Uiterlijk is de X1 een wat gekrompen versie van zijn grote broers de X3 en X5 geworden. En dat is geen slechte zaak, want het nieuwe lijnenspel van de X1 is homogener met de rest van het gamma geworden. Zo hebben de koplampen de stijl van de andere sterkhouders uit München. Best wel verrassend voor een auto die gebaseerd is op het onderstel van een Mini! Onder het uiterlijk van een SUV gaat immers inderdaad het platform schuil dat ook gebruikt wordt door de 2 Reeks Active Tourer. En het is ook bij dit model dat de X1 zijn motoren gaat halen. Daardoor is deze kleine SUV (in zijn tweewielaangedreven variant) ook in één klap een voorwielaandrijver geworden, kreeg hij een kortere motorkap en won hij aan interieurruimte.

Plaats genoeg! BMW X1 2016_19Dankzij deze ingrepen is de X1 toegankelijker en ruimer geworden. Achteraan beschikken de inzittenden over heel wat ruimte en een gemakkelijke instap. De kofferruimte zit met zijn 505 liter in de middenmoot van zijn categorie (ter vergelijking, zijn voorganger had een koffer van 420 liter). Hij doet het echter ondanks alles minder goed dan zijn rechtstreekse concurrent, de Mercedes GLC (550 liter). Klein voordeel is dat zijn achterbank het modulaire karakter van de Active Tourer meekrijgt en dus op enkele seconden tijd in drie delen neergeklapt kan worden. Erg praktisch in het gebruik. De laaddrempel is adequaat en de kofferindeling maakt de koffer erg functioneel. Het design van het dashboard en de andere interieurelementen kan de familieband met het gamma van de fabrikant uit Beieren niet wegsteken. De afwerking en de kwaliteit van de gebruikte materialen zijn duidelijk beter dan bij het vorige model. Het is nog geen X5, maar heel ver is de X1 niet meer van dat niveau verwijderd. Enig minpuntje is volgens ons de versnellingsbak, die niet echt past bij de rest van het interieur. Maar we moeten er wel meteen aan toevoegen dat het hier om een vierwielaangedreven versie ging en die heeft een wel erg specifieke versnellingsbak.

Picto-video
Video


In het gebruik BMW X1 2016_22Wij hebben 750 kilometer afgelegd achter het stuur van deze nieuwe X1 met een 2.0d motor en vierwielaandrijving. Al moeten we er wel meteen aan toevoegen dat we hem niet in off-road modus hebben uitgetest. In traditionele modus toont de X1 zich bijzonder fijn om rijden. De geluidsisolatie is uitstekend te noemen. De 190 pk, die onder de motorkap leven, zijn ruimschoots voldoende om de 1.615 kg van de 4×4 voort te bewegen, zonder dat hij evenwel de dynamische trekjes krijgt die we kennen van de andere modellen uit het gamma. De besturing is precies op autosnelwegen en secundaire wegen, maar toont zich zwaarder op landelijke wegen. Het comfort tenslotte ligt iets onder bij bepaalde andere modellen uit het Münchense gamma.

De X1 toont zich daarentegen wel erg zuinig. Tijdens onze test verbruikten wij gemiddeld 6,2 l/100 km, terwijl we afwisselden tussen de verschillende rijmodi (sport, comfort en eco-pro). Wat erg aanvaardbaar is voor een voertuig van deze afmetingen met vierwielaandrijving.

Fleetbalans De tweede generatie van de BMW X1 zal de vloten weten te overtuigen en dat ondanks zijn voor een kleine SUV hoge prijs – 51.600 euro BTW incl. voor de door ons geteste topuitvoering met vierwielaandrijving. Die overtuigingskracht zal vooral te danken zijn aan zijn CO2-uitstoot van 128 g/km, waardoor hij recht heeft op een fiscale aftrekbaarheid van 75%. De motorenkeuze zal de belasting op de inverkeerstelling aan Waalse kant echter doen stijgen tot 2.500 euro, terwijl het VAA 4.157 euro/jaar bedraagt. In leasing blijft de maandelijkse huursom dankzij zijn uitstekende restwaarde echter relatief laag voor zijn categorie.

picto-fiche-pratique-big Technische fiche

BMW X1 xDrive 2.0d 2016

TECHNISCHE FICHE  
Brandstof Diesel
Vermogen 140 kW / 190 pk
Maximaal koppel 400 @ 1750
Cilinderinhoud 1995 cc
Tankinhoud 51 l
Gemiddeld verbruik 4,8 l/100 km
Topsnelheid 220 km/h

 

TEST  
Afgelegd aantal kilometer 750 km
Vastgesteld gemiddeld verbruik 6,2 l/100 km
Prijs van het geteste model BTW incl. 51.600 euro

 

BIJKOMENDE INFORMATIE
Basisprijs BTW exclusief 30.702 euro
Basisprijs BTW inclusief 42.644 euro
Fiscaal vermogen 11
CO2 (g/km) 128
BIV (Brussel, Wallonië, Leasing) 2.478 euro
BIV (Vlaanderen) 867 euro
Verkeersbelasting 413,96 euro
Fiscale aftrekbaarheid 75%
VAA gebruiker 4157 euro/jaar
VAA werkgever 707 euro/jaar

 

pictophoto
Fotogalerij