Bestuurdersprofiel

Diesel blijft de oplossing voor bestuurders die veel kilometers vreten (meer dan 30.000 kilometer per jaar), zeker wanneer die hoofdzakelijk op autowegen en snelwegen worden afgelegd. Een dieselmotor heeft wat meer tijd nodig om op temperatuur te komen dan zijn evenknie op benzine, maar zodra hij die bereikt heeft, is zijn verbruik veel lager. De lagere gebruikskosten en de gunstiger fiscaliteit dankzij de lagere CO2-uitstoot spelen dus in zijn voordeel.

De dieselmotor gebruik zijn hogere koppel voor een soepeler manier van rijden, vooral bij lage toerentallen, waardoor hij ook de voorkeur geniet in bedrijfsvoertuigen. Recent lag hij sterk onder vuur door zijn ecologische eigenschappen, en dan vooral de uitstoot van kleine deeltjes, maar de jongste generatie motoren heeft op dit vlak de lat wel een stuk hoger gelegd. De veralgemening van partikelfilters en van uitlaatgasnabehandeling via selectieve katalytische reductie (SCR) maken dat dieselmotoren vandaag bijzonder schoon zijn geworden.

 

Statistieken

De dieselmotor is lang met grote voorsprong de populairste aandrijflijn geweest (op een bepaald moment zat het marktaandeel rond de 80 procent!), maar viel wat uit de gratie na het Dieselgate van 2015. Sindsdien zijn de verkoopcijfers naar beneden gegaan, iets wat nog werd versterkt door discriminerende (en soms zelfs onterechte) politiek.

In 2019 was nog maar 31,4 procent van de nieuw ingeschreven voertuigen een dieselwagen, en in 2020 lijkt die trend zich te bevestigen, met tussen januari en oktober een marktaandeel van 33 procent. Tenzij de politiek opnieuw een bocht zou maken, geldt ook hier dat deze brandstofsoort nog meer terrein zal verliezen in personenwagens als gevolg van een verbod op verbrandingsmotoren in de verdere toekomst en door het slechte imago dat de dieselmotor vandaag met zich meesleept

 

 

Fiscale kant