560 kilometer autonomie, van 0 naar 100 km/u in amper 3,4 seconden, voldoende plaats voor de hele familie en een basisprijs rond 40.000 euro. Dat waren de beloftes die Elon Musk, de baas van Tesla, maakte over de auto die de Tesla voor ‘Jan met de Pet’ moet worden.

Een belofte die de Amerikaanse CEO ook grotendeels heeft gehouden. De Tesla heeft een modern en sportief design, ook al dankzij zijn koplampen die wat doen denken aan bepaalde Porsches. Op het vlak van ruimte zit het overigens ook snor, want achteraan is er voldoende plaats voor twee volwassenen. De koffer biedt van zijn kant 425 liter bagageruimte, waarbij ook nog eens de plaats onder de ‘motorkap’ opgeteld mag worden, waarin een kleine reiskoffer een plaatsje kan vinden.

Alle bedieningselementen op één scherm

De Tesla 3 beschikt in tegenstelling tot zijn grotere broer niet meer over tellers recht voor de bestuurder. Alle informatie over het rijden wordt weergegeven op het centrale scherm, dat meteen ook het enige bedieningselement van deze auto vormt. Een erg intuïtief bedieningselement trouwens, dat zich na een kleine aanpassingsperiode ook nog eens erg praktisch in gebruik toont. Enig minpuntje is dat het afwerkingsniveau nog niet op de hoogte van dat van de premiums staat en dat vooral het comfort nog wat te wensen overlaat.

De Model 3 compenseert dat echter door zijn onvergelijkbaar rijplezier. Hij is dankzij zijn krachtige acceleratie, zijn werkingsstilte en zijn dynamisch rijgedrag duidelijk de meest aangename elektrische auto om mee te rijden. Het blijft wel opletten dat je hem niet te ver drijft, want zijn wegligging is niet meteen zijn sterkste punt.

Hij toont zich uiteraard het meest efficiënt wanneer je ermee in de stad rijdt. Op de autosnelweg wisten we dan weer vooral de auto-pilot modus naar waarde te schatten. Die maakt het mogelijk om de auto volledig autonoom te laten rijden. Het is alleen jammer dat de wetgever nog dwarsligt, anders hadden we gerust onze handen van het stuur kunnen halen en achter het stuur zelfs een slaapmaskertje kunnen omdoen.

Wie 560 km autonomie verlangt, zal moeten kiezen voor de ‘grote autonomie’ versie, die verkocht zal worden voor een prijs van zowat 57.000 euro. De achterwielaangedreven variant (vanaf 46.200 euro) heeft “slechts” een autonomie van 415 km.

Fleetbalans

De Model 3 is duidelijk de meest geslaagde elektrische familieberline op de markt, al levert hij dan wel niet de beste prestaties op het vlak van wegligging en afwerking. In leasing mag u rekenen op een maandelijkse huurprijs rond 750 euro, waardoor hij voor heel wat bestuurders bereikbaar wordt. Vooral dan omdat hij geen onderhoud behoeft en kan terugvallen op een erg interessante fiscaliteit! Hij zou in ieder geval wel eens heel wat bestuurders over de streep kunnen trekken om zich te wagen aan het elektrische avontuur!

Technische fiche

Tesla Model 3

TECHNISCHE INFORMATIE  
Brandstof Elektrisch
Vermogen 271 pk
Maximumkoppel 406 Nm @ 5600 tpm
Leeggewicht 1.726 kg
Koffervolume 425 l 
CO2-uitstoot 0 g/km
Topsnelheid 225 km/u
Cilinderinhoud NG
BEHEERSINFORMATIE
Basisprijs exclusief btw 38.181 euro
Basisprijs inclusief btw 46.200 euro
Fiscaal vermogen NG
TMC (Brussel, Wallonië, Leasing)  61,5 euro
BIV (Vlaanderen)  0 euro
Verkeersbelasting (Brussel, Wallonië) 82,10 euro
Verkeersbelasting (Vlaanderen) 0 euro
Fiscale aftrekbaarheid 120 %
VAA Gebruiker 1.584 euro/jaar
Verworpen kosten 269,28 euro/jaar
CO2-belasting 317,64 euro