Verrassende kennismaking met “E-Mobilität aus Sachsen”

i

Naar aanleiding van de productiestart van de in Frankfurt gepresenteerde Volkswagen ID.3 werd de pers gisteren een blik gegund in de productiehallen van “Zwickau”. Het werd een leerzame wandeling doorheen een der meest legendarische fabrieken uit de Duitse auto-industriele geschiedenis. Een verrassende kennismaking met de “E-Mobilität aus Sachsen” die in deze fabriekshallen de toekomst heeft ontmoet. 

Dr. Herbert Diess en Professor Carl Hahn

Dr. Herbert Diess, voorzitter van de raad van bestuur van VW Group en voorzitter van de raad van bestuur van VW Personenwagens, heeft naar aanleiding van de officiële ED.3 productiestart niet enkel Bondskanselier Merkel en Minister-President Kretschmer moeten verwelkomen. We zagen er ook een voorganger van Dr Diess, Professor Carl Hahn. Verrassend was dit niet. Hij was het immers die in december 1989 – meteen na de val van de Berlijnse muur –  snel had begrepen dat deze (toenmalige) Oost-Duitse fabriek, voor het West-Duitse VW industrieel perspectief wist te bieden. De rest van dat verhaal is gekend. Reeds in mei 1990 werd in Zwickau de eerste Polo van de montagelijn gereden en vandaag is Zwickau – mede dankzij Professor Carl Hahn –  een van de zeer zeldzame fabrieken waarin al 105 jaar  auto’s geassembleerd worden.  

Traditie als toekomst

Gedurende het DDR regieme bouwde Zwickau de legendarische Trabant 1.1. Na de val van de muur en de heroprichting in 1990 verlieten 5,5 miljoen auto’s de Zwickau montagelijnen. Dat waren VW Golf, Golf Variant en Passat. Intussen is de productie van de ID.3 aangevangen en parallel zal de Golf Variant tot in 2020 hier nog gebouwd worden.

Van achtcilinderS over tweecilinder (2-takt) en viercilinders tot zoemende e-motoren

Dr Herbert Diess wist het treffend te duiden: “Deze fabriek kent een lange geschiedenis. Hier hoorden we de ronkende geluiden van de allereerste Horch-achtcilinders. Hier kletterden de tweetakt-motoren uit de ‘Trabi’s”, hier ronkten jaren de  VW-viercilinders en vandaag zoemen de elektrische ID.3 aandrijvers bijna geruisloos.” Of hoe Zwickau een fabriek werd waar traditie de basis vormt voor een nieuwe automotive toekomst …

Naar 330.000 e-auto’s/jaar

Maar Zwickau brengt meer dan dat. Dit is een fabriek waarin VW er in lukte om een druk producerende -, bestaande fabriek te converteren in een hyper moderne productie-eenheid  die in de toekomst nog enekel full-electric auto’s zal assembleren. Dit alles terwijl de bestaande productie op volle toeren bleef draaien. Die radicale ombouw gebeurde overigens in minder dan 3 jaar en ging gepaard met een VW investering van 1,2 miljard €. 


Vanaf 2021 worden in Zwickau 330.000 e-auto’s per jaar gebouwd.

Want VW wil met de ID.3 niet enkel een betaalbare  elektrische auto op de markt brengen. VW wil dat ook doen in – wat ze zelf omschrijven – als  de productie-efficiente en  milieuvriendelijkste ‘elektrische’ fabriek van Europa. 

De grootste ook als we de beloftes van hun productie&aantallen mogen geloven. Vandaag worden in deze VW-fabriek de eerste full electric ID.-modellen geassembleerd. De first edition versie van de in Frankfurt gepresenteerde ID.3 is de eerste van een uitgebreide reeks.  Vanaf 2021 en bij de laatste ontwikkelingsfase, zullen hier 330.000 elektrische auto’s per jaar gebouwd worden. Dat zal het moment zijn waarop Zwickau zes e-modellen bouwt voor drie merken: VW, Audi en Seat. 

Waterstof? (Nog) geen optie

We spraken in Zwickhau met Dr Günther  Scherelis, een VW authoriteit op het vlak van milieu en duurzame energie en één der weinigen die nuchter redeneert als het over duurzame energie gaat. Die zich niet laat misleiden door gemystificeerde slogans die het onderwerp “energietransitie” helaas niet altijd vreemd zijn. 

Volgens energie-besparende voorschriften

  Hij licht toe dat de  nieuwe – of in het kader van de modernisering uitgebreide – productiehallen werden gebouwd volgens de recentste energiebesparende voorschriften. Elektriciteit, water en verwarmingsenergie worden maximaal beperkt. De waterkringloop vergt minder drinkwater nadat meer water gerecycleerd werd. 

–“Tegen 2025 willen we onze vlootemissie reduceren met 30 %. De batterij voertuigen zijn momenteel de enige beschikbare uitkomst om die reductie-doelstelling te realiseren. Omdat deze oplossing grootschalig en tegen (nog) resonabele kost kan gerealiseerd.” Aldus Dr Scherelis die in het waterstof niet meteen een direct competitieve optie zit.  Dat kan volgens hem binnen tien jaar anders zijn. Maar ook dan zullen we de eerste toepassingen eerst in trucks, schepen en vliegtuigen kunnen begroeten in verdere pogingen om fossiele brandstoffen verder uit de industriele processen te weren. Tevens waarschuwt hij dat het overgrote deel van de hedendaagse waterstof-productie alles behalve energie-efficiënt is en boevndien schadelijke bijwerkingen voor gevolg heeft.  Waterstof is enkele CO2-neutraal indien de productie voor 100% met hernieuwbare energie gebeurt. (Nvdr Electrolyse). Een zelfde opmerking geldt trouwens voor de synthetische brandstoffen. Voor wat personenwagenbetreft zullen deze alternatieven op korte een nog dure en geen CO2 neutrale uitkomst bieden. Aldus nog Dr. Scherelis.

Groene stroomleverancier: VW Kraftwerks GmbH

 Wat CO2 neutrale uitkomsten betreft, nog dit: Zwickau Volkswagen Kraftwerks GmbH voorziet deze fabriek van 100% groene stroom. Die stroom is afkomstig van waterkrachtcentrales en windmolen- en zonneparken en is TÜV-gecertificeerd. Duurdere stroom weliswaar maar  VW Saksen (Voor de Zwickau-, Dresden- en Chemnitz-sites) gebruikt sinds 2017 groene stroom. Jaarlijks bespaart de Zwickau-vestiging alleen al daardoor 106 ton CO2. Die groene stroom dekt momenteel de helft van de volledige energiebehoefte in Zwickau. De andere helft wordt via een eigen warmte-krachtinstallatie opgewekt. Powering daarvan gebeurt met minder CO2-veroorzakend aardgas maar is dus niet CO2 neutraal. 

 Intussen mogen we zeggen dat met de start van de ID.3-productie, de Zwickau-fabriek bijna CO2-neutraal acteert. En wat dat aardgas betreft… met aankoop van certificaten wordt dat door Zwickau voor een stuk gecompenseerd.