Advertisement
Gepubliceerd op 14 January 2021 om 17h20
Door Damien Malvetti

Fleetnieuws VMS 2021 – De Mazda CX-30 langs binnen (fiscaliteit) en langs buiten (rijverslag)

De Mazda CX-3 is een leuk ogende en prettig rijdende kleine SUV, die tegelijk dynamisch en comfortabel blijft. Jammer dat zijn koffer niet wat handiger is, of dat het door het typisch Aziatische uitrustingsbeleid niet mogelijk is je auto à la carte aan te kleden. En qua motor heb je tegenwoordig zelfs helemaal niks meer te kiezen…

|
| © |

Langs buiten (rijverslag)

De in de loop van 2015 gelanceerde en in 2018 lichtjes gefacelifte CX-3 gebruikt dezelfde basis als de Mazda 2, maar die werd naar alle kanten uitgerekt. Binnenin is het plaatsaanbod behoorlijk voor een auto van dit formaat. De achterbank is weliswaar te smal voor drie personen, maar twee volwassenen kunnen er comfortabel plaatsnemen. Minder vrolijk word je wanneer je de kofferklep opentrekt. Niet alleen is het volume bescheiden, maar de laaddrempel ligt ook nog eens erg hoog boven de grond: 85 centimeter. Gelukkig is er een verstelbare vloer om het forse niveauverschil met de kofferbodem op te vangen. Een verschuifbare achterbank heeft de CX-3 niet.

De bestuurder kijkt uit op een knap vormgegeven dashboard. Het kleine stuurwiel met dikke velg nodigt uit tot het betere bochtenwerk, en dat komt goed uit, want de CX-3 vertoont een efficiënt weggedrag. Auto’s met zo’n nauwkeurige voortrein zijn dungezaaid in dit segment en het algemene evenwicht zal de liefhebbers niet teleurstellen. Hoogstens is het stuur wat overbekrachtigd. Het comfort blijft in elk geval gevrijwaard. Onder de motorkap vinden we tegenwoordig enkel nog de atmosferische tweeliter-benzine van 121 pk. Klanten kunnen wel kiezen tussen de erg aangenaam schakelende manuele zesversnellingsbak of een zestrapsautomaat.

 

In samenwerking met ALD Automotive en Eurofleet Consult

Een offerte van ALD Automotive? Klik hier.

Meer info over Eurofleet Consult ? Klik hier.

 

Langs binnen (fiscaliteit)

  • Bestuurdersprofiel: Werknemer
  • Btw tarief: 21%
  • Niet verrekenbare btw: 65%
  • Tarief vennootschapsbelasting: 25%
  • Tarief personenbelasting: 53%
  • CO2 bijdrage: Ja
  • Voordeel alle aard: Ja
  • Datum inschrijving: 05/01/2021
  • Looptijd contract: 48 maanden
  • km/jaar: 25 000 km
  • Aanschafmethode: Operationele leasing
  • Regio van inschrijving: Brussel
  • Rijstijl: eco
  • Brandstofkaart: Ja

 

De TCO-berekening was mogelijk dankzij maandelijkse huurprijzen berekend door ALD Automotive en de Car Cost Advisor-tool ontwikkeld door Eurofleet Consult.

Car Cost Advisor: een webapplicatie die, rekening houdend met de autofiscaliteit, u zal toelaten om in een paar klikken, objectief en volgens uw behoeften, de juiste aandrijflijn te kiezen met opgave van de totale gebruikskosten (TCO).

*Over de Belasting op Inverkeerstelling en de Jaarlijkse verkeersbelasting: inschrijving als leasewagen = Brusselse regels, dus enkel op basis van het vermogen in kilowatt en het fiscale vermogen. Omdat deze modellen nagenoeg altijd krachtiger zijn dan hun evenknie met een verbrandingsmotor zijn ze op dit specifieke vlak van de fiscaliteit in het nadeel. Voor Vlaamse klanten is het aangeraden om in te schrijven in Vlaanderen, want de regels zijn daar veel interessanter voor dit type voertuigen.

 

Opties en accessoires:

  • Metaalkleur

 

*Bijschrift

  1. 21% btw Incl.
  2. Basis offerte ALD – 65% niet verrek. btw incl. Vraag een offerte aan ALD Automotive
  3. BIV en JVB zijn al inbegrepen in het voertuigbudget
  4. Het bedrag aan rente dat voor 100% aftrekbaar is, wordt geschat op 10% van de leaseprijs van het voertuig
  5. Belastingtarief verworpen uitgaven = 40%

 

Fotogalerij

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: Geen onderdeel van een categorie

Gelijkaardige artikels