Bestuurdersprofiel

Een elektrische auto past bij nagenoeg elk type bestuurder, van mensen die maar een paar kilometer per dag rijden en slechts één keer per week opladen tot veelrijders die elke gelegenheid gebruiken om op te laden. Door het gebrek aan een voldoende dichte oplaadstructuur en de complexiteit ervan (verschillende laadpaaluitbaters, abonnementen vereist enzovoort) blijven lange trajecten ingewikkeld omdat het rijbereik op de snelweg zelden boven de 350 kilometer uitkomt. En terwijl de elektrische auto een perfect vervoersmiddel zou kunnen zijn voor stadsbewoners vormt de complexiteit van het opladen in de stad (of dat nu openbaar of privé gebeurt) een rem op zijn ontwikkeling.

Hij is daarentegen wel de koning van de fiscale voordelen, met een minimaal forfait voor zowel de belasting op inverkeerstelling als de verkeersbelasting in Brussel en Wallonië en zelfs een volledige vrijstelling van die laatste twee in Vlaanderen. Bovendien geniet hij een maximale aftrekbaarheid. Daarnaast zijn de onderhouds- en gebruikskosten ook een pak gunstiger dan met een verbrandingsmotor.

 

Statistieken

Met 8.829 inschrijvingen in 2019 waren elektrische auto’s goed voor nauwelijks 1,6 procent van de 550.003 nieuwe auto’s die werden genoteerd. Maar de gunstpolitiek die constructeurs ertoe aanzet om hun aanbod te versterken lijkt haar vruchten te dragen: hun marktaandeel is in 2020 met 75 procent gegroeid en tegen eind oktober waren er al meer dan 10.000 bijgekomen.

De elektrische auto wordt verondersteld de komende jaren het overwicht te krijgen in de mix van aandrijflijnen. Sommigen zien hem binnen de tien jaar zelfs de standaard worden – in Noorwegen is dat al het geval – wanneer de prijzen lager zullen zijn geworden dan die van vergelijkbare benzinemodellen.

 

 

Fiscale kant