“Het aantal fietsleasingen is bij ons zowat verdubbeld ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar”, zegt mobiliteitsexpert Kristof Huysecom van KBC Autolease. “Zodra er nog wat meer zon is, verwachten we maandelijks tot wel 1500 nieuwe leasingfietsen op de weg brengen.” Het succes van fietsleasing is volgens Huysecom enerzijds te verklaren door de zeer interessante financiële voordelen en anderzijds speelt de toenemende verkeersdrukte een grote rol. Belgen hebben niet alleen een baksteen in de maag maar ook het fietsen zit in ons DNA. Dankzij fietsleasing worden ook de duurdere merken en modellen en de e-bikes voor heel wat mensen haalbaar. Kristof Huysecom geeft een voorbeeld. “Wanneer een werknemer elke maand 25 euro van zijn loon spaart, kan hij na drie jaar een fiets van 900 euro kopen. Als diezelfde werknemer 25 euro van zijn nettoloon zou inruilen in het kader van een fietsleasing, dan kan hij drie jaar lang rondrijden met een fiets die 2 000 euro waard is.” De keuze is bij de meeste mensen dus vlug gemaakt. Maar ook voor de werkgever is het interessant, hij betaalt geen eurocent meer. De combinatie van een operationele fietsleasing met een bruto- of nettoloonruil is voor de werkgever een budgetneutrale oplossing.   

Snoepwinkel
KBC Autolease heeft zich niet laten verrassen door het plotse succes van fietsleasing en is de trotse marktleider op dat vlak. “Net zoals bij de autoleasing nemen wij alle zorgen weg bij onze klanten. In een fietsleasing is bijvoorbeeld ook het onderhoud, een omniumverzekering tegen schade en diefstal en een bijstandsverzekering inbegrepen”, legt Kristof Huysecom uit. “We scoren heel sterk op opvolging en we hebben een goede samenwerking met 220 lokale dealers. Die lokale fietswinkels spelen een zeer belangrijke rol. Zij zijn de snoepwinkel voor onze klanten. Ze kunnen er fietsen gaan testen en krijgen deskundig advies.”   
KBC Autolease is volgens Kristof klaar voor een sterk wielerjaar. “We zijn bezig onze processen te digitaliseren waardoor de opvolging nog vlotter zal verlopen. Die digitalisering combineren we met een team van goeie mensen aan de andere kant van de lijn. Want als er iets scheelt met je fiets dan ben je niets met een leuke app, dan wil je zo snel mogelijk een mens van vlees en bloed aan de lijn.”