Collibra, een spin-off van de VUB, werd in 2008 opgericht en is gespecialiseerd in het gegevensbeheer van bedrijven. De hoofdzetel van het bedrijf bevindt zich in Brussel, maar de onderneming ontwikkelde zich erg snel met kantoren in Polen en de USA. Collibra telt vandaag 52 werknemers, die verdeeld zijn over de drie sites. Onder de klanten vindt men de grote banken, verzekeringsmaatschappijen, universiteiten of bedrijven uit de energiesector of de health care.
Toen Véronique Bruneel in 2012 als Senior Office Manager in dienst trad bij Collibra was er op het vlak van fleet niets voorhanden. “Er waren 3 poolwagens die ter beschikking stonden van 5 bedienden. In 2012 was het personeelsbestand uitgegroeid tot 12 medewerkers. Ik moest dus 6 auto’s bestellen”.
Véronique Bruneel zette in samenwerking met partner KBC Autolease haar car policy op, net als 2 shortlists – één junior en één senior – en introduceerde het begrip TCO. De bestuurders kozen hun voertuig uit de lijst, maar zij konden geen kleur kiezen, want alle auto’s zijn grijs. Het dient gezegd te worden dat de car policy van Collibra streng is. “Zo is de volledige franchise van bij het eerste schadegeval ten laste van de werknemer. Onze car policy is gebaseerd op het profiel van de bestuurders. En zij zijn met een gemiddelde leeftijd van 30 jaar erg jong. Hun rijervaring is dan ook beperkt tot zelfs onbestaande. Toen zij hun auto in ontvangst namen, ging het voor enkelen om hun eerste bedrijfswagen of zelfs hun eerste auto. Eén van hen had zelfs zijn rijbewijs nog niet! Met het oog op deze situatie, wilden wij de bestuurders een maximale verantwoordelijkheidszin geven en dat heeft zijn vruchten afgeworpen. Om daartoe te komen, is communicatie erg belangrijk. Ik heb bijvoorbeeld e-mails verstuurd om hen eraan te herinneren winterbanden te laten monteren of om hen op een verandering in de wet te wijzigen”, zegt Véronique Bruneel.

Zij verzekert ons dat deze manier van werken de juiste was, maar toch wil ze tegen 2016 verder evolueren. “Ik wil de zaken iets minder streng aanpakken op het vlak van de kleuren van de auto’s en vooral voor wat de franchise betreft. Maar ik wil ook zorgen voor een betere opvolging van de TCO, de TCU en andere zaken”, aldus nog Bruneel.

Meer informatie over de Fleet Corner vindt u hier.

De KMO-vloten in België

Bram Scheers, Support & Account Manager van Fleet Profile, maakte de balans op van de vloten bij KMO’s in België. De provincie Antwerpen telt het grootste aantal grote en middelgrote bedrijven, gevolgd door Oost- en West-Vlaanderen. Op het vlak van de constructeurs maken Audi, VW en BMW de Top 3 uit van de in KMO-vloten aanwezige auto’s. Vermeldenswaard is ook dat 25% van deze ondernemingen een CO2-limiet in hun car policy hebben ingevoerd en dat zij vaak nog de voorkeur geven aan eigen aankoop boven leasing. Wanneer ze voor leasing kiezen, blijkt KBC Autolease de geprivilegieerde partner.