“Exacte cijfers hierop plakken is moeilijk”, zegt Callens. “Maar we krijgen heel wat signalen dat in deze tijden meer mensen een (elektrische) fiets gebruiken voor essentiële verplaatsingen zoals bijvoorbeeld het woon-werkverkeer. Zo weten we bijvoorbeeld dat heel wat zorgkundigen naar het ziekenhuis of het woonzorgcentrum fietsen voor de uitvoering van hun taak. Fietsen is goed voor je gezondheid en je bent in de buitenlucht. In coronatijden is het zelfs een veiligere manier om je te verplaatsen.”

Om de fietser meer ruimte te geven vraagt De Fietsersbond een herverdeling van de publieke ruimte in deze coronatijden en erna. Volgens de bond is de publieke ruimte niet eerlijk verdeeld en hebben fietsers meer ruimte nodig. Volgens cijfers van Telraam, een project van Transport & Mobility Leuven, is het duidelijk dat er nu meer voetgangers en fietsers zijn en gemotoriseerd verkeer daalt. Dit klinkt logisch, gezien de maatregelen tegen het coronavirus. Maar de Fietsersbond wil ook toekomst de publieke ruimte herverdelen. Daarom vraagt de organisatie aan alle fietsers, leden en afdelingen om straten in kaart te brengen waar de herverdeling kan en waar mogelijkheden liggen. De Fietsersbond zal met de verschillende voorstellen naar alle wegbeheerders stappen.

Noot: de verzamelde gegevens in de Mobiliteitsbarometer van Acerta zijn gebaseerd op de werkelijke loongegevens van de werknemers in dienst bij meer dan 40.000 werkgevers uit de private sector, waartoe zowel kmo’s als grote ondernemingen behoren. De data werden verzameld tussen 2018 en 2019 en geven een representatieve weergave van de Belgische werknemerspopulatie. Acerta voert metingen uit op kwartaalbasis.