Hoe kwam de samenwerking tussen Rode Kruis-Vlaanderen en Renault Kerremans Lier tot stand?

Uit een doorgedreven marktonderzoek van Renault Kerremans Lier bleek al in 2015 dat er een grote vraag was naar alternatieven voor bestaande toeleveranciers inzake het ombouwen van voertuigen tot ambulances. Daar speelde de garage wat graag op in. Na heel wat vergaderingen, technische toelichtingen  en proefritten besloot Rode Kruis-Vlaanderen in zee te gaan met Renault Kerremans Lier. Zonder dat Rode Kruis-Vlaanderen zich daarbij evenwel engageert naar totale aantallen toe. Aangezien ook de mogelijkheid dat de lokale afdelingen vrij zijn om bij een vernieuwing te kiezen voor een tweedehandsvoertuig, vrij van merk of model. 

Hoeveel ziekenwagens zal Rode Kruis-Vlaanderen binnen zijn wagenpark uitbreiden en/of vervangen?

Rode Kruis Vlaanderen beschikt vandaag over een ambulancepark van 150 wagens, die voor de rampenwerking, eerste hulp en op evenementen worden ingezet. Doel is om er 4 tot 5 per jaar te vervangen. Renault zet voor de bestellingen die in Lier geplaatst worden de nieuwste types van de Renault Master L2H2 in. De eerste twee voertuigen zijn bestemd voor de zones Leuven en Opwijk. De volgende twee worden momenteel omgebouwd. Rode Kruis-Vlaanderen hoopt deze positieve trend zonder meer verder te zetten.  

Er werd beroep gedaan op de ervaring van het Franse Gruau om het huidige resultaat te garanderen?

De firma Gruau is in Frankrijk marktleider met een jaarlijkse capaciteit om 50.000 voertuigen om te bouwen tot specifiek, op maat gemaakte bestellingen. Met 125 jaar ervaring en 1200 medewerkers wordt Gruau beschouwd als vrijwel de sterkste carrosserie-ombouwer in Europa. Als erkend verdeler van de merken Renault en Dacia tracht Renault Lier een ‘one-stop’ service te bieden, waardoor de klant niet telkens moet aankloppen bij de ombouwer voor eventuele onderhouds- of herstellingswerken. Eigen technici kunnen bij een onderhoud de ombouw mee controleren op mogelijke mankementen. Verder worden buiten de opleidingen van het merk Renault ook specifieke begeleiding en bijscholing voor de ombouw voorzien.

Welke innovaties biedt deze nieuwe ziekenwagen?

Comfort is het sleutelwoord voor zowel patiënten, hulpverleners als voor de bestuurders. De wagens zijn uitgerust met de meest moderne voorzieningen: van de laatste generatie brancardtafels tot een speciale vering die een overbrenging naar of van het ziekenhuis moet optimaliseren. Deze generatie ambulances werd bovendien getransformeerd met ABS- of polyesteronderdelen om reiniging en desinfectie makkelijker te maken én om kruisinfecties tussen verschillende patiënten die vervoerd werden te vermijden. De temperatuur in de ambulance is aanpasbaar naargelang de behoeften van de patiënt. Handig voor de hulpverleners: de nieuwe ziekenwagens beschikken over twee zijdeuren, waardoor de medische apparatuur sneller toegankelijk wordt voor de hulpverleners. Nog een aanzienlijke verbetering is het gewicht van de basisvoertuigen. Het lichtere gewicht van de Renault Master in vergelijking met de vorige voertuigen was een heel belangrijk criterium bij de keuze voor het model en betekent dat ook chauffeurs met een rijbewijs B de wagen mogen besturen. De Renault Master L2H2 is overigens geoptimaliseerd voor ambulance-transformatie. Deze biedt een voorwiel aangedreven voertuig zodat de laaddrempel achteraan erg laag zit in vergelijking met andere voertuigen. De vrijwilligers kunnen de patiënten veel beter in en uit de ambulance stretchen, zonder zichzelf te hoeven forceren. 

Hoe is er ingespeeld op het veiligheidsaspect? 

De ziekenwagens voldoen aan de nieuwste Europese normen (EN1789), waaronder een 10G-crashtest die de veiligheid en integriteit van de patiënt ten allen tijde garandeert. 

Wat betekent deze samenwerking voor Renault?

Renault juicht als voertuigconstructeur zulke initiatieven – in deze uitgewerkt door garage Kerremans Lier – toe. In dit segment was Renault in België slechts deels aanwezig. Met deze actie wordt een extra deel van de markt ingepalmd en de positie verstevigd.