Advertisement
Gepubliceerd op 15 January 2021 om 15h49
Door Damien Malvetti

Fleetnieuws VMS 2021 – De BMW 1-Reeks langs binnen (fiscaliteit) en langs buiten (rijverslag)

Nu de 1-Reeks niet langer prat kan gaan op achterwielaandrijving, is hij zijn USP kwijt. Maar de liefhebbers die het model speciaal daarvoor kochten, hoeven niet te wanhopen: de Freude am Fahren mag dan wel een beetje van haar glans verloren zijn, ze is nog steeds van de partij.

|
| © |Mercedes-Benz GLC (X253)

Langs buiten (rijverslag)

De BMW 1-Reeks vormde lang een unicum in zijn segment als enige compacte middenklasser met achterwielaandrijving. Tot 2019, toen de derde generatie ook voor voorwielaandrijving koos, een keuze die de beenruimte achterin duidelijk ten goede kwam. Het uiterlijk van de 1-Reeks blijft herkenbaar, al vallen de grote ‘nieren’ vooraan niet bij iedereen in de smaak. Het interieur is minder controversieel, met een centraal aanraakscherm dat is afgescheiden van het instrumentenbord. Veel aandacht ging naar technologie en connectiviteit: tegen meerprijs kunnen de analoge tellers worden ingeruild voor de digitale cluster, en ook de spraakgestuurde assistent is van de partij, net als de mogelijkheid om de auto te ontgrendelen met een smartphone.

Alle versies zijn voorzien van een meerarmige achteras. Liefhebbers van een sportieve rijstijl doen er echter goed aan voor vierwielaandrijving te kiezen, die tot 50 procent van het koppel naar achteren kan doorsluizen. Het motorgamma telt driecilinders (116i van 109 pk, 118i van 140 pk en 116d van 118 pk), viercilinders (120i van 178 pk, 128 Ti van 265 pk, 118d van 136/150 pk en 120d van 190 pk) én de heerlijke drieliter-zescilinder van de M135i (306 pk).

 

Langs binnen (fiscaliteit)

Ontdek de fiscaliteit van dit model via de berekeningsmodule van OTOTO.

Volg gewoon deze link. Daar geeft u het gewest en de postcode in waar uw voertuig wordt ingeschreven om een volledige fiscale fiche te bekomen.

Fotogalerij

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: Geen onderdeel van een categorie

Gelijkaardige artikels