Advertisement
Gepubliceerd op 4 May 2021 om 12h52
Door Marc Demoulin

Debat over het VAA

Vorige week hebben we uitgebreid de plannen besproken van minister van Financiën Vincent Van Peteghem (CD&V) om de weg voor te bereiden naar een puur elektrisch wagenpark tegen 2026. Volgens onze uitstekende collega’s van L’Echo stoot het project voorlopig echter op fors verzet door de berekening van het VAA.

Vorige week onthulde minister van Financiën Vincent Van Peteghem de details van zijn routeplan naar bedrijfswagens met een ‘nuluitstoot’ tegen 2026. Wij haalden de volgende belangrijke punten uit de lijst met ‘mijlpalen’ die de CD&V-minister heeft uitgezet:

  • Vanaf september 2021 wordt de WLTP-norm gebruikt voor de berekening van de CO2-uitstoot;
  • Van 2023 tot 2026 wordt de fiscale aftrekbaarheid van auto’s met een verbrandingsmotor stelselmatig afgebouwd;
  • Fossiele brandstoffen voor plug-inhybrides zijn vanaf 2023 nog maar voor 50 procent aftrekbaar;
  • Vanaf 2026 wordt de aftrekbaarheid van lichte vrachtvoertuigen begrensd op 50 procent;
  • Er komt een extra fiscale korting van 45 procent bij de installatie van een laadpunt thuis;
  • Bedrijven die een oplaadpunt installeren genieten een fiscale aftrekbaarheid van 100 procent;
  • Het mobiliteitsbudget wordt uitgebreid naar werknemers die vandaag geen aanspraak kunnen maken op een bedrijfswagen

Hoewel werd aangekondigd dat het project snel klaar zou zijn, berichten onze collega’s van L’Echo dat het ontwerp al vele vragen heeft opgeroepen. Het kan namelijk op weinig enthousiasme rekenen bij de groene partijen (die deel uitmaken van de Vivaldi-coalitie). Zij vrezen dat de overstap op puur elektrische voertuigen tegen 2026 het VAA (Voordeel Alle Aard) voor werknemers zal verlagen, waardoor zij als mobiliteitsvorm systematisch voor de bedrijfswagen zullen kiezen.

Zoals in een dergelijke context wordt gezegd: we volgen het voor u op…

Marc Demoulin

Marc Demoulin, redacteur van dit artikel

Dit artikel gaat over: News

Gelijkaardige artikels