Elke keer dat we de kans krijgen om een model van Mazda te testen komt hetzelfde gevoel naar boven: dit merk blijft uniek in de manier waarop het zijn bestuurders reële emoties weet te bieden. Dat heeft ongetwijfeld te maken met die subtiele mengeling van persoonlijkheid, verfijning, plezier en ontspanning die de ingenieurs uit Hiroshima zo mooi tot uiting weten te brengen.

Meer geconnecteerd dan ooit

Om even terug te keren naar ‘onze’ CX-5: hier trekt overduidelijk het centrale scherm van 10,25 duim – beduidend groter dan dat van zijn voorganger – de aandacht zodra we instappen om het stuur te nemen. Om veiligheidsredenen schaft het merk de aanraakbediening af om over te stappen op een centrale draai-drukknop die het geheel bedient. De CX-5 is meer geconnecteerd dan ooit en is compatibel met zowel Apple CarPlay als Android. Als levend bewijs van de krachtige connectiviteit integreert de app MyMazda geolocalitiediensten waarmee je de auto kan terugvinden of de navigatie van op afstand kan programmeren.

De app ‘MyMazda’ integreert geolocalitiediensten waarmee je de auto kan terugvinden.

 

De Mazda CX-5 is meer geconnecteerd dan ooit.

PHEV vanaf 2022

Dankzij een automatische cilinderuitschakeling is de CO2-balans van deze Japanse SUV iets gunstiger dan voordien. Verder onthouden we dat de verschillende rijhulp- en veiligheidssystemen standaard zijn ongeacht het uitrustingsniveau.

Wij hadden de gelegenheid tot een korte testrit met de benzineversie 2.0 Skyactiv-G van 163 pk. Hoewel deze motor wat hol aanvoelt in bepaalde situaties waar we liever wat meer pit onder het pedaal hadden gevoeld, waren we toch in de wolken door zijn dynamiek, zijn levendigheid en de precieze besturing. Ondanks het imposante formaat dartelde onze auto lichtvoetig over de kleine slingerbaantjes van de Amblèvevallei waar we hem aan de tand hebben gevoeld. Daarbij blijven het comfort en de geluiddemping steeds foutloos.

Omdat het platform er niet mee compatibel is, wordt de revolutionaire Skyactiv-X-motor niet aangeboden in de CX-5, maar de merkverantwoordelijken beloven wel een plug-inhybride variant vanaf 2022. Dat is meer dan hoog tijd, want anders loopt het merk het gevaar de elektrificatietrein te missen…

De PHEV-versie komt pas in 2022.

Fleetbalans

Nu de B2B-markt in een periode van energietransitie verkeert zal Mazda ongetwijfeld worden afgestraft voor het gebrek aan een hybride motorversie. De CX-5 zal bestuurders moeten verleiden die gevoelig zijn voor de emoties die een mooi uitgebalanceerde auto kan bieden.

Fleetklanten zijn vandaag goed voor 35 procent van de verkoopcijfers van Mazda en dat aandeel groeit constant, want bewijst dat de Belux-invoerder zijn commerciële strategie goed heeft weten te hervormen.

Mazda CX-5 Skyactiv-G 2.0 (163 ch) – beheerszijde

Prijs inclusief btw 31.490 €
Cilinderinhoud 1998cc
CO2 (NEDC 2.0) 135
CO2 (WLTP) 152
BIV (leasing) 2.478 €
Verkeersbelasting (leasing) 439,56 €
Aftrekbaarheid 55,88%
CO2-bijdrage werkgever 49.25 €