. 150 medewerkers uit verscheidene afdelingen hebben een week gewerkt aan het definitieve model na de ontwikkeling van 13 prototypes. Een beademingstoestel wordt momenteel uitvoerig getest om te worden goedgekeurd.

De lijn van de SEAT Leon in de fabriek van Martorell is vrijwel onherkenbaar. Vandaag worden er geen auto’s meer gemaakt. In plaats van auto’s worden er nu in volle COVID-19-crisis automatische beademingstoestellen gemaakt in samenwerking met de gezondheidszorg. De omschakeling van de productie van auto’s naar beademingstoestellen in een recordtijd is het resultaat van het intensieve werk van vele SEAT-medewerkers en een zeer krachtige drijfveer: solidariteit. “Iedereen die aan het project meewerkt is gemotiveerd omdat we dankzij onze knowhow levensreddend materiaal in massa kunnen produceren”, legt Nicolás Mora van de productie-eenheid van SEAT Martorell, uit.

De sleutel lag bij de ruitenwisser

Het project krijgt vorm met tandwielen die geprint zijn bij SEAT, de assen van de versnellingsbak en de aangepaste motor van een ruitenwisser. Het doel was om beademingstoestellen van de grootste kwaliteit te maken. Het resultaat is de OxyGEN dat werd ontworpen in samenwerking met Protofy.XYZ. De toestellen worden geassembleerd in de SEAT-vestiging.

Van een ruitenwissermotor

150 medewerkers uit verschillende afdelingen hebben hun gebruikelijke werkplek ingeruild om beademingstoestellen te assembleren waar voorheen onderdelen van de SEAT Leon werden geassembleerd. “Een assembleerlijn aanpassen die subframes, een wagenonderdeel, maakt om er beademingstoestellen te maken was een omslachtige en moeilijke klus waarbij vele afdelingen van het bedrijf bij betrokken waren maar waarin we in de recordtijd van een week zijn geslaagd”, vertelt Sergio Arreciado van de afdeling Process Engineering bij SEAT. Elk beademingstoestel heeft meer dan 80 elektronische en mechanische componenten en ondergaat een grondige kwaliteitscontrole via sterilisatie met ultraviolet licht.

150 medewerkers zijn bij dit project betrokken
Marc Demoulin

Marc Demoulin, redacteur van dit artikel

Dit artikel gaat over: Invoerders & Constructeurs , Voertuigen

Gelijkaardige artikels