Beelden: Julie Matthys

Stroomversnelling

De overheid heeft ambitieuze plannen langs Belgische wegen, op bedrijvenparkings, in stedelijke gebieden… Deze extra laadinfrastructuur zal bijdragen aan het vergroten van de vijver van mensen die in aanmerking komen voor een stekkervoertuig. Installateurs en producenten van laadpalen komen er gestaag bij, en ook de constructeurs lanceren slag om slinger nieuwe modellen die de aantrekkelijke fiscaliteit genieten met volgens de WLTP meer dan 350 elektrische kilometers.

Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure

Oftewel WLTP: de test waarmee het elektrisch rijbereik wordt bepaald. We weten uit ervaring dat het normverbruik bij diesel- of benzinevoertuigen vaak afwijkt van het werkelijke verbruik. Maar de actieradius van elektrische voertuigen blijkt en blijft in vele gevallen hét argument om de switch (niet) te maken. Wat zegt de praktijk?

Meten is weten

Afgaande op de gemiddelde afstand woon-werkverkeer zou de actieradius van het gros van het huidige aanbod elektrische modellen ruimschoots voldoende moeten zijn voor veel werknemers. Wij deden een test gedurende een vijftal weken met twee modellen van Volvo: de ‘Gentse’ XC40 en C40. Deze 100% elektrische wagens hebben een 78 kWh batterijpakket. Hoe ver komen we er mee? Volgens de WLTP-cijfers: 420 km. Dit hebben wij gemeten.

  • Gemiddeld verbruik aan een snelheid van 120km/u: 26kWh of 300 km
  • Gemiddeld verbruik aan een snelheid van 80km/u: 21kWh of 371 km
  • Gemiddeld verbruik op een traject met 70% snelweg: 24kWh of 325 km

De simpele berekening van het batterijpakket delen door het verbruik geeft u een realistische range. Toegegeven, tijdens de rit genoten we van alle comfort (stuur- en zetelverwarming), maar dat is ook waarom je voor deze opties gekozen hebt, toch? En de buitentemperatuur lag vaak rond het vriespunt, wat zeker ook een negatieve impact heeft op de range bij elke elektrische wagen. Eerdere ervaringen uit vorige korttesten leert ons dat 80% van de vooropgestelde WLTP range een correcte weergave van de realiteit geeft, waar ook Volvo aan voldoet, zelfs bij deze lage temperaturen.

Laadmogelijkheden

Laden op het werk: handig, want hier staat de wagen vaak lang stil.

Zeker als je een job hebt met regelmatige uren waar je op kantoor te vinden bent. Als je dagelijks kan bijladen en telkens met een volle batterij het in kilometers beperkte traject naar huis kan aanvatten, kan je zelfs zonder een stekker thuis leven. Toch een weekendje weg met het gezin of veel familiebezoeken gepland waardoor je genoodzaakt bent te laden? In stedelijk gebied vind je vaak op wandelafstand een laadpaal. Of even aan de snellader?

Publiek laden: prachtig krachtig die snelladers.

… maar je dient je hier wel op af te stemmen dat je een half uurtje in je auto dient door te brengen. En al zullen er veel publieke snelladers geïnstalleerd worden langs onze snelwegen, nuttige tijdsbesteding inplannen in (de buurt van) de wagen tijdens het laden blijft onoverkomelijk. Met de laptop op de schoot dan maar? Qua kostprijs (+- €0,7 c/kWh) is publiek laden uiteraard de minst interessante optie. Onze Volvo volladen komt op €54,6 (voor +-400 km)! Kan je in de buurt van je bestemming telkens de wagen enkele uren vasthangen aan een 11 of 22 kW sterke publieke laadpaal, duurt het allemaal wat langer, maar schommelt de prijs rond +- €0,40 c/kWh of €31,2 voor een volle batterij.

Thuisladen: nóg handiger! Én goed voor het gemoed.

Uiteraard is thuisladen een geruststellend gegeven, want elke groep bestuurders gebruikt de wagen ook voor andere trajecten dan woon-werk. Een job met onregelmatige uren en veel verplaatsingen waar je de parkeervoorzieningen niet kent? Dan wordt het elektrisch rijden een stuk minder makkelijk als je thuis niet kan laden. Sterker nog, wij ondervonden aan den lijve de ongemakken: een full EV voor iemand die dagelijks de baan op gaat, maar geen laadpaal in de buurt van de woonst heeft, is geen handige combo. Dit vraagt extra planning en aanpassing van de bestuurder.

Laadaut(omat)isme: applicatie en stekkerplicht

Opvallend en opmerkelijk hoe snel je als bestuurder je interne laadpaalscanner – waarvan je niet wist dat je ‘m had – bovenhaalt: rijd je door dorpskernen, dan ga je automatisch rondkijken waar er palen staan. En opvallend: je vindt er al heel wat terug in het straatbeeld waar je vroeger nooit naar omkeek! Uiteraard zijn de vele applicaties hier de ideale hulp: kostprijs en beschikbaarheid check je van zodra je je bestemming invoert in de gps. Het is een gewoonte die je onmiddellijk leert. Maar zoals gezegd zijn de publieke 11 of 22kW-palen nice to use, maar mag je er nooit van uitgaan dat je zeker bent van je plek. De applicatie is zeer accuraat, maar registreert uiteraard niet de wagens die niet aan de stekker hangen maar toch op een laadplek geparkeerd staan… Je komt dus beter niet met een compleet lege batterij aan om ongemakken te vermijden. Maar meestal draait het wel goed uit: wij hadden 9 op de 10 keer een plekje om even te bij te laden.

Besluit

Als Communication Specialist bij link2fleet (+-800 km/week met veel klantenbezoeken, afwisselend op kantoor (+-14u/week) en geen laadmogelijkheden thuis of in de buurt) diende ik verschillende keren een snellader te gebruiken aangezien de laadtijden op het werk onvoldoende waren en er bij de klanten niet altijd een laadpaal voor handen was. De noodgedwongen zoektocht en planning – aangezien er thuis niet kan geladen worden – zorgde vaak voor ongemakken en onzekerheden voor vertrek. Voor een werknemer met dit profiel is de mogelijkheid om thuis te laden een absolute must.

Het elektrisch rijden an sich is een waar genot: instant koppel en stilte aan boord, je raakt er zo snel aan gewend dat je niet uitkijkt om opnieuw te dieselen… Mijn volgende wagen zal alleszins een elektrische zijn, uiteraard op voorwaarde dat er een installateur aan huis de nodige laadvoorziening aanbrengt…