Advertisement
Gepubliceerd op 5 March 2021 om 08h52
Door Marc Demoulin

Eén Belgische wagen op drie is tweedehands

Een derde van de in België geregistreerde wagens is tweedehands, goed voor bijna twee miljoen vierwielers in totaal. Jongeren rijden het vaakst in een occasiewagen rond. In de leeftijdscategorie tussen 25 en 34 jaar zit 47 procent aan het stuur van een auto die ze niet nieuw hebben aangekocht. 55-plussers kiezen vaker voor een nagelnieuwe wagen, slechts een kwart van hen gaat de baan op met een occasie. Dat blijkt uit een onderzoek uitgevoerd door iVox op vraag van autozoekertjessite VROOM.be.

|
| © |

Vrouwen en jongeren vaker aan stuur van tweedehandswagen


Wanneer we de resultaten van het onderzoek van VROOM.be nog iets meer onder de loep nemen, blijkt dat vrouwen iets vaker met een tweedehandswagen rondrijden dan mannen (36% tegenover 31%). Een opmerkelijk verschil tekent zich vooral af bij de jongeren. In de leeftijdscategorie van 25 tot 34 jaar rijdt bijna de helft (47%) met een tweedehandswagen. Tussen de 35 en 54 jaar bestuurt 35 procent van de autobezitters een gebruikte wagen. Bij 55-plussers is dit maar net iets meer dan één op vier (26%). “Pas naarmate we ouder worden, opteren we eerder voor een nieuwe wagen”, zegt Hans De Mondt, CEO van Mobly. “Jongeren beginnen uit financiële overwegingen vaak met een tweedehandswagen als eerste auto te rijden.”

Even goed als nieuw


Meer dan één op drie van de bestuurders die momenteel in een nieuwe wagen rondrijden, geven aan dat ze wanneer ze hun huidig voertuig zouden inruilen, ook openstaan voor een tweedehandswagen. Meer dan de helft van alle bestuurders (55%) geeft ook aan akkoord te gaan met de stelling dat een tweedehandswagen minstens even goed is als een nieuwe wagen. 

De redenen waarom meer mensen naar een tweedehandswagen gaan grijpen, blijken ook uit het onderzoek. Meer dan 65 procent haalt financiële redenen aan als één van de belangrijkste factoren waarom chauffeurs met een tweedehandswagen rijden, ervoor open staan of van plan zijn er een te kopen. Daarnaast zijn ook gebruiksfrequenties (minder vaak de baan op) en praktische redenen (huidige wagen mag niet in Lage Emissie Zone bv.) drijfveren om voor tweedehands te opteren.  

Marc Demoulin

Marc Demoulin, redacteur van dit artikel

Gelijkaardige artikels