Advertisement
Gepubliceerd op 3 January 2022 om 10h52
Door Félix Bouland

Fleet test: De nieuwe Peugeot 308 met slechts 24 g/km uitstoot

De vernieuwde Peugeot 308 breekt niet met de sterktes van zijn voorganger, maar versterkt ze met een dynamisch chassis, een onderscheidende look en twee herlaadbare hybride motoren.

|||||||
||||||| © |||||||

Laten we eerlijk zijn: de nieuwe Peugeot 308 blijft niet onopgemerkt. Aan de voorkant is hij merkbaar breder, zeker dankzij de enorme grille die geflankeerd wordt door de twee hoeken van de lichtsignatuur. Van achteren gezien is het metaalwerk op de hoeken dat hem onderscheidt van de massa, terwijl de verlichting is voorzien van de beroemde “leeuwenklauwen”, nu een Peugeot-designcode. Vanuit bepaalde hoeken oogt hij misschien een beetje vreemd, maar de algemene vorm lijkt toch vertrouwd met het vorige model. De technische fiche zegt echter iets anders: hij groeit met 11 cm, de wielbasis wint 5,5 cm, terwijl de hoogte er twee verliest.

Alles op het scherm

In het passagierscompartiment maakt de nieuwe Peugeot 308 de warrige ergonomie van zijn voorganger goed… door een paar extra schermen toe te voegen! Er zijn er in totaal vier: twee voor het digitale 3D-instrumentarium (bij het topmodel), een 10-inch scherm voor het infotainmentsysteem en een ander, kleiner scherm dat er net onder is geplaatst. Dit laatste element bestuurt een reeks handige aanpasbare sneltoetsen. Voor de rest lijkt het interieur van de 308 qua stijl dat van de 508 na te bootsen. Er is een hoog dashboard, en de beroemde iCockpit bestaat uit een klein stuurwiel en een verhoogd instrumentenpaneel. Zelfs de afwerking kan de Duitse concurrentie gemakkelijk doen blozen!

Onder de motorkap zijn er twee nieuwe plug-in hybride motoren, gebaseerd op dezelfde componenten. Het gaat om een 1,6-liter benzinemotor met naar keuze 150 of 180 pk, gekoppeld aan een 81 kW (110 pk) sterke elektromotor die in een automatische 8-traps versnellingsbak is ondergebracht. In totaal leveren ze 180 en 225 pk. De elektrische actieradius van 60 km, geleverd door de 12,4 kWh batterij, is identiek voor beide versies.

Als je eenmaal weer gewend bent aan het stuurwiel, is de nieuwe 308 Hybrid erg comfortabel, zowel qua vering als qua geluid. Zodra je start te rijden, onthult de 308 -ondanks de overbelaste besturing- al zijn dynamiek.

Vlootoverzicht

De Peugeot 308 Hybrid 180 zal fiscaal gezien de aantrekkelijkste auto uit het gamma zijn. Dit is te danken aan zijn gemiddelde CO2-uitstoot van 24 g/km, wat de hoogste fiscale aftrekbaarheid betekent (100%). Bovendien houdt zijn 1.6 liter benzinemotor met 150 pk de bedragen aan de onderkant van de schaal wat belastingen betreft.

 

Technische fiche Peugeot 308 Hybrid 180
Brandstof Benzine + elektrisch
Vermogen 110 kW/150 ch + 81 kW/110 ch (180 ch)
Maximumkoppel 360 Nm
Gewicht (tarra) 1678 kg
Koffervolume 373 l
Gemiddeld verbruik 1,2/100 km WLTP
Emissies CO2 24 gr/km
Maximumsnelheid 225 km/h
Cilinderinhoud 1598 cm3
Beheersinformatie
Basisprijs excl. BTW 29.958,68 €
Basisprijs incl. BTW 36.250,00 €
Fiscaal vermogen
TMC (Brussel, Wallonië, Leasing)
BIV (Vlaanderen)
Verkeersbelasting (Brussel, Wallonië)
Verkeersbelasting (Vlaanderen)
Fiscale aftrekbaarheid
VAA gebruiker

 

 

Félix Bouland

Félix Bouland, redacteur van dit artikel

Dit artikel gaat over: Invoerders & Constructeurs , Voertuigen

Gelijkaardige artikels