SHELL – JLR – FevMars2019

Test Ford Transit Connect 1.5 EcoBlue: kranig, maar gedistingeerd…

Ford vernieuwde zijn volledig succesvol Transit-gamma op amper twee jaar tijd. De Connect is gemeten naar grootte de tweede telg van de familie. Hij vult op die manier perfect de ruimte op tussen de Courier en de Custom en hij wist ons te overdonderen met zijn veelzijdigheid, het comfort van zijn cabine en de toch wel opmerkelijke zuinigheid van de 1.5 EcoBlue dieselmotor met 120 pk.

Vanaf de eerste meters valt op dat de ‘middelste’ van de familie intelligent gebruik maakt van de kwaliteiten die borg staan voor de reputatie van het Transit-gamma. Het gaat hierbij om zijn robuustheid, veelzijdigheid en betrouwbaarheid. Onze rijervaringen werden trouwens aanzienlijk versterkt door een indrukwekkende lijst met technologieën, die tegen meerprijs verkrijgbaar zijn, zoals de verkeersbordherkenning, de rijstrookassistentie, de achteruitrijcamera, het parkeerhulpsysteem achteraan en de koplampen die zich aanpassen aan de lichtomstandigheden.

De inrichting van de cabine is duidelijk ontworpen in functie van de professionele gebruiker. Zo is bij de dubbele passagierszetel, waardoor men drie personen in de cabine kan meenemen, het centrale gedeelte uitgerust met een uiterst praktische uitschuifbare tablet, waarop men dossiermappen of een draagbare computer kan plaatsen. De talrijke en ruime aflegvakken – vooral diegene die onder de zetels weggewerkt zijn – zorgen voor voldoende mogelijkheden om de cabine altijd netjes in orde te houden.

Verbruik onder controle

We hoeven er niet flauw over te doen. De 1,5-liter EcoBlue motor, die 120 pk produceert (er is ook nog een variant met 75 en één met 100 pk) lijkt ons een beetje nipt als het aankomt op zijn dynamische kwaliteiten. Zeker als de bestelwagen zwaar geladen is. Op zo een momenten is het dan ook eerder riskant om al te gevaarlijke inhaalmanoeuvres te doen… We waren dan ook niet verrast dat we na een test van meerdere honderden kilometers door stedelijk gebied, waarbij we de aandrijflijn geregeld volledig belast hebben, uitkwamen op een verbruik dat onder 6,0 l/100 km bleef steken. Deze uitstekende prestaties komen ontegensprekelijk op het conto van de meer aerodynamische lijnen, het standaard Auto Start-Stop systeem of het innoverende acceleratiecontrolesysteem dat de acceleratie afstemt op de lading van het voertuig (leeg of gedeeltelijk geladen).

We beëindigen deze test met één van de ontegensprekelijke karakteristieken van de Transit-familie: de kwaliteit van de laadruimte. De Connect biedt in de L1-uitvoering (korte wielbasis) – die wij getest hebben – een laadvolume van 3,7 m³, terwijl de L2-versie (lange wielbasis) een inhoud van 4,4 m³ kan voorleggen. Dankzij een ingenieuze val in de scheidingswand is het zelfs mogelijk om in de L1-versie objecten van meer dan 3 meter mee te nemen, terwijl die in de L2-variant zelfs 3,4 meter lang mogen zijn. Bij de sterke punten van het voertuig vermelden we ook nog de 6 sjorogen, die borg staan voor transport in alle veiligheid, en de LED-verlichting die vooral in de winter, wanneer de duisternis al vroeg invalt, tegen het einde van de werkdag bijzonder praktisch blijkt.

Toon meer nieuwsjes