Advertisement
Gepubliceerd op 6 August 2021 om 15h28
Door Damien Malvetti

Fleet test SEAT Ibiza en Arona 2021: lichte opfrisser

De in 2017 gelanceerde vijfde generatie van de SEAT Ibiza en zijn SUV-afgeleide Arona ondergaan een lichte facelift halverwege hun carrière. Licht, want je moet al echt heel goed kijken om de verschillen met de vorige versies te zien. In het interieur springt de evolutie daarentegen veel sterker in het oog.

||||||||||||||||||||||||||
|||||||||||||||||||||||||| © ||||||||||||||||||||||||||

De Ibiza is een symboolmodel voor SEAT. Hij kwam in 1984 op de markt en is ondertussen al bijna 6 miljoen keer verkocht doorheen 5 generaties. De vijfde en huidige generatie kwam er in 2017 en kreeg een SUV-afgeleide met de naam Arona. Vandaag is die laatste met de sterrenrol van zijn verwekker gaan lopen, want hij is goed voor 27 procent van de verkoopcijfers bij SEAT, tegenover 13 procent voor de Ibiza.

Op de Belgische fleetmarkt is dat verschil wat minder uitgesproken, met 32 procent marktaandeel voor de Arona en 28 procent voor de Ibiza. De eerste kent redelijk wat succes in allerlei cafetariaplannen, terwijl de tweede zijn resultaten vooral dankt aan grote groepsbestellingen zoals bijvoorbeeld voor het wagenpark van Proximus.

 

Nieuw dashboard

Uiterlijk evolueren beide modellen slechts weinig. Nieuwe ledlampen, nieuwe koetswerkkleuren, nieuwe velgen, een nieuw logo en de modelnaam die voortaan in grote letters achterop de Ibiza en de Arona wordt uitgeschreven. Die laatste voegt nog nieuwe bumpers voor- en achteraan toe, samen met ronde mistlampen, die enkel verkrijgbaar zijn in het hoogste uitrustingsniveau.

In het interieur mogen we daarentegen van een kleine revolutie spreken. Het dashboard is volledig hertekend en integreert voortaan een digitale cockpit van 10 duim, een nieuw stuurwiel, comfortabeler stoelen en gekleurde decoratie rond de ventilatieroosters en op de boordplank in functie van het gekozen uitrustingsniveau (rood voor de FR, grijs voor de Xperience en geel in de Style, Reference en Move). De Move is trouwens speciaal voor België ontwikkeld en is met zijn brede uitrusting de interessantste voor fleetklanten.

 

Volledig geconnecteerd

Dankzij het scherm van 9,2 duim bovenop de middenconsole en de geïntegreerde SIM-kaart zijn de Ibiza en Arona 2021 voortaan volledig geconnecteerd via SEAT CONNECT, Apple CarPlay, Android Auto, een online infotainment en de spraaksturing “Hola, Hola”.

Verder voegen ze aan hun uitrusting een waaier aan rijhulpsystemen toe, zoals het Travel Assist, dat verkeersborden herkent, of de dodehoekwaarschuwing.

 

Onderweg

Het motorenpalet bestaat uit 5 aandrijflijnen: 4 op benzine van 95 pk (80 pk in de Ibiza) tot 150 pk, naar keuze verkrijgbaar met een manuele of een DSG-versnellingsbak, en een CNG-blok van 90 pk. Die laatste konden we nog niet aan de tand voelen, al zal hij ongetwijfeld in de smaak vallen bij de fleet, maar in hun traditionele benzineversies blijken de Ibiza en Arona zeer comfortabel en stil, en zelfs een vleugje dynamisch. Fiscaal gezien zou de 1.0 TSI met 110 pk de meeste fleetklanten moeten aanspreken. Hij vormt een mooi compromis, zeker omdat hij in beide modellen ook verkrijgbaar is met de DSG 7-trapsautomaat.

De Ibiza is reeds aan zijn vijfde generatie bezig en er zijn er al bijna 6 miljoen van verkocht.

Technische fiche

SEAT Ibiza/Arona 1.0 TSI 110 pk DSG 7

TECHNISCHE INFORMATIE IBIZA ARONA
Brandstof    Benzine Benzine
Vermogen 110 pk 110 pk
Maximumkoppel 200 Nm @ 3000 o/m 200 Nm @ 3000 o/m
Gemiddeld verbruik 5,0 l/100 km 5,2 l/100 km
CO2-uitsoot
113 g/km 118 g/km
Topsnelheid 195 km/u 190 km/u
Cilinderinhoud 999 cm3 999 cm3

 

 

BEHEERSINFORMATIE  
basisprijs exclusief btw 13.692 € 15.537 €
basisprijs inclusief btw 16.430 € 18.800 €
Fiscaal vermogen 6 PK 6 PK
TMC (Brussel, Wallonië, Leasing) 169,45 € 169,45 €
BIV (Vlaanderen) 125,73 € 128,27 €
Verkeersbelasing (Brussel, Wallonië,) 61,5 € 61,5 €
Verkeersbelasing (Vlaanderen) 85,8 € 104,62 €
Fiscale aftrekbaarheid 66,3 % 64 %
VAA gebruiker 1370 €/jaar 2900 €/jaar
Verworpen kosten 548 €/jaar 1160,23 €/jaar
CO2-bijdrage 330,48 € 388,68 €

 

Fototgalerij

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: Invoerders & Constructeurs , Voertuigen

Gelijkaardige artikels