Advertisement
Gepubliceerd op 19 March 2021 om 09h37
Door Damien Malvetti

De deelwagen geeft gas

Autodelen wint aan terrein in België. Hoewel de coronacrisis – en vooral de gezondheidsmaatregelen – deelwagens een paar stokken in de wielen heeft gestoken, kiezen steeds meer Belgen voor deze manier om zich te verplaatsen, zoals wordt bevestigd in een recent gepubliceerde studie van het platform Autodelen.net.

||||||
|||||| © ||||||

Toen Cambio bijna 20 jaar geleden in België van start ging, was het concept van autodelen nog iets heel verrassend. Zou de Belg, die zo gehecht is aan het eigenaar zijn van zijn eigen auto, zich laten verleiden door dit concept van ‘gebruik op vraag’? De cijfers die onlangs zijn gepubliceerd door het platform Autodelen.net en het aantal spelers dat deze diensten aanbieden bevestigen in elk geval dat de trend een stijgende interesse geniet. Begin dit jaar telde ons land 148.467 gebruikers van deelwagens en hebben de verschillende aanbieders niet minder dan 4.000 deelwagens in het verkeer gebracht. De cijfers groeien trouwens, want in 2020 lagen ze op respectievelijk 114.032 en 3.546. Dat ShareNow (een joint-venture van de carsharingdiensten van Mercedes en BMW) vorig jaar de Belgische markt heeft verlaten, is uiteindelijk gecompenseerd door de komst van nieuwe spelers, en vooral door de ontwikkeling van het Poppy-netwerk (D’Ieteren).

 

710.000 ritten in 2020

Het voorbije jaar zijn in ons land zo’n 710.000 ritten gereden met deelwagens. Elke gebruiker heeft gemiddeld 11 verplaatsingen uitgevoerd. De meerderheid van de deelwagens op ons grondgebied zijn van zogezegde “roundtrip”-aanbieder (1.804 auto’s), die binnen een bepaalde zone mogen blijven rijden en die vereisen dat je het voertuig na gebruik achterlaat op een gereserveerde parkeerplaats. 690 wagens worden aangeboden door spelers die werken met free floating. Dat betekent dat ze om het even waar mogen worden achtergelaten. En dan zijn er nog 1.380 voertuigen die worden gedeeld door particuliere eigenaars die een centje bij willen verdienen.

 

Wanneer we de gebruikers onder de loep nemen, dan zien we daarentegen dat de meerderheid (79.619) liever kiest voor free floating, omdat dit minder beperkend is, terwijl carsharing via particulieren minder succes kent, ondanks het feit dat er meer wagens beschikbaar zijn volgens dit systeem.

84% meer gebruikers in Wallonië in 2020

Van alle gewesten van ons land telt Vlaanderen het hoogste aantal gebruikers van autodelen en is hier ook het meeste aantal auto’s beschikbaar. Brussel zou echter binnenkort met de eerste plaats aan de haal kunnen gaan, want in 2020 nam het aantal gebruikers er met 40 procent toe. In Wallonië blijft het aantal gebruikers het laagst van het land, maar vorig jaar waren ze toch met 84 procent meer, waardoor in 2020 de groei duidelijk het sterkst was in het zuidelijke deel van het land.

Vandaag heeft 6 procent van de deelwagens in België een elektrische aandrijving. In 2021 waren dat er dus 642, of 16 procent meer dan vorig jaar (543).

 

Carsharing en Covid-19

De gezondheidsmaatregelen in het kader van Covid-19 vormden vorig jaar een koude douche voor carsharing. Door de veralgemening van thuiswerken is het aantal dagelijkse ritten afgenomen, terwijl de verplichting om de voertuigen na elk gebruik te ontsmetten de aanbieders gedwongen heeft om hun manier van werken te herzien. Desondanks noteerde 2020 een heel mooie balans van 710.000 ritten en een toename van het aantal ritten en gebruikers. Het ziet er dus naar uit dat autodelen een exponentiële groei zal kennen eens deze crisis definitief achter de rug is.

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: Car-sharing, car-pooling & Taxi , Mobiliteit

Gelijkaardige artikels