Advertisement
Gepubliceerd op 24 April 2020 om 09h15
Door Bert Troubleyn

Eerste webinar van link2fleet was een succes

Meer dan 180 professionals – voor het overgrote deel vlootbeheerders – hebben zich ingeschreven. 86 procent van hen heeft zich ook echt geconnecteerd; 92 procent van de deelnemers bleef zich tot de laatste seconde ingelogd; 20 procent van de deelnemers had zijn of haar inschrijving voor de volgende webinar van donderdag 28 mei al bevestigd zonder dat het definitieve programma bekend was gemaakt… Kortom, de eerste webinar van link2fleet over de impact van de Covid-19-crisis op de fleet- en mobiliteitsindustrie een groot succes. En inhoudelijk waren alle deelnemers het eens over de hoge kwaliteit van de presentaties van de 6 experts die link2fleet had uitgenodigd.

|
| © |

link2fleet wou met deze eerste webinar een voorlopige balans opmaken van de gevolgen van de Covid-19-crisis op het beheer van bedrijfswagens en mobiliteit in ons land. Het werd een echte uitwisseling van ‘best practices’ tussen experts, maar we maakten ook een eerste lijst met aanbevelingen op om de negatieve gevolgen te beperken. Als smaakmaker brengen we hier alvast enkele ‘take-aways’ die naar boven kwamen uit de verschillende uiteenzettingen en uit de vragen die de deelnemers hebben gesteld. De komende dagen komen we meer in detail terug op de adviezen van de webinar.

Fédéric Pairoux: milieuconsulent en mobility manager RTBF (Fleet Owner of the Year 2018)

  • De auto’s die door de journalistenteams worden gedeeld moeten hard werken. We hebben daarom een volledige specifieke logistiek op poten moeten zetten om de voertuigen na elk gebruik te ontsmetten.
  • Leasingbedrijven en concessiehouders blijven ons aanbiedingen doorsturen.
  • De Covid-19-crisis zal een individuele mobiliteitsstrategie versnellen.
Frédéric Pairoux

.

Vicky De Bollen: directeur finance, facility & legal bij Sweco België (Fleet Owner of the Year 2019)

  • Door de veralgemening van thuiswerken moeten zowel bedrijven als werknemers creatiever uit de hoek komen. Maar het komt allemaal de efficiëntie ten goede.
  • Minder auto’s op de baan en minder gereden kilometers, dat betekent een forse brandstofbesparing.
  • De crisis zou onze gewenste elektrificatiestrategie een stevige duw in de rug kunnen geven.
Vicky De Bollen

Pauline Faucon en Stéphane Willemart, KOAN Law Firm

  • Lees zorgvuldig alle clausules van uw leasingcontracten na zodat u zich bewust bent van uw rechten en plichten.
  • Het betalen van huur kan worden uitgesteld of een leasingcontract kan vroegtijdig worden stopgezet als de voorwaarden voor ‘overmacht’ kunnen worden ingeroepen.
  • Bedrijven die het moeilijk hebben om hun huur te betalen proberen best tot een minnelijke schikking te komen met hun leveranciers.
Pauline Faucon

Daniel Debrouwer en Ward Martens, Eurofleet Consult

  • De combinatie van minder kilometers leidt tot lagere brandstofkosten en minder verworpen kosten op de brandstof. Voor een gewone wagen kan dat tot 100 euro per maand besparen. Hypothetisch voorbeeld: een dieselwagen in langetermijnhuur, catalogusprijs van 30.000 euro en 20.000 in plaats van 30.000 kilometer per jaar in combinatie met een vermindering van 15 procent van de brandstofprijs in vergelijking met het referentietarief.
  • Let goed op dat elke contractwijziging geval per geval wordt bekeken. De situatie van één specifiek model kan namelijk verschillen van die voor een ander. Let dus op met onaangename verrassingen door een te algemene strategie.
  • Na de Covid-19-crisis mogen we ongetwijfeld een stijging verwachten van de fleetkosten als gevolg van de volatiliteit van de financiële markten en de onzekerheid rond herverkoopwaarde.
Ward Martens
Bert Troubleyn

Bert Troubleyn, redacteur van dit artikel

Dit artikel gaat over: News , Expertise & Federaties , Vlootbeheer

Gelijkaardige artikels