SHELL – JLR – FevMars2019

Test Hyundai H-1: eindelijk in het nieuw!

De Hyundai H-1, die al sinds 2008 in de verkooplijsten staat, is de kleine bestelwagen van het Koreaanse merk. Hij krijgt nu een welverdiende update waarmee hij hoopt een antwoord te kunnen bieden op de andere bestelwagens in dit segment.

Eerst en vooral steekt de Hyundai H-1 visueel in het nieuw. En de verschillen zijn duidelijk met een nieuw opgengewerkt radiatorrooster geflankeerd door volledig hertekende lichten en een nieuwe voorbumper. Achteraan daarentegen is de evolutie minder ingrijpend omdat ze zich voornamelijk beperkt tot nieuw getekende lichtblokken.

In het interieur maken de talrijke kleine bergvakken verspreid over zowat het hele interieur het leven van de inzittenden een stuk makkelijker, maar toch valt het op dat de H-1 nog niet beschikt over alle features die de meeste van zijn concurrenten wel in huis hebben. Het comfort daarentegen staat wel op een erg hoog peil. Zelfs over langere afstand weet de H-1 zijn passagiers te verwennen. De centrale zitplaats op de voorste rij kan worden neergeklapt tot een plat werkvlak met twee geïngetreerde bekerhouders.

De catalogus telt flink wat opties en rijhulpsystemen, zoals het naviagatiepack dat niet alleen een navigatiesysteem omvat, maar ook parkeersensoren of zelfs een achteruitrijcamera. Jammer dat onze testversie het zonder moest stellen. Hoe goed die optionele uitrusting functioneert, hebben we dus jammer genoeg niet proefondervindelijk kunnen verifiëren.

 

Slechts één versie

In tegenstelling tot de meeste van zijn concurrenten wordt de H-1 nog steeds niet aangeboden in verschillende koetswerkversies (verscheidene hoogtes en lengtes). Zo is de H-1 altijd 1,935 m hoog en altijd dezelfde 5,150 meter lang. De bestelwagenuitvoering van de H-1 is wel beschikbaar met enkel een zitbank voorzien van 3 zitplaatsen of met twee zitbanken zodat er plaats is voor maximaal 6 inzittenden. In driezitsopstelling bedraagt het laadvolume 4.426 liter. Daar schiet nog 2.511 liter over met 6 zitplaatsen. Zuiver praktisch gezien beschikt de H-1 over twee laterale schuifdeuren die het inladen aanzienlijk vergemakkelijken. In de praktijk blijkt het laadvermogen van de H-1 een duidelijke troef, net als zijn gebruiksgemak.

Echt dynamisch kan je hem niet noemen, maar zijn 2.5 CRDi-motor van 136 pk (199 g/km CO2 volgens de NEDC 2.0-cyclus) en manuele 6-bak weten prima weg met het gewicht van het voertuig, zelfs in beladen toestand. En ook dat is een duidelijk voordeel van de Hyundai ten opzichte van zijn concurrenten.

Kortom de nieuwe H-1 kan de bondgenoot bij uitstek blijken voor arbeiders die in de eerste plaats een voertuig zoeken dat handig is in het gebruik en bij het inladen en dat een uitstekende verhouding biedt tussen motor en voertuiggewicht. Bovendien ontziet hij het budget. De basisprijs van dit modeljaar 2019 ligt nog niet officieel vast, maar zou wel geënt worden op die van de voorgaande versie. Reken dus op ongeveer 30.000 euro.

Toon meer nieuwsjes