Advertisement
Gepubliceerd op 17 January 2021 om 08h44
Door Damien Malvetti

Fleetnieuws VMS 2021 – De Fiat Tipo langs binnen (fiscaliteit) en langs buiten (rijverslag)

Fiat brengt met de Tipo een sobere, ruime en stijlvolle middenklasser op de markt, die efficiënt rijdt en ook nog eens betaalbaar uitvalt, zonder daarom kaalgeplukt te zijn. Alleen jammer dat de keuze aan benzinemotoren zo beperkt is.

|
| © |

Langs buiten (rijverslag)

In 2016 maakte de Tipo zijn comeback in het Fiat-gamma, eerst in de vorm van een klassieke vierdeurs, later ook als jeugdigere vijfdeursversie. Voor 2021 ondergingen alle koetwerkvarianten een update, uiterlijk herkenbaar aan de nieuwe neus. Onder het koetswerk schuilt het verlengde platform van de 500L, bestaande uit pseudo-MacPhersons vooraan en een torsieas achteraan, een basis die een degelijk rijgedrag verzekert. De Tipo is geen kleine auto en dat vertaalt zich in een riante zitruimte achterin en een grote koffer, zeker in de vierdeurs. De vijfdeurs is dan weer chiquer aangekleed en heeft een gebruiksvriendelijker multimediasysteem en een uitgebreidere veiligheidsuitrusting. Rekening houdend met de prijs is de standaarduitrusting echter bij alle versies interessant.

Samen met de facelift doet ook een stoere Cross-versie haar intrede (enkel voor de vijfdeurs), die 4 centimeter hoger van de grond staat. Voor de aandrijving is keuze uit drie motoren. Op benzine is dat de recente 1.0 FireFly, een driecilinder van 100 pk, gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak. Dieselrijders kunnen rekenen op de beproefde 1.3 MJET (95 pk, vijfbak) of de krachtiger 1.6 MJET (130 pk, zesbak). De zelfontbranders zijn stuk voor stuk vinnig en zuinig, maar ook luidruchtig.

 

Langs binnen (fiscaliteit)

Ontdek de fiscaliteit van dit model via de berekeningsmodule van OTOTO.

Volg gewoon deze link. Daar geeft u het gewest en de postcode in waar uw voertuig wordt ingeschreven om een volledige fiscale fiche te bekomen.

Fotogalerij

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: Geen onderdeel van een categorie

Gelijkaardige artikels